شناسهٔ خبر: 55408833 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

کسب بالاترین ضریب اثربخشی مجلات علمی کشور برای سومین سال پیاپی توسط نشریه نانوساختار در شیمی

صاحب‌خبر -
کسب بالاترین ضریب اثربخشی مجلات علمی کشور برای سومین سال پیاپی توسط نشریه نانوساختار در شیمی

نشریه نانوساختار در شیمی Journal of Nanostructure in Chemistry (JNSC) وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس برای سومین سال پیاپی بالاترین ضریب اثربخشی مجلات علمی کشور را کسب کرد.
پایگاه اطلاعاتی علمی (WOS) Web of Science همه‌ساله گزارش استنادی نشریات (Journal Citation Reports) را منتشر می‌کند. براساس گزارش ۳۰ ژوئن سال جاری، Journal of Nanostructure in  Chemistry با ضریب اثربخشی = 8(Impact Factor) IF برای سومین سال پیاپی موفق به کسب بالاترین IF بین نشریات ایرانی شد که بالاترین ضریب اثربخشی تاریخ علمی کشور است.
گفتنی است 156 نشریه از ایران در 2022 JCR   گزارش شده‌اند که در این فهرست تنها 41 نشریه دارای ضریب اثربخشی (IF) هستند.
Journal of Nanostructure in Chemistry (JNSC)  وابسته به دانشگاه آزاد واحد شهرقدس و مدیرمسئول مجله امید مرادی، دانشیار گروه شیمی این واحد دانشگاهی است که نتایج پژوهش‌های فناوری نانو در شیمی، میکروبیولوژی، علوم دارویی و پزشکی، علم مواد و مهندسی را منتشر می‌کند. حدود 70 درصد اعضای هیات‌تحریریه مجله از کشورهای آمریکا، استرالیا، انگلستان، دانمارک، فرانسه، چین، مالزی و... و مابقی آنها از دانشگاه‌های ایران هستند. حدود 75درصد مقالات چاپ‌شده در مجله از کشورهای پیشرو در فناوری نانو نظیر آمریکا، چین، استرالیا، مالزی، آلمان، ایتالیا و... و مابقی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های دولتی هستند.
طبق رتبه‌بندی حوزه موضوعی WOS، مجله نانو ساختار در شیمی در علوم مواد و شیمی، به ترتیب جزء 20 درصد و 21 درصد مجلات برتر دنیا با رتبه کیفی 1Q است.
براساس 2022 JCR   ، پس از JNSC، International Journal of Health Policy and Management وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان با ضریب اثربخشی ۴.۹۶۷، DARU Journal of Pharmaceutical Sciences وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران با ضریب اثربخشی ۴.۰۸۸ به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را دارا هستند.
همچنین این مجله علاوه‌بر کسب رتبه برتر درکل نشریات علمی کشور برای سومین سال پیاپی، در موضوع نانو، دارای رتبه اول در کشورهای خاورمیانه و جهان اسلام، رتبه سوم در آسیا و رتبه 16 جهانی را برای امسال کسب کرده است.

فعالیت ۳ آزمایشگاه ایزو ۱۷۰۲۵ در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
عبدالله محمدی، مدیرکل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره ماحصل برگزاری رویداد عصر امید در راستای تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه و توجه بیش‌از‌پیش به شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان گفت: «ارتباطات داخلی بین مراکز تحقیقاتی واحدهای دانشگاهی بعد از برگزاری رویداد عصر امید افزایش یافته است. برای مثال اخیرا مرکز نانو واحد مرودشت با واحد تهران‌جنوب قرارداد همکاری علمی بسته و تفاهمنامه منعقد شد.»
وی افزود: «باید برای شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان علمی فرآیندهای مالی تسهیل شود. هرچند در وضعیت کنونی با تشکیل تیم‌ها انتظار حمایت از فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی افزایش یافته است. هم‌اکنون برای هسته‌های پژوهشی فضا اختصاص داده شده و امکانات آزمایشگاهی و تسهیلاتی به اعضای هیات‌علمی ارائه می‌شود. همچنین برای تیم و هسته فناور تسهیلات خاص مطابق با آیین‌نامه تعلق می‌گیرد.»
مدیرکل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «در وضعیت کنونی میزان حمایت‌ها افزایش یافته و با سه‌هزار گروه و هسته مواجه هستیم. هرچند باید بتوان این افراد را تحت‌پوشش قرار داد و پاسخگوی افراد منتخب از جمع هشت‌هزار نخبه بود.»
محمدی اظهار کرد: «طرح پایش و تاثیر آن در فعالیت مراکز تحقیقاتی براساس نیاز صنایع انجام می‌شود. با این تفاسیر صنایع نیاز خود را مطرح کرده و در قالب نظام موضوعات پژوهشیار در سامانه ثبت می‌شود و اعضای هیات‌علمی و دانشجویان براساس موضوعات به پژوهش می‌پردازند که اصل اقدامات درصورت اجرای مناسب می‌تواند تاثیرات مثبت به‌دنبال داشته باشد. هزاران تحقیق در سطح دانشگاه آزاد اسلامی درحال تدوین مطابق با نیاز صنعت است.»
وی تاکید کرد: «افراد در طرح پایش در قالب پایان‌نامه‌های دانشجویی و اعضای هیات‌علمی موظف هستند بخشی از ظرفیت پایان‌نامه را به این طرح اختصاص داده تا دانشجویان درکنار سایر طرح‌ها بتوانند به رفع نیاز جامعه بپردازند. طرح‌های شاخص در زمینه‌های مختلف در موضوعات آسیب‌های اجتماعی، نانو، قطعه‌سازی مسائل شهری، موضوعات کشاورزی و گیاهان دارویی و... درحال فعالیت هستند.»
با گذشت بیش از یک ماه از برگزاری رویداد عصر امید برخی پژوهشگران آن را نمایشی از فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی دانسته و براین باورند که نتیجه خاصی نداشته است؛ مدیر‌کل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی در واکنش به اظهارات این پژوهشگران گفت: «براساس سیاست دانشگاه بعد از رویداد عصر امید اقدامات در راستای برگزاری عصر امید 2 درحال برنامه‌ریزی است و معیار ارزیابی ما درباره واحدهای دانشگاهی میزان رشد این واحدهاست.»
وی افزود: «درصورت عدم حمایت از تیم‌ها واحد دانشگاهی رتبه اندک داشته و سیاست کلی دانشگاه حمایت از پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیان است. البته این حمایت صرفا مالی نیست، بلکه بستر دانشگاه در قالب مراکز رشد، فضا، آزمایشگاها و ... دراختیار این افراد قرار گرفته است تا هسته پژوهشی به گروه پژوهشی و هسته فناور به واحد فناور و فرآیند رشد به این شکل طی شود. این فرآیند می‌تواند در زمینه اداری آغاز و به گروه پژوهشی تبدیل شود.»
محمدی ادامه داد: «گروه پژوهشی حداقل استانداردها را داشته و باید مدنظر قرار بگیرد. بنده عدم‌حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را رد کرده و از نخبگان خواستار ورود به فرآیند حمایت هستم تا بتوان از آنها حمایت کرد.»
وی با بیان اینکه در وضعیت کنونی استانداردسازی آزمایشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته است، گفت: «امیدواریم آزمایشگاه‌ها در حوزه غذایی استاندارد شده و واحدهای دانشگاهی ارتباطات را با واحد استاندارد تقویت کرده و بتوانند سطح کیفی آزمایشگاه‌ها را ارتقا دهند. در این شرایط اعتماد صنایع به دانشگاه و هم کیفیت خدمت‌رسانی افزایش یابد.»
مدیرکل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد درباره میزان آزمایشگاه‌های استاندارد در این دانشگاه تاکید کرد: «منظور ایجاد استاندارد کلی در تمامی آزمایشگاه‌ها است، برای مثال در برخی آزمایشگاه‌ها ایمنی از لحاظ ورود و خروج استانداردها رعایت می‌شود.»
به گفته وی در شرایط کنونی سه آزمایشگاه ایزو ۱۷۰۲۵ در واحدهای دانشگاه آزاد وجود داشته و ۲۶ آزمایشگاه با همکاری دیگر سازمان‌ها به شکل استاندارد فعال است. همچنین ۱۶۰ آزمایشگاه با همکاری شبکه فناوری راهبردی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و آزمایشگاه با همکاری محیط‌زیست و غذا و دارو به فعالیت می‌پردازند و هدف افزایش تعداد این آزمایشگاه‌ها و ارتباطات همچون گذشته است.

نخستین دوره طرح حامیم ویژه دانشجویان تهرانی برگزار شد
نخستین دوره طرح حامیم (حلقه‌های میانی) با حضور ۱۶۰ نفر از دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی آقا و خانم دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در دو گروه از تاریخ اول تا ۶ مردادماه در شهر مشهد مقدس برگزار شد.
مرتضی جلیلی، مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: «هدف از برگزاری این طرح مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی دانشگاه است و این نقطه شروعی است که دانشجویان در تمام فعالیت‌های دانشگاه خود مجری و برگزار‌کننده باشند و کار را تماما انجام دهند.»
در این طرح محمدرضا آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، جلیلی مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد استان تهران، کرمی مدیرکل فرهنگی، اجتماعی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و راجی رئیس اندیشکده راهبردی سعدا به ایراد سخنرانی پرداختند.
امام‌شناسی، جهاد تبیین و مهارت‌های انتخاب همسر، دستاورد‌های انقلاب از کارگاه‌های برگزارشده در این طرح بود.

دانشگاه آزاد فارس و اداره استاندارد تفاهمنامه امضا می‌کنند
محمدمهدی رزمجو در نشستی با اعضای هیات‌رئیسه دانشگاه آزاد استان فارس بر ضرورت نقشه اداره استاندارد در دانشگاه‌ها و امکان عقد تفاهمنامه با مراکز علمی تاکید کرد.
وی اضافه کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی در سطح استان فارس رشته‌های بسیار موثر و مفیدی دارد و به‌دلیل گستردگی فراوان در سطح استان امکان استفاده از امکانات آزمایشگاهی و تبادل آن بین دانشگاه و اداره استاندارد میسر است.»
مدیرکل اداره استاندارد استان فارس افزود: «در دانشگاه تجهیزات و استادان مرتبط همزمان حضور دارند، بنابراین می‌توان در عرصه‌های مختلف فنی با ایجاد دفتر استانداردسازی همکاری متقابل را ایجاد کرد.»
رزمجو افزود: «دانشگاه نسل سوم علاوه بر قانون، به نگاه کلی و مدیریتی نیاز دارد و تولید ثروت که یکی از مولفه‌های مهم این نسل از دانشگاه است، نیاز به دیدگاه‌های خاص در رشته‌های مختلف دارد، به‌گونه‌ای که دانشگاه با رعایت اصول خاص تکنیکال در زیربخش‌های تبحر، تخصص و افراد صاحب‌نظر با استفاده از تسلط استادان به علم روز و موارد تکنیکال به برقراری ارتباط با دنیای صنعت و کاربردی بودن این ارتباط بپردازد.»
وی با تاکید بر اعتباربخشی آزمایشگاه‌های دانشگاه برمبنای درآمدزایی توضیح داد: «فرآیند اعتباربخشی آزمایشگاه‌های دانشگاه موضوعی برد-برد است و درآمدزایی برای صنعت، دانشگاه و اداره ناظر یعنی اداره استاندارد را محقق می‌کند.»
مدیرکل اداره استاندارد استان فارس یادآور شد: «درحال حاضر استانداردهای موجود دارای ایراداتی است که باید توسط دانشگاه‌ها رفع شود.»
رزمجو به وجود امتیاز استانداردسازی برای اعضای هیات‌علمی اشاره و بیان کرد: «مشارکت اعضای هیات‌علمی در استانداردسازی در سطح ملی و بین‌المللی می‌تواند معادل یک مقاله «آی.اس.آی» برای عضو هیات‌علمی امتیازآور باشد.»
گفت‌وگوهای مقدماتی برای ایجاد دفتر استانداردسازی در دانشگاه آزاد اسلامی شیراز انجام و پیش‌نویس تفاهمنامه بین دانشگاه آزاد اسلامی فارس و اداره استاندارد منعقد شد.

استقبال دانشجویان از رشته پرستاری افزایش یافته است
طاهره نصرآبادی، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌و‌گو با ایسکانیوز درباره روند تربیت پرستار در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «تاکنون پذیرش دانشجو در ۹۵ واحد دانشگاه آزاد اسلامی در رشته پرستاری انجام شده و مجری آموزش رشته پرستاری هستند. البته ۴۰ درصد از بار آموزش پرستار کشور برعهده واحدهای دانشگاهی است.»
وی تاکید کرد: «از لحاظ تعداد پذیرش دانشجوی پرستاری با توجه به پذیرش واحدهای مختلف تعداد پذیرفته‌شدگان متفاوت است و برخی واحدهای دانشگاهی مرکز استان در ماه‌های مهر و بهمن پذیرش داشته و اغلب واحدهای دانشگاهی در مهر سال جاری به پذیرش دانشجو می‌پردازند.»
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران ادامه داد: «از سال ۹۳ تاکنون در وزارت بهداشت و درمان واحد ارزشیابی و ارزیابی دانشگاه آزاد ایجاد شده که به بررسی وضعیت روند تدریس در رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد ازجمله رشته پرستاری از لحاظ کمیت و کیفیت پرداخته و براساس نتایج ارزشیابی ظرفیت پذیرش دانشجو به آنها تعلق می‌گیرد.»
نصیرآبادی افزود: «از سال ۹۳ کیفیت و کمیت رشته پرستاری در دانشگاه آزاد اسلامی بررسی و در زمینه جذب اعضای هیات‌علمی توجه شده است. با این تفاسیر هدف تربیت اعضای هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد مطابق با استانداردهای کالبدی است و سالانه فراخوان گسترده‌ای برای جذب هیات‌علمی در رشته پرستاری اعلام شده و مطابق با نیاز واحدهای مختلف جذب انجام می‌شود.»
وی درباره استقبال از رشته پرستاری ادامه داد: «استقبال و پذیرش در این رشته افزایش یافته و پذیرش دانشجو در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی با ایجاد بازار کار مناسب مواجه است. پذیرش و استقبال دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بعد از فارغ‌التحصیلی و جذب در بازار کار افزایش یافته و دانشجویان متقاضی در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها استخدام می‌شوند.»
به گفته رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران باید به این امر تاکید کرد که بازار شغلی در زمینه پرستاری در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی خصوصی، خدمات در منزل و... در وضعیت کنونی مناسب است. اساتید درصورت تمایل برای حضور در هیات‌علمی دانشگاه‌ها باید در آزمون علمی و عمومی شرکت کرده که درصورت پذیرش مطابق با نیاز دانشگاهی استخدام می‌شوند.
نصیرآبادی با بیان اینکه هم‌اکنون هفت واحد دانشگاهی در مقطع فوق‌لیسانس در رشته‌های مختلف پرستاری پذیرش دانشجو دارند، تاکید کرد: «دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد هم در مقطع دکتری در واحدهای پرستاری به پذیرش دانشجو می‌پردازند.»

نظر شما