شناسهٔ خبر: 55482549 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

کهکشان فولاد با میانگین سنی بالا/ رضاوند معادله نامشخص نقل و انتقالاتی

فولاد لیگ بیست و دوم با جذب چهره‌های شناخته شده برای کسب عنوان قهرمانی تلاش میکند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، جواد نکونام در نشست خبری بعد از بازی شهرخودرو در فصل بیست و یکم لیگ برتر اعلام کرد که فصل آینده «به دنبال ساخت تیم مدعی قهرمانی می‌رود و اگر نه، قصد ندارد که شرایط فصل گذشته را تجربه کند.» با این اوصاف توافق او با فولاد به این معنا بود که قصد دارد بازیکنان بزرگی جذب کند و برای قهرمانی در فصل بیست و دوم لیگ برتر بجنگند. البته با اعلام سرمربی فولاد بیشتر بازیکنان خوب ایرانی بیش از 30 سال سن دارند، شاید با همین نگاه است که میانگین سنی فولاد نسبت به فصل‌های قبل بالاتر رفته است. بعضی کارشناسان هم لقب کهکشانی را به این تیم دادند. هر چند سرمربی و مدیرعامل فولاد تاکید میکنند به دلیل 2 فصل بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی نقاط ضعف‌شان را تقویت کردند.

در همین رابطه به بررسی گزینه‌های نقل و انتقالاتی فولاد می پردازیم: 

 

احسان پهلوان:

سابقه بازی در پرسپولیس و لیگ قهرمانان آسیا، وزنه سنگینی برای احسان پهلوان محسوب می‌شود. با این حال ممکن بود ادامه حضور وی در جمع سرخ‌پوشان با دقایق نیمکت نشینی و دریافتی کمتر همراه شود. به ویژه که خط میانی پرسپولیس با ترافیک زیادی روبرو است. از یک طرف فولاد تنها نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا است، از سوی دیگر برای قهرمانی لیگ برتر تلاش می‌کند. همچنین شرایط مالی و فرصت بازی بیشتر در جمع شاگردان نکونام برای پهلوان فراهم بود. با این اوصاف او فولاد را برای فصل بیست و دوم لیگ برتر انتخاب کرد.

دژاگ

اشکان دژاگه:

دژاگه و نکونام علاوه بر تیم ملی ایران، در العربی هم همبازی بودند. این دو رابطه خوبی دارند و تجارب دژاگه می‌تواند به فولاد خوزستان کمک کند. البته دژاگه بعد جدایی از تراکتور درخشش سابق را هم نداشت. این بار می‌تواند با نکونام دوباره سطح توانایی‌هایش را به رخ بکشد. از سوی دیگر تجربه بالای دژاگه می‌تواند در مدیریت بازیکنان و رختکن به سرمربی فولاد کمک کند. البته دژاگه در روزهایی جذب شد که پاتوسی قصد ادامه همکاری با فولادی‌ها را نداشت، اما به هر حال حضور وی برای هر دو طرف توافق خوبی محسوب می‌شود. باید دید در لیگ برتر هم و در عمل هم دژاگه می‌تواند روزهای خوبش را با تراکتور تکرار کند. 

سعید آقایی

سعید آقایی: 

آقایی در شهریور سال 1399 به پرسپولیس پیوست و با انگیزه بسیار قصد داشت مراتب پیشرفتش را طی کند. این بازیکن حتی نیم نگاهی به ترکیب تیم ملی هم داشت. اما شرایط برای او طوری پیش رفت که بازیکن متوسط بود و بعضی روزها هم در ترکیب ثابت حضور نداشت. بعد از فصل بیست و یکم یحیی گل محمدی هم تصمیم گرفت ساختار دفاعی خود را کمی تغییر بدهد. با این اوصاف آقایی پیشنهاد فولاد را برای جستجوی روزهای بهتر، پذیرفت. فرصت تلاش برای قهرمانی، نیم نگاه به ترکیب تیم ملی و دریافتی مناسب، ترکیب ثابت و ... این موارد قطعا زیر نظر مربی سختگیری چون نکونام که حتی گزینه هدایت تیم ملی بوده خوشایند است. آقایی می‌داند این فرصت می‌تواند به او کمک زیادی کند تا توانایی‌هایش را به اثبات برساند.

علی قربانی

علی قربانی:

این مهاجم بعد خروج از سپاهان، راهی لیگ آذربایجان شد و حتی چند بازی ملی با لباس آذربایجان تجربه کرد. البته خیلی تجربه موفقی نبود. با این حال وی با تجربه ای که در استقلال و سپاهان داشته مورد توجه نکونام قرار گرفت. البته نکونام اعلام کرد که لوسیانو پریرا عجله کرد و قصد داشت این مهاجم برزیلی را حفظ کند. با خروج شیمبا، طبیعتاً‌ فرصت بازی بیشتری به قربانی می‌رسد. 

فرشید

فرشید اسماعیلی:

وی فصل گذشته در العربی قطر به میدان می رفت. بعد از اینکه باشگاه قطری پیشنهاد تمدید قرارداد به وی نداد، در مسیر بازگشت به لیگ ایران قرار گرفت.  بعد از آنکه استقلال به وی تمایلی نشان نداد، او به پیشنهاد همکاری فولاد پاسخ مثبت داد و راهی این تیم شد. با این حال در بازی دوستانه مصدوم شد و با توجه به پارگی رباط صلیبی شش ماه را از دست داد. وی فعلاً از لیست تیم فولاد خارج می شود اما به گفته نکونام همکاری با اسماعیلی ادامه دارد. 

مجید

مجید علیاری:

این بازیکن از زمان شکوفایی استعدادش در پارس جنوبی جم شاخصه‌های پیشرفت سریع را نشان می‌داد. بازی در سایپا و مس رفسنجان تجربه وی را افزایش داده است. این بازیکن توانایی بازی در چند پست را دارد و به نوعی می‌تواند کمک زیادی به نکونام کند. هر چند از فصل پیش سرمربی فولاد برای جذب این بازیکن ابراز تمایل کرده بود. با این حال محمد ربیعی بیشتر تمایل داشت این بازیکن را در پست تهاجمی به کار بگیرد. 

وریا

وریا غفوری:

جدایی غفوری از استقلال قطعا برای او شیرین نبود؛ اما به هر حال مسیر زندگی و فوتبال همواره به دلخواه انسان‌ها دنبال نمی شود. با این حال او در کنار نکونام می‌تواند روزهای خوبی را تجربه کند. عیار تجربه تیم فولاد هم بالا برود. تجربه همکاری با نکونام و دژاگه در تیم ملی قطعاً به این بازیکن کمک می‌کند. از سوی دیگر با توجه به حضور علی قربانی و بازیکنان سرزن فولاد می‌تواند در گلسازی این تیم خوزستانی موثر ظاهر شود.

کریستوفر

کریستوفر کنت:

او ابتدا به عنوان دروازه‌بان اصلی به سپاهان رفت اما شرایط دلخواه او پیش نرفت و در نهایت زردپوشان رشیدمظاهری را به عنوان سنگربان نخست برگزیدند. بعد از پایان همکاری با نماینده اصفهان و خروج احسان مرادیان، حالا کنت به فولاد خوزستان آمده تا با شهاب گردان با تجربه رقابت کند. البته شانس گردان برای حضور در چارچوب بیشتر از کنت است. 

محمدرضا غبیشاوی:

یکی از انتقاداتی که هواداران فولاد به نکونام دارند، اهمیت پایین به بازیکنان بومی و جوان خوزستانی است. در این میان غبیشاوی که فصل قبل در صنعت نفت عملکرد خوبی ثبت کرده گزینه خوبی برای فولاد بود. قطعاً از نظر قیمت خیلی درخواست بالایی نداشت اما از نظر انگیزه بالاترین سطح ممکن است. 

بازیکنان جدا شده:

پریرا با وجود اینکه در فصل‌های اخیر کاپیتان تیم محسوب می‌شد این بار با جذب بازیکنان جدید دیگر تمایل به ادامه همکاری با این تیم خوزستانی نداشت و به گفته نکونام او عجله کرد.

 احسان مرادیان  و سینا مریدی هم جز دیگر بازیکنان شناخته شده فولاد بودند که به دلیل اینکه تمایل به فرصت بازی بیشتری داشتند، مسیر صنعت نفت آبادان را در پیش گرفتند. مرادیان تا نیم فصل اول لیگ بیست و یکم سنگربان شماره یک تیمش بود، اما نتوانست جایگاهش را حفظ کند. 

سیدمهران موسوی هم ترجیح داد راهی آلومینیوم اراک شود و دیگر همکاری‌اش با فولاد ادامه پیدا نکند. البته او در یکی از بازی‌های حساس لیگ قهرمانان آسیا مرتکب اشتباه شد و از همان بازی به بعد رفته رفته فرصت بازی‌اش کمتر شد.

محمدرضا عباسی و مهران درخشان مهر طبیعتاً در لیست نکونام خیلی جایی نداشتند و ترجیح داد از این تیم خارج شوند. جدایی‌هایی که خیلی دور از انتظار نبود.

4643017

نکات: 

آرش رضاوند فصل گذشته به صورت قرضی راهی فولاد شد و انصافاً عملکردمتفاوتی نسبت به استقلال را تجربه کرد. با این حال او تحت قرارداد آبی پوشان و بدون صدور رضایتنامه کاری از پیش نخواهد برد. باید دید مدیران فولاد در نهایت می‌توانند این انتقال را عملی کنند.

آیاندا پاتوسی و موسی کولیبالی قرارداد خود را با فولاد تمدید کردند اما به دلیل حضور دیر هنگام در تمرینات با جریمه جواد نکونام و ناراحتی او روبرو هستند. شاید در چند هفته ابتدایی خیلی مورد استفاده قرار نگیرند.

نظر شما