شناسهٔ خبر: 55492347 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

انتظار به پایان رسید/ مردم آبیک آب گوارا می نوشند

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: با پایان عملیات انتقال آب از سد طالقان به شهرستان آبیک از امروز آب گوارا وارد مخزن شد تا مردم این شهرستان پس از بیست سال انتظار آب شرب گوارا بنوشند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ روز شمار انتقال آب شرب سالم و بهداشتی پس از بیست سال امروز به پایان رسید و شمارش متوقف شد تا مردم صبور آبیک پس از 20 سال لبخند شادی بزنند و بتوانند آبی که وارد مخزن شده و در حال تخلیه لوله به منظور کاهش کدورت و کلر باقیمانده است پس از تایید دانشگاه علوم پزشکی در روزهای آینده آبی گوارا، سالم و بهداشتی را مصرف کنند و طعم شیرین آب شربی با کیفیت را بچشند.

پروژه آبرسانی به آبیک که تا سال 99 فقط 8 درصد پیشرفت فیزیکی داشت در دو سال اخیر وارد فاز جدیدی شد و با رویکرد جهادی مدیریت استان و نیز یدالله ملکی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین شتاب گرفت و در کمتر از دو سال به پایان رسید.

image_2022_8_6-15_19_33_734_0Ca

پیگیری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای و رایزنی های مختلف با وزارت نیرو و حمایت استانداران سابق و فعلی و نیز نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی موجب شد تا با همه محدودیتهای مالی و اعتباری دولت، اعتبارات تکمیل این طرح تامین شده و در مدت یک سال و نیم به سرانجام برسد.

بدون تردید این پروژه مهم که از آرزوها و مطالبات دو دهه گذشته مردم صبور آبیک بود بدون هماهنگی و مساعدت مجموعه مدیران استان محقق نمی شد و امروز که آب گوارا وارد مخزن برای ورود به لوله های آب آشامیدنی خانه های مردم شده است الگویی ترسیم شده تا بتوان کارهای بزرگ دیگر را بدون آن که بخواهیم کاری را بنام خود بزنیم و تنها با رویکرد یک کار گروهی و در راستای خدمت به مردم و جلب رضایت آنها عملی و اعتماد عمومی را تقویت کنیم.

محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین امروز در توئیتی اعلام کرد که آب گوارا به آبیک رسید و این خبر خوش بهانه ای شد تا اطلاعات بیشتری از این پروژه مهم را در اختیار مخاطبان رسانه قرار دهیم.

image_2022_3_8-10_19_28_64_PHB

یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار برنا ضمن ابراز خرسندی از اتمام این طرح مهم اظهارداشت: خوشحالی که به وعده خود عمل کردیم و سرانجام با تلاش و پیگیری های شبانه روزی انجام شده و حمایت جدی وزیر نیرو، استاندار محترم، معاون عمرانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کارشناسان و مجریان طرح یکی از مطالبات به حق و آرزوی دیرین مردم نجیب و صبور شهرستان آبیک نتیجه داد و پس از دو دهه آب گوارا به این شهرستان رسید.

وی افزود: این پروژه مهم و پیچیده که زیرساخت و بستر اجرای طرح بزرگ و مهمتر آبرسانی به استان قزوین برای تامین آب شرب 14 شهر و 194 روستاست با همه سختی ها در مسیر اجرا به دلیل کوهستانی بودن و مسیرهای سنگی که داشت به پایان رسید و امروز با افتخار اعلام می کنیم آب شرب گوارا وارد مخزن شهر آبیک شده است.

ثثثثثث

ملکی یادآورشد: طرح انتقال آبرسانی از سد طالقان به شهرستان آبیک حدود 17.5 کیلومتر مسیر شبکه لوله گذاری است که 9 کیلومتر آن مشترک بوده و 8.5 کیلومتر آن اختصاصی و ویژه شهر آبیک است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین بیان کرد: در حوزه آبیک مسیرهای صعب العبور و صخره ای وجود داشت که با چندین انفجار توانستیم لوله های انتقال را از آن عبور دهیم و برخی نقاط هم مجبور به عبور از زیر جاده شدیم که کار سخت و پر هزینه ای بود اما با موفقیت انجام شد و پس از پایان این مرحله بزودی فاز مهم و اساسی تر آن یعنی انتقال آب از سد طالقان به استان قزوین را آغاز می کنیم.

ثثثث

380 میلیارد تومان برای آبرسانی به آبیک هزینه شد

وی بیان کرد: با همه محدودیت های اعتباری که وجود داشت با پیگیری های استاندار و نمایندگان و تعامل وزارتخانه همه منابع مالی مورد نیاز تامین شد و امروز این پروژه با افتخار با بیش از 380 میلیارد تومان هزینه به پایان رسیده که اعتبار آن از طریق منابع عمومی دولت تامین شده است.

این مسئول یادآورشد: در حال حاضر آب شرب وارد مخزن و لوله های انتقال شده و در حال تخلیه لوله به منظور کاهش کدورت و کلر باقیمانده است تا با تایید دانشگاه علوم پزشکی وارد شبکه شرب شود.

ملکی اظهارداشت: پروژه ای که تا سال 1400 فقط 8 درصد پیشرفت فیزیکی داشت امروز در مدت یک سال و نیم تکمیل شده و آماده بهره برداری است و این افتخار با تلاش شبانه روزی مجموعه ای از کارشناسان و مهندسان توانمند داخلی به سرانجام رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین تصریح کرد: با خرسندی و افتخار اعلام می کنیم آب شرب زلال، گوارا، سالم و بهداشتی وارد مخزن شده و امروز کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی آزمایش های میکروبی و شیمیایی آب را انجام می دهند و پس از تایید آن این آب برای نوشیدن مردم وارد شبکه توزیع می شود.

image_2022_8_6-15_19_43_540_wN9

وی در خصوص مهمترین اقدامات و فعالیتهای اجرایی طرح گفت: کانال کنی و اجرای خطوط لوله در ٩ کیلومتر مسیر با بستر کاملا سنگی، اجرای ٣ مرحله آتشباری در مسیرهای سنگی برای فراهم کردن بستر لوله گذاری،اجرای یک کیلومتر لوله گذاری٥٠٠ میلیمتری در مجاورت رودخانه زیاران با شرایط اجرایی نسبتاً سخت و اجرای غلاف بتنی، اجرای ٣ مورد لوله رانی به قطر ١٤٠٠ و ٥٠٠ میلیمتر از جاده زیاران- طالقان مجموعاً به طول ٨٢ متر از جمله این اقدامات است.

ملکی افزود: همچنین ساخت ٢ دستگاه پل فلزی تاسیساتی بر روی رودخانه زیاران جهت عبور لوله ١٤٠٠ میلیمتری شامل ساخت پل ابتدای مسیر به طول ٤٧ متر و نصب در ارتفاع ٣٨ متری از بستر رودخانه با استفاده از یک دستگاه جرثقیل ١٢٠تنی و ٢ دستگاه جرثقیل ٥٠ تن، همچنین نصب پل در انتهای پارت ٢ به طول ٣١ متر با استفاده از ٢ دستگاه جرثقیل ٥٠ تنی از دیگر اقدامات فنی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین در خصوص مشخصات فنی پروژه نیز یادآورشد: ١٧ کیلومتر خط لوله انتقال آب از جنس چدن داکتیل و فولاد به اقطار ٥٠٠ و ١٤٠٠ و ١٦٠٠ میلی متر به همراه تاسیسات و تجهیزات مربوطه است که نقطه شروع طرح از محل  اقطار ٥٠٠ مقسم آب در منطقه خوزنان و نقطه انتهایی آن، مخازن ذخیره آب شهرستان آبیک در محدوده شهرک صنعتی ٩ کیلومتر و از جنس فولاد به اقطار ١٤٠٠ و ١٦٠٠ در کاسپین ٢ می باشد.

image_2022_8_6-17_51_26_745_6fZ

وی اضافه کرد: انتقال آب به شهرستان آبیک از طریق انشعاب ٥٠٠ میلی متری از جنس چدن داکتیل و فولادی به طول حدود ٨ کیلومتر صورت می گیرد.

ملکی یادآورشد: آبگیری از سازه مقسم آب خوزنان با اتخاذ تمهیدات فنی لازم از جمله نصب صفحات فلزی بر روی دیوار سازه توسط غواصان صنعتی به منظور امکان آبگیری و بدون نیاز به قطع آب شرب تهران و البرز و ساخت ٦٣ عدد ابنیه فنی در مسیر، تهیه و نصب ٢٠٠ عدد شیرآلات و اتصالات از دیگر اقدامات صورت گرفته در اجرای این پروژه مهم استان با بهره گیری از توان فنی عوامل و ارکان اجرایی پیمانکار، مشاور و شرکت آب منطقه ای استان است. 

image_2022_5_29-21_27_23_111_Efa

ملکی تصریح کرد: به منظور تصفیه آب انتقالی به شهرستان آبیک، تصفیه خانه موقت آب شرب با ظرفیت٢٠٠ لیتر بر ثانیه توسط شرکت آب و فاضلاب استان در منطقه خوزنان نیز اجرا شده است.

ملکی اضافه کرد: طرح انتقال آب از سد طالقان به آبیک نکات فنی ویژه ای دارد و از نظر هیدرولوژیکی و عبور از رودخانه و صخره و استفاده از لوله های فولادی با پوشش FBE  که بالاترین سطح استانداردهای جهانی آب شرب را داراست.

همه نیازهای آب شرب در آبیک را تامین می کنیم

وی اظهارداشت:  برخی افراد در خصوص میزان آب انتقال شده ابراز نگران کرده اند که در پاسخ باید اذعان کرد در حال حاضر جمعیت آبیک حدود 60 هزار نفر برآورد می شود و بر اساس میانگین مصرف روزانه 150 لیتر به 700 مترمکعب آب در ساعت نیازداریم که در حال حاضر قادریم تا حدود یک هزار مترمکعب در ساعت انتقال آب داشته باشیم و این طرح جوابگوی افزایش جمعیت تا سال های آینده نیز هست و هیچ نگرانی نداریم.

انتقال+آب+به+آبیک+2

آب گوارا به آبیک رسید/ مدیریت مصرف را جدی بگیریم

ملکی اضافه کرد: البته با توجه به این که مردم آبیک به دلیل سالها محروم بودن از آب گوارا قدر این ماده حیاتی را بیشتر از دیگران درک می کنند لذا انتظار داریم از همین ابتدای شروع طرح در مصرف آب صرفه جویی لازم را داشته باشند و مدیریت آب را جدی بگیرند.

این مدیر بیان کرد: خوشبختانه آب شرب شهرستان آبیک تا 30 سال آینده تامین شده و هیچ نگرانی در این زمینه نداریم و اگر مردم درست و بهینه مصرف کنند هیچ چالش و مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

انتهای پیام

نظر شما