شناسهٔ خبر: 55438517 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تاملی بر نمایشگاه «روضه به روایت تصویر» در مراغه

مراغه- ایرنا- نمایشگاه «روضه به روایت تصویر» در مراغه که صحنه‌هایی از کربلای سرخ شهادت تا کربلای سبز بصیرت را بازنمایی می‌کند، امسال ۲۰ ساله شد؛ نمایشگاهی که طی دو دهه گذشته تکامل تدریجی داشته و امروزه از آن، اقدامی در مسیر جهاد تبیین یاد می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا این نمایشگاه با صحنه‌ای از غدیرخم به عنوان مهمترین واقعه تاریخ اسلام آغاز می‌شود؛ واقعه‌ای که به گفته «حجت‌الاسلام سیدمحمود حسینی»، مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی اگر به درستی تبیین شده و مردم آن دوران به ندای پیامبر(ص) و حضرت علی (ع) گوش فرا داده بودند، ۷۲ روز بعد از آن حضرت زهرا(س) را به شهادت نمی‌رساندند و امروز هم مسلمانان با برخی از مسایل روبرو نبودند. 

وداع امام حسین (ع) با قبر پیامبر (ص)

دومین صحنه بازنمایی شده در نمایشگاه «روضه به روایت تصویر» به وداع امام حسین (ع) با قبر پیامبر (ص) مربوط است؛ واقعه‌ای که از کتاب «نفس المهموم مصیبه سیدنا الحسین المظلوم» اقتباس، و در توضیح آن اینگونه نوشته شده است که «امام حسین (ع) در شب دوم به کنار قبر جدش شتافت در حالی که غمگین و اندوهناک بود، از ستم ستمکاران نزد آن حضرت شکایت برد؛ حضرت در برابر قبر شریف ایستاد، دو رکعت نماز خواند، آنگاه از گرفتاری‌هایی که بر ایشان وارد شده بود، شکایت کرد و گفت: خداوندا این قبر پیامبرت محمد (ص) است و من فرزند دختر محمد، آنچه برایم پیش آمده می‌دانی. خداوندا من معروف را دوست دارم و از منکر بیزارم؛ ای دارنده شکوه و عظمت، به حق این قبر و هرکسی که در آن است از تو می‌خواهم برای من آنچه را موجب رضایت تو و پیامبرت است، انتخاب فرمایی».

این وداع درس‌های بسیار عمیقی برای ما دارد و تامل در زمینه امر به معروف و نهی از منکر و جایگاه رفیع ایثار و شهادت در راه خدا را به خوبی بازنمایی می‌کند.

ملاقات امام حسین (ع) با زهیر و وهب

ایستگاه بعدی در نمایشگاه «روضه به روایت تصویر» ملاقات امام حسین (ع) با زبیر و وهب است که منبع آن هم «ارشاد» اثر «شیخ مفید» ذکر شده و در تشریح آن واقعه آمده است: «روز ۲۱ ذی الحجه، امام حسین (ع) به منطقه زرود وارد شدند؛ در نزدیکی اردوی امام زهیر بن قیل بجلی که فردی عثمانی بود و با خاندان امام حسین (ع) میانه‌ای نداشت و با دعوت امام، حاضر به ملاقات نشده بود، با صحبت‌های همسرش، برخواست و به سوی امام رفت. 

امام حسین (ع) در یک واقعه دیگر وقتی به «ثعلبیه» رسید، مردی نصرانی به نام وهب به همراه مادرش نزد حضرت آمدند و اسلام آوردند و همراه او رهسپار کربلا شدند. 

این ایستگاه نیز عشق به امام حسین(ع) را به عنوان چراغ راه هدایت بشریت مطرح می‌کند تا جایی که حجت‌الاسلام فریدون مطهری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه پس از بازدید از این ایستگاه بیان می‌کند: عشق به اباعبدالله الحسین (ع) انسان را متحول و بیدار می‌کند و این موضوع در کار خلاقانه این بسیجیان به خوبی تبیین شده است. 

بازنمایی خیمه‌گاه

خیمه‌گاه محلی است که کاروان امام حسین (ع) پس از رسیدن به کربلا در آن سرزمین که از آب فاصله داشت و از تیررس دشمن در امان بود، خیمه زدند؛بازنمایی خیمه‌گاه در نمایشگاه «روضه به روایت تصویر» و محتوایی که از «لهوف» اثر سید ابن طاووس نقل شده است، در حقیقت قصاوت دشمنان امام حسین (ع) را نشان می‌دهد؛ انسان‌هایی که از نور دور شدند و به گمراهی رفتند. 

بازنمایی نهر القمه

«نهرالقمه»، رودی که از فرات منشعب شده و آب زلال آن را به منطقه کربلا و سرزمین می‌رساند، برای عاشقان امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) یادآور حادثه‌ای دلخراش است و این واقعه به نقل از «لهوف» اثر سید ابن طاووس اینگونه نقل و بازنمایی شده است: سقای کربلا و سایر یاران امام حسین (ع) برای اهل حرم از آب به نهرالقمه می‌رفتند و دستان مبارک حضرت عباس (ع) در کنار این نهر بر زمین افتاد. 

این ایستگاه و دو صحنه بعدی آن با عنوان «کف‌العباس» و «شهادت حضرت ابوالفضل(ع)» نه تنها ارادت قلبی حضرت عباس (ع) به امام حسین(ع) و ایثار و جوانمردی وی را بازنمایی می‌کند، بلکه روضه‌ای را به تصویر می‌کشد که دل هر مسلمانی را به درد می‌آورد. 

گهواره حضرت علی اصغر (ع) 

این روایت نماد حضور کودک شیرخوار در کربلا و شهید شدن او به دست یزیدیان است و شهادت باب‌الحوائج علی اصغر (ع) را بازنمایی می‌کند و تکیه‌گاه پدران و مادران شهدای دوران دفاع مقدس به شمار می‌رود.

از «گودال قتلگاه» تا «تنور خولی» و «خرابه شام» جزو دیگر صحنه‌هایی است که در نمایشگاه «روضه به روایت تصویر» بازنمایی شده تا هر بازدیدکننده‌ای با مرور آنها از کربلای سرخ شهادت به کربلای سبز بصیرت هدایت، و در نهایت با تصاویری از شهدای مدافع حرم روبرو شود.

سرهنگ پاسدار سعید رشیدی، فرمانده سپاه ناحیه مراغه نیز از فرصتی که این نمایشگاه در میدان جهاد تببین فراهم کرده، سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: بصیرت قطب نمای بشیریت، و لازمه آن جهاد تبیین است.

به گزارش ایرنا عزاداری‌های ماه محرم باید فرصتی برای مشارکت عمومی در جهاد تبیین و ترویج امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از اهداف عاشورایی امام حسین (ع) باشد و بسیجیان پایگاه مقاومت مسلم ابن عقیل (ع) در حوزه ۴ نصر مراغه به خوبی آن درک کرده‌اند.

این نمایشگاه در محوطه مدرسه شرف مراغه تا ۱۳ محرم پذیرای علاقه‌مندان است و علاوه بر بازنمایی صحنه‌هایی از واقعه کربلا، دارای نمازخانه و حسینیه است تا عزاداران حسینی بتوانند در یک فضای معنوی نماز برپا کرده و عزاداری کنند. 

نظر شما