شناسهٔ خبر: 55483203 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت کالا از آستارا

مدیرکل گمرک آستارا گفت: ۳۰۷ هزار و ۶۴۱ تن کالا به ارزش ۱۷۷ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۵۶۸ دلار در چهار ماهه نخست امسال از طریق مرزهای سه گانه آستارا به خارج از کشور صادرات غیرنفتی شده است که نسبت به سال قبل از نظر وزنی ۳۵ درصد افزایش و از حیث ارزش ۷۰ درصد رشد داشته است.

صاحب‌خبر -
تین نیوز

مدیرکل گمرک آستارا گفت: ۳۰۷ هزار و ۶۴۱ تن کالا به ارزش ۱۷۷ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۵۶۸ دلار در چهار ماهه نخست امسال از طریق مرزهای سه گانه آستارا به خارج از کشور صادرات غیرنفتی شده است که نسبت به سال قبل از نظر وزنی ۳۵ درصد افزایش و از حیث ارزش ۷۰ درصد رشد داشته است.

به گزراش تین نیوز، علی حسین ذوالقدری  کالاهای صادراتی از گمرکات مرزی آستارا در استان گیلان و مرز جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل محصولات کشاورزی و باغی(انواع کلم و کاهو، سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز، سیر خشک، هویج، بادمجان، خرما، پرتقال، کیوی، هندوانه و سیب درختی)، محصولات پتروشیمی، معدنی، مصنوعات پلاستیکی، کاشی، سرامیک، انواع سنگ های ساختمانی، لبنیات، انواع آبزیان و مصنوعات پلاستیکی اعلام کرد و افزود: طی مدت مذکور به میزان ۶۵ هزار و ۱۷۳ تن کالا به ارزش ۳۷ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۵۶ دلار از طریق سه گمرک ریلی، زمینی و دریایی اداره کل گمرک آستارا وارد کشور شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان شش درصد از لحاظ ارزشی رشد داشته است.

وی انواع کالاهای شامل رویه واردات قطعی را شامل چوب و تخته، حبوبات(نخود و عدس)، نهاده های دامی، ماشین آلات و تجهیزات خط تولید و گوشت گوسفندی عنوان کرد.

ذوالقدری با اشاره به جایگاه ترانزیت در گمرک آستارا اظهار کرد: در چهار ماهه نخست سال جاری به میزان ۹۶ هزار و ۵۹۹ تن کالا از طریق گمرکات ریلی، زمینی و دریایی آستارا از کشور ترانزیت شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ۳۲ درصد از لحاظ وزنی رشد داشته است.

مدیرکل گمرک آستارا عمده ترین کالاهای رویه ترانزیت خارجی گمرک مقصد را شامل لوازم خانگی(مبلمان، سرویس خواب و لوازم و ظروف آشپزخانه) لاستیک، چای و برنج عنوان کرد.

وی با اشاره به رویه ترانزیت خارجی گمرک مبدا گفت: طی مدت مذکور به میزان ۱۵۵ هزار و ۶۲۱ تن کالا از طریق گمرکات ریلی، زمینی و دریایی آستارا به کشور ترانزیت شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ۳۲۲ درصد از لحاظ وزنی رشد داشته است.

ذوالقدری کالاهای شامل رویه ترانزیت خارجی گمرک مبدا را شامل چوب و تخته، وسائط نقلیه سنگین، انواع خودروهای سواری، دستگاه های صنعتی، آرد جو، سبوس گندم و حبوبات، روغن مایع آفتابگردان، روغن موتور، انواع نوشیدنی‌ها، گوشت گوساله، لوازم یدکی و قیر قطرانی عنوان کرد.

مدیرکل گمرک آستارا با اشاره به رویه ترانزیت داخلی در اداره کل گمرک آستارا اظهار کرد: طی مدت مذکور به میزان ۱۰ هزار و ۵۶۰ تن کالا از طریق مرزهای سه گانه آستارا به کشور ترانزیت داخلی شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ۲۵ درصد از لحاظ وزنی رشد داشته است.

ذوالقدری مهمترین کالاهای رویه ترانزیت داخلی را شامل الیاف، دستگاه های صنعتی و تجهیزات خط تولید، محصولات پتروشیمی(پلی آمید و پلی اتیلن)، کاغذ روزنامه، کابل حرارتی و تجهیزات نصب عنوان کرد و افزود: شهرستان مرزی بندر آستارا در شمال غربی استان گیلان و همسایگی کشور جمهوری آذربایجان، کانون ارتباط زمینی، دریایی و ریلی جمهوری اسلامی ایران و اوراسیا و همچنین گذرگاه بین المللی مهم حمل و نقل منطقه ای است و با اتصال کامل راه آهن بین المللی آستارا به راه آهن رشت و فعال شدن کامل کریدور شمال به جنوب شاهد رونق بیش از پیش تجارت در مرزهای آستارا خواهیم بود.

 

نظر شما