شناسهٔ خبر: 55459248 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خبرهای کوتاه استان یزد/ از شب شعر عاشورا تا ۳۰۰ میلیون ریال کمک خیری به بهزیستی

یزد- ایرنا – با هدف ترویج فرهنگ عاشورایی و آموزه های دینی امام حسین (ع) در روز عاشورا ، بیست و نهمین شب شعر عاشورا و مرثیه سرائی به مناسبت ایام محرم شامگاه چهارشنبه درتکیه حضرت ابوالفضل (ع) محله دربقلعه ابرکوه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا در این آیین چند تن از شاعران نامی شهرستان و استان یزد اشعار و سرودهای خود را در وصف ایثار و شهادت حضرت اباعبدالحسین(ع) ، ابوالفضل (ع) و حضرت زینب (س) قرائت کردند.

در این آیین همچنین مردم این شهرستان در سوگ شهادت حضرت ابا عبدالحسین (ع) در هیات های زنجیر زنی و سینه زنی عزاداری کردند.

همچنین به همین مناسب نخستین  شب‌شعر حسینی محرم به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ابرکوه و هیئت امناء حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) محله نبادان ابرکوه ، با حضور امام‌جمعه ابرکوه و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در قالب برنامه‌های شعرخوانی آیینی ، مرثیه‌خوانی با نوای نی ، معرفی کتاب و معرفی جلوه‌های تعزیه و با هدف ترویج فرهنگ عاشورا و سیره امام حسین (ع) برگزار شد تا مخاطبان از زبان شعر آیینی با رسالت و هدف قیام عاشورا آشنا شوند.

امام جمعه ابرکوه در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: حادثه عاشورا یک کلاس و یک نمونه اخلاقی ، سیاسی و اجتماعی است که باید از آن درس بگیریم.

حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی با تسلیت فرارسیدن شهادت امام حسین (ع) و ۷۲تن از اصحاب با فایشان بابیان اینکه حادثه عاشورا یک ظرفیت بزرگ است افزود تبعیت از ولایت ، امامت و اهل بیت (ع) بزرگترین نعمتی است که خداوند به ما داده است و حادثه عاشورا مودت ، امامت و ولایت است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی ابرکوه اظهارکرد: قیام امام حسین (ع) برای بشریت بود و اگر حادثه و واقعه عاشورا برای دنیا بیان شود به امام حسین (ع) عشق می ورزند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد : اهداف مهم امام حسین (ع) در حادثه عاشورا حفظ و حراست از ارزش های دین، احیای امر به معروف و نهی از منکر بود و هیات های مذهبی باید در احیای این فریضه الهی تلاش کنند.

حسینی تصریح کرد: مهمترین وظایف مبلغان ، شاعران ، هیات های مذهبی و مسئولان فرهنگی پاسداری از ارزش های دینی است و عزاداری ها باید قیام امام حسین (ع) و اهداف عاشورا را منتقل کند.

شهرستان ابرکوه دارای ۷۳ هیات مذهبی شناسنامه دار و سازماندهی شده که یکی از هیات ها ویژه بانوان است .

سطح زیر کشت هلو و شلیل بدلیل خشکسالی به ۳۰هکتار کاهش یافت

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: برداشت محصول هلو و شلیل به دلیل کاهش بارندگی و تداوم بیش از ۲۶ سال خشکسالی، افت سطح آب‌های زیرزمینی، تغییر الگوی کشت ،توسعه کشت گیاهان کم آبخواه و سرما زدگی ، از ۱۰۰هکتار سه سال اخیر به ۳۰هکتار کاهش یافت.

علی محمد هوشمند روز پنجشنبه در گفت وگو باخبرنگار ایرنا با اشاره به برداشت این ۲ محصول افزود: متوسط تولید هفت تن و در بعضی باغ ها تا ۱۰ تن رسیده است.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ تن هلو و شلیل برداشت و روانه بازار مصرف می شود خاطر نشان کرد: زعفرانی ، انجیری و بومی پاییزی از ارقام مرغوب هلو این شهرستان است .

به گفته وی سالانه در شرایط عادی از ۱۰ هزار هکتار باغ های ابرکوه ۵۰ هزار تن انواع محصول باغی تولید و روانه بازار مصرف استان های یزد، فارس، کرمان و اصفهان و برخی نقاط دیگر  می شود.

هوشمند در ادامه بر ضرورت ایجاد شهرک تولید و فرآوری محصولات کشاورزی تاکید کرد و افزود: این موضوع فرصت مهمی برای سرمایه گذاران در بخش اشتغال و تولید فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد: علاوه بر مدیریت های جهادسازندگی، صنعت، معدن وتجارت ، سایر مسوولان  منطقه از سرمایه گذاران بخش خصوصی در ایجاد صنایع تبدیلی حمایت می‌کنند که ایجاد چنین واحدهایی نقش تاثیرگذاری در جلوگیری از بین رفتن میوه به ویژه زردآلو، گوجه سبز، هلو و شلیل و ایجاد ارزش افزوده دارد.

این مسوول با تاکید بر بهره وری از منابع آب بخش کشاورزی تصریح کرد: کشاورزان در چهار دهه گذشته با استفاده از تسهیلات کم بهره و کمک های بلاعوض دولت تاکنون حدود پنجهزار و ۷۵۰ هکتار اراضی و باغ‌های خود را به سامانه‌های آبیاری نوین تجهیز کرده اند.

***

رییس اداره بهزیستی میبد از واریز ۳۰۰ میلیون ریال از سوی خیرین میبد به شماره حساب مشارکت‌های مردمی بهزیستی همزمان با آغاز ماه محرم و روزهای حضرت امام حسین (ع) و یارانش خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی اداره بهزیستی میبد سید محسن فلاح با اعلام این خبر  و با یبان اینکه مبلغ ذکر شده براساس اولویت و ضرورت به صورت نقدی به حساب ۳۵ نفر سر پرست خانوار واریز شد ، گفت: خیرین میبدی بعد از هدیه ۷۳۰ میلیون ریالی در دهه ولایت، بار دیگر به مناسبت ایام محرم مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال را به واحد مشارکت‌های مردمی بهزیستی شهرستان میبد اهدا کردند.   

وی با قدردانی از عمل خداپسندانه  خیرین میبدی اظهار کرد: در دهه امامت و ولایت حد فاصل بین عید سعید قربان تا عید سعید غدیر ۳۹۰میلیون ریال هدایای غیر نقدی و ۱۹۰ میلیون ریال هدیه نقدی و ۸۴ کیلو گوشت از سوی خیرین میبدی به واحد مشارکت های اداره بهزیستی اهدا شد.

فلاح در ارتباط با جزئیات کمک های غیرنقدی دهه ولایت نیز تصریح کرد: کمک‌ها در قالب ۱۰ بسته معیشتی هر کدام به مبلغ پنج میلیون ریال ، ۲۰ عدد بن خرید مواد غذایی هر کدام به مبلغ سه میلیون ریال و۸۰۰ بن غذای گرم جمعا به مبلغ ۲۸۰ میلیون ریال بود.

وی شماره کارت ۶۳۶۷۹۵۷۰۶۶۹۸۵۰۴۰ را برای واریز هدایای نقدی اعلام کرد و افزود: اطلاع رسانی واریز هدایا نیز در فضای مجازی و از طریق شماره تلفن  ۰۹۱۳۵۱۶۷۵۱۶ انجام می‌شود.

هم اکنون از چهار هزار و ۵۰۰ نفر دریافت کننده خدمت از اداره بهزیستی میبد ، تعداد سه هزار و ۵۰۰ نفر مستمری بگیر ماهیانه و یک هزار نفر نیز مستری بگیر ماهیانه هستند.

مرکز شهرستان ۱۰۷ نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.

***

دهمین سوگواره «احلی من العسل» (نوجوانان عاشورایی) به مناسبت ششم محرم سالروز شهادت حضرت قاسم بن الحسن(ع) امروز (پنج شنبه ) درمهدیه بهاباد با حضورهیئت های دانش آموزی برگزار شد.

در روز ششم ماه محرم و روز بزرگداشت حضرت قاسم بن الحسن(ع) دانش‌آموزان و نوجوانان مسلمان با تبعیت از مقام والای حضرت قاسم بن الحسن و حضرت عبدالله بن الحسن(ع) و نیز تجلیل از رشادت‌ها و فداکاری‌های ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید دفاع مقدس لبیک یا حسین (ع) سر می‌دهند .

عبارت احلی من العسل یا شیرین‌تر از عسل، به حضرت قاسم فرزند امام حسن (ع) منسوب است که در شب عاشورا وقتی عمویش امام حسین (ع) پرسید: مرگ نزد تو چگونه است؟ او پاسخ داد: برای من شیرین‌تر از عسل است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش بهاباد دراین مراسم گفت: این برنامه با هدف تحقق اهداف سند تحول بنیادین و با عنایت به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان و نوجوانان در بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر لزوم برجسته کردن ارزش های معنوی از قبیل اخلاص، ایثار، گذشت، شجاعت برگزار می‌شود.

عباسعلی خواجه رحیمی با بیان اینکه نوجوان‌های امروز برای مشخص کردن مسیر زندگی خود به یک الگوی مناسب و چهره شاخص نیاز دارند، بهترین الگو برای نوجوانان و جوانان را شهدای واقعه کربلا دانست.

نظر شما