شناسهٔ خبر: 55490828 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/ٱمِ بَنین اوغلونا من نوکرم/

صدای پای عاشقی از حسینیه زنجان می‌آید

زهرا فتحی

دقایقی پیش حرکت عزاداران حسینی در قالب دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان از محل این مسجد به طرف امام‌زاده حضرت سید ابراهیم (ع) زنجان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

آغاز می‌شود روزی که دل‌های همیشه عاشق را، دوباره متوجه مکتب سرخ شهادت خواهد کرد، مکتبی که نشان از پویایی و جاودانگی شهادت دارد، شهادت میوه همان درختی که ریشه در «هَیهات مِنّ الذلّة» دارد و ارمغان ماه محرم به همه آزادگان جهان است. روزی که هربار با حضور دوباره‌اش به تفسیر شرافت و عزت انسانی می‌پردازد. دل انسان‌های آزاده را به دقایق عارفانه عاشورا می‌سپارد.

بار دیگر یوم‌العباس از راه رسید و مردم پایتخت شور و شعور حسینی در قالب دسته عزاداری حسینیه اعظم گرد هم آمدند تا حماسه‌ای عظیم خلق کنند و نشان دهند در زمانه‌ای که طبل مستکبران بر بی‌اعتقاداتی مردم از دین و عشق و ارادت به اهل‌بیت علیه السلام می‌کوبد، هنوز هستند مردمانی که به ندای هل من ناصر ینصرنی امام حسین علیه‌السلام پاسخ می‌دهند.

در ایام محرم حسینیه اعظم زنجان به مانند نخ تسبیحی می‌شود که زنجانی‌ها را در قالب دسته عزاداری گرد هم می‌آورد. در این مراسم معنوی و پرعظمت علاوه بر زنجانی‌ها مردمانی از سایر نقاط کشور و حتی جهان مهمان سفره با عظمت و خوان گسترده اباعبدالله الحسین علیه السلام می‌شوند.

عزاداری پرشور زنجانی‌ها در این روز سبب شده این استان به برکت نام یاد حضرت امام حسین علیه‌السلام و حضرت عباس پایتخت شور و شعور حسینی لقب گیرد. طبق یک سنت دیرین در هشتم محرم، خیل عظیم عاشقان اباعبدالله گرد هم آمده و عشق و ارادت خود را به ساحت مقدس سالار شهیدان به رخ جهانیان می‌کشند.

مسیر حرکت دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان نیز در این روز روایت‌ها دارد؛ چراکه هر کس بر حسب توان خود مشغول ادای نذرش است. یکی خروس کوچکی به دست دارد، دیگری گوسفندی را با خود می‌کشد تا به برکت همین نذرها حسینیه زنجان به دومین قربان‌گاه جهان اسلام تبدیل شود.

در این روز هر کس بر حسب توان خود متوسل به آقای جوانمردی می‌شود که در سیاهی زمانه در آغوشش پناه گیرد. مردی که هر چند دست و علم و مشک ندارد اما کسی را ناامید از درگاهش برنمی‌گرداند.

یوم‌العباس روزی است که زنجانی‌ها همه ساله به انتظار می‌نشینند تا نوای «یل یاتار طوفان یاتار، یاتماز حسینین پرچمی» و «هانسی گوروهون بِله مولاسی وار، شیعلرین حضرت عباسی وار» را به گوش جهانیان برسانند.

امسال نیز به سنت همه ساله زنجانی‌ها مدیحه «ٱمِ بَنین اوغلونا من نوکرم / سایه‌نشینِ عَلَمِ حیدرم / لبیک ابوالفضل / لبیک ابوالفضل» را به عنوان شاه‌بیت دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان در محرم انتخاب کرده و خیل عظیم عزاداران حسینی زیر لب زمزمه می‌کنند.

انتهای پیام

نظر شما