شناسهٔ خبر: 55488570 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می دهد؛

زنجان آماده برگزاری باشکوه و عزتمندانه «یوم العباس»

زنجان- امروز زنجان پایتخت شور و شعور حسینی شاهد تفسیر عشق و دلدادگی به شهدای دشت کربلا است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها، فاطمه تاجبخش: امسال پس از ۲ سال وضعیت کرونایی دلهره آور، عاشقان حسینی از اقصی نقاط کشورمان و دیگر کشورهای جهان لحظه شماری می‌کنند تا بار دیگر با حضور در اجتماع حسینیه اعظم زنجان ارادت خود را به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت نشان دهند.

شهر زنجان آماده برگزاری باشکوه و عزتمندانه «یوم العباس»

رسیدن پس از انتظار خیلی دلچسب است و این را عاشقان حسین (ع) که با شیوع ویروس منحوس دو سال از حضور در پایتخت شور و شعور حسینی به وقت یوم‌العباس دور بوده‌اند، خوب حس می‌کنند. اما حالا دوباره موعدش رسیده؛ وقت قرار عاشقی، در دسته حسینیه اعظم زنجان.

آری امروز، ۱۵ مرداد هجری خورشیدی مصادف با هشتم محرم به نام یوم‌العباس است و همه آن‌ها که دل در گرو مکتب حسینی دارند، در این روز بی‌تاب می‌شوند تا خود را به پایتخت شور و شعور حسینی برسانند. امسال عده‌ای با کاروان عشق از طریق قطار فوق‌العاده‌ای که به این منظور ترتیب داده شده در این رسم هرساله حاضر می‌شوند.

مردم زنجان که معتقدند «زیر علم حسین (ع) امن‌ترین جای جهان است» از آغاز محرم خود را برای عزای سید و سالار شهیدان آماده می‌کنند، در هر کوی و برزن بیرق سیاه برافراشته می‌شود و پرچم سرخ گنبد حسینیه اعظم زنجان با پرچم سیاه تعویض می‌شود و همگان خود را مهیای گردهمایی بزرگی می‌کنند و با سوگ و ماتم خود و تلاش برای زنده نگه داشتن این مکتب انسان‌ساز، «ما ملت امام حسینیم» را در عمل به اثبات می‌رسانند.

روز گذشته در نخستین جمعه ماه محرم مادران به یاد طفل ۶ ماهه کربلا با ناله‌های رباب ناله سر دادند و هم‌قسم شدند تا نسلی را تربیت کنند که پرچم سرخ شهادت را به دست مولای غایب برسانند و پرچم سبز مهدویت را بر سراسر جهان برافراشته سازند و امروز به یاد سقای دشت کربلا گام‌های خود را محکم برمی‌دارند و دست‌هایشان را بالا می‌برند و می‌گویند با قطع شدن دست یار باوفای حسین (ع) امروز هزاران دست یاری به سوی سرور آزادگان جهان دراز شده است.

از ساعات اولیه صبح یک به یک دلدادگان حسینی خود را به حسینیه اعظم زنجان می‌رسانند، جمعیت رو به فزونی است، کودک و جوان، میانسال و سالمند، مرد و زن، همه را در این روز کنار هم می‌بینی که مغناطیس عالم آن‌ها امروز به حضور در این دسته کشانده است.

شهر زنجان آماده برگزاری باشکوه و عزتمندانه «یوم العباس»

۴۰۰۰ خادم افتخاری در حال تدارک مراسمی باشکوه هستند

نزدیک ۴۰۰۰ خادم افتخاری در حال تدارک مراسمی باشکوه هستند، چند نفر سیستم‌های صوتی را راه‌اندازی می‌کنند، تعدادی مشغول جمع‌آوری نذورات مردمی هستند، عده‌ای مردم را راهنمایی می‌کنند و می‌خواهند به حرکت دسته نظم دهند و تعدادی مشغول کارهای فرهنگی و اهدای بسته‌های تبرک به عزاداران هستند.

کم کم صدای مداحان اهل بیت به گوش می‌رسد و جمعیت هزاران نفری نوای یا حسین (ع) و یا ابوالفضل سر می‌دهند. ولی‌الله کلامی، شاعر آئینی زنجانی هر ساله شاه بیتی برای دسته حسینیه اعظم زنجان می‌سراید و امسال شاه بیت «ٱمِ بَنین اوغلونا من نوکرم / سایه نشینِ عَلَمِ حیدرم / لبیک یا ابوالفضل / لبیک یا ابوالفضل» طنین‌انداز می‌شود.

مردم سیاه‌پوش دست‌های خود را بالا می‌برند و با تکرار اشعار مداحان، صدای عزای حسین و فریاد انسانیت و آزادی‌خواهی را به گوش جهانیان می‌رسانند. خبرنگاران و عکاسان و تصویربرداران در حال ثبت لحظه‌های ارادت مردم به سید و سالار شهیدان هستند اما قاب دوربین‌ها و جوهر قلم‌ها از توصیف این دلدادگی عاجز است.

دسته حسینیه اعظم زنجان که به عنوان میراث معنوی کشور به ثبت ملی رسیده و دومین قربانگاه جهان اسلام نام گرفته است، این شکوه را هر ساله تکرار می‌کند اما عشق به سلاله پیامبر (ص) در این دیار هیچگاه تکراری نمی‌شود. مردم نذورات مختلفی را به این حسینیه اهدا می‌کنند و یکی از خیران هر ساله ۱۰۰ رأس گوسفند به این حسینیه اهدا می‌کند و هر فرد ارادت خود را به نوعی نشان می‌دهد.

شهر زنجان آماده برگزاری باشکوه و عزتمندانه «یوم العباس»

اجتماع میلیونی مردم ایران در دسته حسینیه اعظم زنجان همواره جلوه‌های خاص از عشق و وفاداری مردم به خط سرخ شهادت و قیام کربلا است. مردم از اقصی نقاط کشور و حتی بسیاری از کشورهای خارجی برای شرکت در این حرکت میلیونی به شهر زنجان می آیند تا خود را در دریای خروشان عزاداران اباعبدالله بیابند.

حضور مادحین شهیر و بزرگی همچون حاج اصغر زنجان، استاد ولی الله کلامی، سید یوسف شبیری، سید محمود حسینی مرتضی حیدری، حاج جواد رسولی و دیگران جلوه‌ای خاص به عزاداری‌های حسینه اعظم داده است به گونه‌ای که امروز در اقصی نقاط ایران آوازه این افراد به گوش می‌رسد.

نظر شما