شناسهٔ خبر: 55483222 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لحظه شماری عاشقان حسینی برای برگزاری شوری دیگر در زنجان

زنجان - ایرنا - پس از ۲ سال وضعیت کرونایی دلهره آور، عاشقان حسینی از اقصی نقاط کشورمان و دیگر کشورهای جهان لحظه شماری می کنند تا بار دیگر با حضور در اجتماع حسینیه اعظم زنجان ارادت خود را به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت، حسین بی علی (ع) نشان دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهر من این روزها حال و هوای دیگری دارد، بوی محرم را می توانی در جای جای این شهر استمشام کنی، پرچم های سیاه در مناطق مختلف شهر خودنمایی می کند، تکایا و هیات عزاداری شب و روز در کوی  و برزن به یاد شهید کربلا دسته های عزا به پا کرده اند، جوانان و نوجوانان و حتی کودکان بیش از گذشته حضوری پررنگ دارند و در یک کلام شهر یکدست سپاهپوش شده است.

تقویم را ورق می زنم، امروز هشتم محرم ۱۴۴۴، تداعی اجتماعی خروشان عاشقان حسیینی حسینیه اعظم زنجان به ذهن متبادر می شود، عقربه های ساعت شور دیگر دلدادگان مکتب حسینی همانند سال های گذشته را نشان می دهد.

۲ سال کرونایی خیل عظیم عزاداران حسینی را  برای حضوری عاشقانه و دلدادگی در این میعادگاه خاص، بی تاب کرده، بسیاری از عاشقان حسینی روزها قبل و با عشقی آکنده خود را به شهر زنجان رسانده اند تا یکبار دیگر شوری دیگری را خلق کند.

 در این میان عواملی همچون یکدستی مردم٬ نوحه‌های خاص و غیره موجب ثبت ملی دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان شده است، آنچه دسته عزاداری حسینیه و زینبیه زنجان را خاص کرده یکدستی مردم٬ جدا بودن از علم٬ نوحه‌های خاص، پیوستن خودجوش مردم به این دسته عزاداری و نذورات و اعتقادات مردم برای حاجت گرفتن است.

مراسم دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان که جزو اولین آثار ثبت شده در کشور است، این مراسم دی‌ماه سال ۸۷ با شماره ۱۰ در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شده و پس از آن نیز در شهریورماه سال ۹۱ دسته عزاداری زینبیه اعظم با شماره ۷۲۲ ثبت ملی شد.

در زنجان، دسته روز هشتم مسجد حسنیه اعظم زنجان را از جهات مختلف می توان مورد بررسی قرار داد، این دسته در عین حال که به عنوان نمونه واقعی از عزاداری ها است به عنوان دومین قربانگاه جهان بعد از منا در مکه نیز مورد توجه است.

مردم عزادار شرکت کننده در برنامه های عزاداری حسنیه اعظم زنجان از راههای دور و نزدیک قربانیهای متعددی را به عنوان نذر و قبولی حاجات خود به حسنیه اعظم اهدا می کنند، از گوسفند گرفته تا شتر در دسته حسنیه اعظم زنجان ذبح می شوند یا به این دسته اهدا می شود.

این مکان بعد از "منا" در مکه که حجاج در آن قربانی می‌کنند دومین قربانگاه جهان است. همه ساله نذورات احشام این مسجد که در مقابل دسته عزاداری آن قربانی و ذبح می‌شوند در بین اهالی شهر زنجان توزیع می‌شود.

بر این اساس برای برگزاری یاشکوه یوم العباس عاشقان حسینی در تمامی دستگاههای و مسوولان اجرایی کمر همت بسته اند، تا مراسمی در خور شان دوستداران حسین و یارانش برگزار کنند.

آمادگی پلیس برای تامین نظم و امنیت عزاداری های ماه محرم در زنجان

فرمانده انتظامی استان زنجان با اشاره به آمادگی کامل پلیس استان برای تامین نظم و امنیت عزاداری های ماه محرم خصوصا" دسته حسینیه اعظم و زینبیه اعظم زنجان که شهره جهانی دارد، گفت: همدلی و یکی شدن یکی از پیام های واقعه عاشورا است.

 سردار " محمد طراقیه "  با تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) اضافه کرد: پلیس استان با ایجاد قرارگاه عملیاتی عاشورا آمادگی کامل برای تامین نظم و امنیت مراسمات ماه محرم را دارد.

 وی با اشاره به اینکه یکی از مسائل اساسی و مهم در مراسم های سوگواری ابا عبداله الحسین (ع) مباحث ترافیکی و عبور و مرور است، خاطر نشان کرد : پلیس استان با بررسی و پایش مسیر های حرکت هیئت ها و دسته های عزاداری به ویژه در هشتم محرم " یوم العباس " و یازدهم محرم " یوم الزینب " که شهرت جهانی دارد برنامه ریزی های مناسب را انجام داده است.    

فرمانده انتظامی استان زنجان اظهار داشت : تمام تلاش خود را در این ایام به کار می گیریم تا بتوانیم به نحو مطلوب امنیت این عزاداری ها را تامین و تداوم دهنده راه سرور و سالار شهیدان باشیم.  

 سردار طراقیه با اشاره به اینکه خدمت به عزاداران حسینی در پایتخت شور و شعور حسینی افتخار بزرگی است، اظهار داشت: نهضت امام حسین (ع) یک نهضت بسیار بزرگی است که در طول تاریخ در حال حرکت است و تحولات تاریخ هم به حرکت آن تاثیر نگذاشته است.    

وی، نحوه‌یبرگزاری آیین‌های سوگواری سالار شهیدان در استان زنجان را الگوی مناسبی برای هیات و دستجات مذهبی دیگر شهرها دانست و گفت : شکوه و عظمت دسته‌های عزاداری حسینیه و زینبیه زنجان در سطح کشور بی‌نظیر است، که با از بین رفتن ویروس کرونا دوباره مردم در سال های بعد، این شور و شعور را به نمایش خواهند گذاشت.    

فرمانده انتظامی استان زنجان مکتب حسینی را یک مکتب فکری است  عنوان کرد و گفت :در این مکتب تمامی دروس مردانگی، جوانمردی، ایثار، ایمان، جهاد، شهادت، انقلابی بودن و هر چیزی که در تراز جمهوری اسلامی است یافت می شود.    

سردار طراقیه با بیان اینکه موضوع امنیت در جامعه بسیار مهم است و همه باید در جهت برقراری آن تلاش کنیم، گفت: باید از همه ظرفیت های موجود و سرمایه های اجتماعی در این زمینه استفاده شود.

 ظرفیت اسکان بیش از سه هزار زائر حسینی در زنجان

دبیر ستاد خدمات سفر شهرستان زنجان گفت: امسال با هماهنگی های انجام شده ظرفیت اقامت بیش ازسه هزار نفر از زائران حسینیه و زینبیه اعظم در مهمانسراهای اداره ها و نهادهای مختلف زنجان ایجاد شده که این مهم در راستای خدمات رسانی بهینه به عزاداران حسینی است.

مهدی باقری  افزود: بر این اساس فعالیت ستاد اسکان حسینیه اعظم زنجان از صبح ۱۳ مرداد مصادف با ششم محرم ۱۴۰۱ در محل این مجموعه مذهبی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه این ستاد فعالیت خود تا روز دوازدهم محرم ادامه خواهد داد، اضافه کرد: دستگاه های دولتی، دانشگاهها و برخی از شهروندان فضاهایی را برای اسکان زائران غیربومی در اختیار ستاد اسکان حسینیه اعظم قرار دادند.

به گفته این مسوول، فضاهای که برای اسکان عزاداران قرار می گیرد کاملا رایگان بوده و مبلغی در این زمینه دریافت نخواهد شد و حتی شماری از شهروندان زنجانی با مراجعه به واحد ستاد اسکان زائران حسینیه اعظم، برای میزبانی و پذیرایی از مسافرانی که جهت شرکت در مراسم عزاداری حسینیه و زینبیه اعظم به زنجان سفر می کنند، اعلام آمادگی کرده اند.

 دبیر ستاد خدمات سفر شهرستان زنجان ادامه داد: تسهیل امور و خدمات رسانی به زائران عتبات عالیات از مهمترین وظایف این ستاد است و با توجه به اهمیتی که مراسم عزاداری ماه محرم در شهر زنجان دارد و در ابعاد ملی و بین المللی مورد توجه قرار می گیرد، ستاد ماه محرم برای برنامه ریزی های لازم و هماهنگی دستگاه های اجرایی در ایام عزاداری تشکیل شده است.

باقری با اشاره به اینکه تلاش می شود، نسبت به سال های گذشته تدابیر بهتری در این خصوص اتخاذ کنیم افزود: با هم‌افزایی بین دستگاه های اجرایی و توانمندی هیات های مذهبی، تسهیلات بیشتر و بهتری برای انجام با شکوه برنامه های این ماه، فراهم خواهد شد.

 دبیر ستاد خدمات سفر شهرستان زنجان ادامه داد: برای اسکان مهمانان و زایران علاوه بر مراکز خصوصی اقامتی، مجوز استفاده از ظرفیت مهمانسراهای دستگاههای اجرایی و مدارس در سطح شهر زنجان نیز اخذ شده است که تمهیدات لازم برای اقامت مهمانان در آنها اتخاذ می شود.  

تخفیف ۵۰ درصدی اسکان عزاداران حسینی در بومگردها

وی اظهار داشت: با هماهنگی های انجام گرفته با اتحادیه هتلداران، ۳۰ درصد تخفیف و ۵۰ درصد بومگردی‌ها در دهه محرم به ویژه در روزهای هشتم تا سیزدهم، برای اقامت مهمانان در نظر گرفته شده است که با توجه به تشکیل ستاد استقبال از مهمانان عاشورایی تلاش داریم تا هنگام ورود زایران، راهنمایی ها و اطلاعات کامل در مورد اجرای برنامه های مختلف مذهبی در زنجان را به آنان ارایه دهیم تا درمدت اقامتشان بتوانند استفاده بیشتری از برنامه های این ایام ببرند.

این مسوول خاطرنشان کرد: با همکاری اصناف، برنامه ریزهای لازم انجام گرفته است تا در ایام عزاداری تعدادی از مغازه ها و نانوایی ها بدون تعطیلی به ارایه خدمات به شهروندان و مهمانان بپردازند.

وی با بیان اینکه تسهیل حضور گردشگران در مراسم‌های عزاداری ماه محرم یکی از اقدامات مهم در دست اجرا است یادآور شد: شرکت حمل‌و نقل ریلی رجا به عنوان ۲ عضو اصلی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، اقدام به راه‌اندازی قطارهای گردشگری محرم به منظور تسهیل جابه‌جایی گردشگران در این ایام کرده‌اند.

به گفته باقری، بر این اساس قطار فوق‌العاده رجا با عنوان یوم‌العباس روز شنبه ۱۵ مرداد ماه آغاز به کار خواهد کرد تا طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته ساعت حرکت ۵:۴۰ صبح از ایستگاه راه‌آهن تهران و زمان برگشت، ساعت ۲۰:۲۰ از ایستگاه راه‌آهن زنجان امکان تسهیل و جابه‌جایی گردشگران ایام سوگواری ماه محرم فراهم شود.

گفتنی است با بهره‌مندی از امکان قطار یوم‌العباس فرصت حضور هموطنان در مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان فراهم خواهد شد.

آمادگی اورژانس زنجان برای  ارائه خدمات به عزاداران دسته حسینیه اعظم
رییس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث استان زنجان گفت:  پایگاه‌ها و کارکنان اورژانس برای ارائه خدمات به عزاداران و زائران حسینیه اعظم زنجان در  آماده باش کامل هستند.

دکتر داریوش تقی‌لو  افزود: بر این اساس  تمامی ۶۴ پایگاه فوریت‌های پزشکی و تعداد ۴۷۰ نفر از کارکنان اورژانس به صورت شبانه‌روزی در دهه محرم آماده خدمت‌رسانی هستند و باتوجه به ترافیک و حضور گسترده عزاداران و محدودیت‌های تردد آمبولانس برای اولین بار، ۳ دستگاه موتورلانس اختصاصی اورژانس در دسته‌های حسینیه و زینبیه فعال خواهند بود.

رئیس اورژانس استان گفت: اورژانس هوایی استان نیز آماده ارائه خدمات بوده و اتوبوس آمبولانس این مرکز با قابلیت امدادرسانی به حوادث مصدومان متعدد احتمالی در آماده‌باش خواهد شد.

وی با بیان اینکه تعداد ۸ دستگاه آمبولانس جهت پوشش مراسم دسته حسینیه اعظم زنجان در نقاط مختلف جانمایی شده‌اند، خاطرنشان کرد : چهار تیم پیاده متشکل از سه کارشناس فوریت‌های پزشکی در مسیر عبور دسته عزاداران حسینیه اعظم زنجان به صورت سیار خدمت‌رسانی خواهند کرد.

نظر شما