شناسهٔ خبر: 55432682 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

برگزاری بزرگترین نمایشگاه تجسمی عاشورا و مهدویت در کربلای معلی

مدیر مجتمع بین المللی مهدیون استان البرز گفت: بزرگترین و بی نظیرترین نمایشگاه تجسمی و معرفتی عاشورا و مهدویت از ایران در کربلا برگزار خواهد شد.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، محمود شفیق عصر روز سه شنبه در نشستی خبری اظهار کرد: مجموعه مهدیون از سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را آغاز کرده و این مکان توسط خیران و مسئولان مهدیون از شهرداری گرفته شده و به صورت خودجوش مردمی اداره می شود.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۸ رویکرد مجموعه مهدیون از برگزاری مراسمات تغییر کرد و کار معرفتی و شناختی را در قالب هنری و تجسمی آغاز کردیم.

وی گفت: نمایشگاه ماکت واقعه عاشورا را از همان سال آغاز کردیم که تاکنون گسترش یافته و از سال ۱۳۹۴ شاخصه اصلی کار ما در بین الحرمین کربلا شروع شد به طوریکه اولین نمایشگاه تخصصی عاشورا و واقعه کربلا در بین الحرمین کربلا در ۵۰۰ متر مربع با همکاری عتبه مقدسه حسینی برگزار کردیم.

شفیق با اشاره به استقبال خوبی که از نخستین نمایشگاه انجام شد، افزود: از همین رو برای سال های بعد نیز از ما دعوت شد که با خلاقیت بیشتری در این ایام حضور داشته باشیم به طوریکه در سال ۱۳۹۵ فضای نمایشگاهی دو برابر شد ولی با یک بار سنگین بدهی بازگشتیم زیرا خیلی از امکانات و تجهیزات ساخته شد، ولی متاسفانه علی رغم وعده های بسیار هیچ دستگاهی ما را کمک و همراهی نکرد.

وی با بیان اینکه در سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ این نمایشگاه برگزار نشد، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۸ این نمایشگاه با خلاقیت و توان بیشتری برگزار شد که در این سال هم مورد توجه تولیت عتبه مقدسه قرار گرفتیم.

مدیر مجتمع بین المللی مهدیون گفت: در ۲ سال پس از آن در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با موضوع شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم و نمایشگاه برگزار نشد، ولی در این فاصله زمانی بیکار ننشستیم و امکانات و تجهیزات و کارهای جدیدی را شروع کردیم به طوریکه از سال گذشته به شدت مشغول ساخت نمایشگاه امام زمان شناسی شدیم.

وی افزود: در همین ایام نیز یک کار ویژه هم برای حضرت ابوالفضل (ع) انجام دادیم و نقاشی زندگینامه این حضرت را در قالب ۲۶ نقاشی به تصویر کشیدیم که امسال در بین الحرمین رونمایی خواهد شد.


ساخت نمایشگاه امام شناسی به نام اندیشکده ندبه

شفیق در ادامه به ساخت ماکت و نمایشگاه امام زمان شناسی به نام اندیشکده ندبه اشاره کرد و اظهار داشت: این نمایشگاه درخصوص نقش شناختی و معرفتی امام زمان (عج) است که کار بسیار عظیم و سنگینی بوده که بیشتر کار توسط خانم ها انجام شده است.

وی گفت: فاز اول و دوم این نمایشگاه در محل این مجتمع در روز نیمه شعبان سال جاری رونمایی شد و پس از آن مکاتبات با عتبه مقدسه در کربلا داشتیم تا یکماه پیش مجوز که برگزاری نمایشگاه را کسب کردیم.

مدیر مجتمع بین المللی مهدیون با بیان اینکه این نمایشگاه قرار است از روز ۱۸ ماه محرم در کربلا و بین الحرمین برگزار شود، افزود: از یک یا دو روز پس از عاشورای حسینی کاروان حامل ادوات و ماکت های این نمایشگاه توسط یک تریلی ۱۸ چرخ به سمت کربلا حرکت می کند.

وی با اشاره به اینکه فضای نمایشگاهی سال جاری حدود ۲ هزار متر مربع است، اظهار داشت: کار اجرایی این نمایشگاه از روز ۱۳ یا ۱۴ ماه محرم در کربلا آغاز خواهد شد و مراسم افتتاحیه این نمایشگاه روز ۱۸ ماه محرم با حضور مسئولین حرم مطهر امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) برگزار می شود.

شفیق بیان داشت: این نمایشگاه به طول ۱۵۰ متر از حرم حضرت امام حسین از باب الشهدا تا حرم حضرت عباس (ع) به مدت ۱۱ یا ۱۲ روز دایر خواهد بود.

وی با بیان اینکه اطلاعات این نمایشگاه به ۴ زبان رسمی انگلیسی، عربی، اردو و فارسی ترجمه شده است، گفت: در این نمایشگاه رونمایی تابلو زندگینامه حضرت عباس (ع) و حضرت ام البنین (س) و همچنین رونمایی از سه کتاب در حال چاپ سردار کربلا، مادر ماه و ستاره ها که درخصوص حضرت ام البنین (س) و کتاب زندگینامه حضرت علی اکبر (ع) را که به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی ترجمه شده، خواهیم داشت.

وی یکی دیگر از بخش های این نمایشگاه را نمایش ۱۳ تابلو از زندگی حضرت علی اکبر (ع) دانست و افزود: همکاری و ارتباطات بسیاری خوبی با مسئولان حرم عتبه مقدسه انجام شده و تعاملات بسیار خوبی بین مجموعه مهدیون با مسئولین حرم ها برقرار شده بطوریکه در چند سال گذشته برنامه های مشترکی داشتیم.

مدیر مجتمع بین المللی مهدیون اظهار داشت: با توجه به شرایط کربلا این کار با حساسیت خاصی برگزار می شود بطوریکه با توجه به شرایط کربلا و بین الحرمین اجازه برگزاری چنین نمایشگاهی تاکنون به هیچ مجموعه ای داده نشده و این لطف حضرت سیدالشهدا (ع) به ما است.

وی اظهار داشت: در این شهر و استان مجموعه مهدیون مهجور، غریب و مظلوم واقع شده بطوریکه خیلی از برنامه هایی که در این مجموعه انجام می شود در شهر و استان خودمان با خبر نیستند ولی در سراسر کشور و دیگر استان ها و کشورهای خارجی مثل عراق و لبنان و بعضی کشورهای شرق آسیا در جریان فعالیت های ما هستند.

موضوع منجی موضوع مشترک تمام ادیان است

رئیس بنیاد مهدویت رسانه استان البرز نیز در این نشست گفت: مساله مهدویت و بحث منجی و موعود یک موضوع بین الادیانی است و تمام ادیان بر روی این موضوع کار می کنند و آثار، کتاب ها، نشریات و سایت های زیادی بر روی آن کار کرده اند.

حجت الاسلام محمدرضا عسگری افزود: در عرصه های هنری و سینمای هالیوود بر روی موضوع الهیات آخرالزمان کار می کنند و خیلی از تصمیم گیران دنیا بخشی مبتنی بر مباحث آخرالزمانی است.

وی با بیان اینکه در آمریکا هر رئیس جمهوری که انتخاب می شود یک مشاور آخرالزمانی دارد و برنامه ریزی ها مبتنی بر نگاه آخرالزمانی و پایان دنیا است، اظهار داشت: تلاش کرده اند تا بحث منجی و موعود را به نفع جامعه غرب آنطور که خودشان می خواهند تعریف کرده و در مقابل تخریب منجی عالم بشریت را داشته باشند.

عسگری با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ رمان علیه مهدویت و تخریب مهدویت نوشته شده که نشان می دهد باید برای شناخت حضرت مهدی جدی تر ورود کنیم، گفت: آن ها شبانه روزی کار می کنند و باید ما مباحث اعتقادی خود به ویژه مهدویت و آموزه انتظار را در قالب هنر عرضه کنیم.

وی افزود: در این ۴۰ ساله فیلم و اثری درخصوص مهدویت نداشته ایم و در فیلم های بسیار ضعیفی فقط اشاره ای به موضوع مهدویت شده است.

عسگری تصریح کرد: هنر کمک زیادی در این عرصه می تواند کند زیرا ظرفیت بسیار بالایی مهدویت دارد که باید جدی ورود کنیم و باید بتوانند مساله آموزه انتظار و مهدویت که پیام کربلا و خلاصه عاشورا را با هنر در بین نسل جوان تفهیم و تبیین کرد.

وی گفت: باید از خیمه معرفت به خیمه امام زمان (عج) وصل شویم و اگر عاشورا را خوب بفهمیم ولی از امام زمان (عج) و مهدویت درکی نداشت یعنی نتوانسته ایم به خوبی انتقال مفاهیم داشته باشیم.

عسگری افزود: حضرت رسول اکرم (ص) روز غدیر خم برای مهدی (عج) که به دنیا نیامده بیعت گرفته است که قطعا ما که در زمان مهدی (عج) هستیم باید به این قصه بیشتر توجه کنیم و باید آموزه انتظار و فرهنگ مهدویت که وجه مشترک بسیاری از جریان های اسلامی است حتی وهابیت هم بر روی آن کار می کند را جدی بگیریم.

انتهای پیام/

نظر شما