شناسهٔ خبر: 55470117 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

نقرس، خطر سکته را دو برابر می کند

ابتلا به نقرس به خودی خود به اندازه کافی دردناک است و متاسفانه یک مطالعه جدید نشان می دهد که ابتلا به نقرس می تواند خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را نیز افزایش دهد.

صاحب‌خبر -

ابتلا به نقرس به خودی خود به اندازه کافی دردناک است و متاسفانه یک مطالعه جدید نشان می دهد که ابتلا به نقرس می تواند خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را نیز افزایش دهد.

به گزارش سیناپرس، محققان در مطالعات جدید خود دریافته ‌اند که بیماران نقرسی که دچار حمله قلبی یا سکته مغزی شده ‌اند، دو برابر بیشتر از سایرین در خطر عوارض ناشی از حملات قلبی هستند. بر اساس مطالعه ای که توسط دانشمندان دانشگاه ناتینگهام و دانشگاه کیل انجام شد، بیماران نقرس یک و نیم برابر بیشتر احتمال داشت که ۶۱ تا ۱۲۰ روز قبل از حمله قلبی یا سکته دچار حمله نقرسی شوند.

نقرس یک شکل رایج و اغلب عود کننده آرتریت است که تقریباً چهار درصد از کل بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد. این عارضه باعث درد، تورم، قرمزی و حساسیت مفاصل به مدت یک تا دو هفته شده و معمولاً در شست و کف پا دیده می شود. مطالعات انجام شده در این رابطه نشان می دهد افراد مبتلا به این عارضه بیشتر دارای عوامل خطر قلبی عروقی هستند.

این مطالعه نخستین نمونه از نوع خود است که به دنبال ارتباط بین عودهای اخیر نقرس و حوادث قلبی است. پروفسور آبیشک ، سرپرست این مطالعه و استاد دانشگاه ناتینگهام، درباره مساله فوق می‌ گوید: نتایج نشان می ‌دهد که در میان بیماران مبتلا به نقرس، افرادی که حمله قلبی یا سکته مغزی را تجربه کرده‌اند، طی ۱۲۰ روز گذشته به طور قابل‌ توجهی عود نقرس را گزارش داده بودند.

این یافته‌ها نشان می ‌دهد که بیماری نقرس با افزایش گذرا در حوادث قلبی عروقی پس از عود همراه است. به گزارش سیناپرس، نقرس از تجمع اسید اوریک، یک ماده شیمیایی که در اثر تجزیه بافت های بدن تولید می شود و در برخی غذاها و نوشیدنی ها نیز یافت می شود، سرچشمه می گیرد. در سطوح بالای اسید، کریستال های اورات سوزنی شکل می توانند در داخل و اطراف مفاصل ایجاد شوند و باعث التهاب شدید شوند.

پروفسور آبیشک در این رابطه می گوید : افراد مبتلا به عودهای مکرر نقرس باید کاندید درمان طولانی مدت با داروهای کاهش دهنده اورات مانند آلوپورینول باشند. این دارو رسوبات کریستال اورات را با اطمینان از بین می برد و مبتلایان به نقرس را از شر عودهای دردناک خلاص می کند.
این بیماران باید همزمان داروهای ضد التهابی مانند کلشی سین را برای چند ماه اول دریافت کنند، زیرا درمان های کاهش اورات می تواند در کوتاه مدت باعث تشدید شعله های بیشتر شود.

به گزارش سیناپرس، پروفسور آبیشک در پایان توضیحات خود می گوید: افراد مبتلا به نقرس باید تشویق شوند که یک سبک زندگی سالم با درمان مناسب شرایطی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی و دیابت اتخاذ کنند تا خطر حمله قلبی و سکته مغزی در آنها به حداقل برسد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی
 

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما