شناسهٔ خبر: 55450292 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس:

اولین واریزی به صندوق ملی مسکن بزودی انجام می‌شود

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: به زودی ۲ هزار ۳۰۰ میلیارد تومان توسط بانک مسکن از محل خط اعتباری مساکن مهر به صندوق ملی مسکن تزریق خواهد شد که اولین واریزی به این صندوق خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، عبدالجلال ایری در تشریح نشست مشترک کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه بودجه گفت: این نشست به منظور بررسی آخرین وضعیت تامین منابع مالی قانون جهش تولید و تامین مسکن برگزار شد. در ابتدای نشست معاون شهرسازی وزیر راه، گزارشی از آخرین وضعیت اجرای طرح نهضت ملی ارائه کرد که بر اساس آن میزان تملک اراضی توسط وزارت راه و شهرسازی از میزان ۷۱۶۰ هکتاری که تحت تملک دستگاه‌های دولتی بوده و باید به این وزارت خانه واگذار می‌شد، کمتر از ۵۰۰ هکتار است که طی جلسه ای در وزارت راه و شهرسازی با حضور رئیس جمهور مقرر شد تا پایان شهریور تمامی اراضی مذکور در اختیار وزارت راه قرار گیرند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق تاکید رئیس جمهور، اراضی مورد نیاز برای ساخت ۳ میلیون ۲۰۰ هزار واحد مسکونی باید تا پایان شهریور ماه مشخص شود، تاکید کرد: براین اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، به زودی ۲ هزار ۳۰۰ میلیارد تومان توسط بانک مسکن از محل خط اعتباری مساکن مهر به صندوق ملی مسکن تزریق خواهد شد که اولین واریزی به این صندوق خواهد بود. از طرفی مالیات های حوزه زمین و مسکن نیز پس از اخذ به این صندوق واریز خواهد شد. رئیس جمهور همچنین به وزیر صمت و وزارت راه مهلت یک هفته ای داد تا برای کاهش قیمت مصالح ساختمانی به منظور کاهش بهای تمام شده ساختمان‌ها تدابیری اتخاذ کنند.

وی ادامه داد: مسئولان وزارت راه عنوان کردند که ساخت واحدهای مسکونی بدون پرداخت تسهیلات و تامین منابع مالی امکان پذیر نیست و از طرفی امکان برآورد هزینه تمام شده تمامی واحدهای ساخته شده طرح نهضت ملی مسکن نیز وجود ندارد که این امر موجب بر هم خوردن تمامی معادلات خواهد شد و باید برای این امر مهم تدبیری صورت بگیرد.

ایری اظهار کرد: دراین نشست رئیس سازمان برنامه بودجه نیز گزارشی از وضعیت بودجه کشور و برخی منابع و مصارف‌ها ارائه کرد. همچین عنوان کرد که پرداخت یارانه سود تسهیلات تنها از محل صندوق ملی مسکن امکان پذیر بوده لذا باید برای تامین منابع مالی این صندوق اقدامات لازم انجام شود. وی همچنین در خصوص مصوبات سفر رئیس جمهور نیز گفت، در این سفرها هزینه جدیدی برای دولت ایجاد نمی‌شود بلکه مصوبات سفر اولویت بندی پرداخت اعتبارات به پروژه‌های ضروری استان ها بوده که عموم آنها هم پروژه های با پیشرفت بالای ۵۰ درصد است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: وزیر راه و شهرسازی نیز گزارشی از تامین زمین برای ساخت مساکن طرح نهضت ملی ارائه کرد. که بر اساس آن تاکنون یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد مسکونی شناسایی شده و آماده عملیات ساخت بوده که در برخی از مناطق نیز انجام شده است. از طرفی زمین برای حدود یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد نیز شناسایی شده که هم اکنون در مراحل تغییر کاربری است و تا پایان شهریور زمین برای ساخت ۳ میلیون ۲۰۰ هزار واحد مسکونی شهری آماده بهره برداری خواهد بود.
وی تاکید کرد: وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص فروش فرم (ج) دریافت مساکن حمایتی دولتی نیز توضیحاتی ارائه کرد و این را غیر قانونی دانست که باید از چنین اقدامی جلوگیری شود. از طرفی به وضعیت پرداخت آورده متقاضیان برای دریافت واحدهای مسکونی اشاره شد که با لحاظ میزان تسهیلات برای تسویه قیمت مسکن فاصله بسیار زیادی داشته و عموم متقاضیان هدف این طرح امکان پرداخت آن را ندارند؛ لذا باید برای این مهم نیز تدابیری صورت بگیرد. از طرفی وزیر راه و شهرسازی نسبت به عدم همکاری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به میزان ۲۰ درصد منابع تسهیلاتی خودشان ابراز گلایه کرده وتاکید داشت بانک‌ها به دنبال راه گریزی برای پرداخت تسهیلات با میزان تعیین شده در قانون جهش تولید مسکن هستند.

ایری عنوان کرد: با توجه به توضیحات ارائه شده و عدم انسجام دستگاه‌ها دولتی برای اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن، تحقق شعار ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال در هاله از ابهام قرار داشته و دستیابی به این آرمان نیازمند همکاری همه جانبه تمامی دستگاه‌های دولتی با نظارت دقیق رئیس جمهور است. /

نظر شما