شناسهٔ خبر: 55311422 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

گزیده اخبار ایران و جهان؛

آمریکا کاسه گدایی به دست گرفت/ اروپا به شکست فشار حداکثری اعتراف کرد/ سنا بودجه فوق میلیاردی برای تراشه ها برید

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

آمریکا کاسه گدایی به دست گرفت

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا روز سه شنبه در جمع هوادارانش گفت که آمریکا به یک «ملت گدا» تبدیل شده است که از دیگر کشورها انرژی گدایی می‌کند. ترامپ در سخنرانی خود در اجلاس «اول آمریکا» گفت: «کشور ما به زانو درآمده است، به معنای واقعی کلمه به زانو در آمده است. تورم بالاترین تورم در ۴۹ سال گذشته است - ۹.۱ درصد. بسیاری از مردم فکر می کنند که بسیار بالاتر از این است. قیمت بنزین به بالاترین حد در تاریخ کشورمان رسیده است. ما به یک ملت گدا تبدیل شده‌ایم که برای انرژی به کشورهای دیگر سر می‌زند.» ترامپ گفت که ایالات متحده در آستانه یک انتخابات میان دوره ای تاریخی است و آمریکایی ها سلطنت شکست خورده رئیس جمهور جو بایدن، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان و چاک شومر رهبر اکثریت سنا را سرانجام رد خواهند کرد. رئیس جمهور جنجالی سابق آمریکا گفت که به شدت معتقد است که یک نامزد جمهوری خواه رئیس جمهور بعدی ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ خواهد شد. ترامپ اما نگفت که آن شخص چه کسی خواهد بود. از نظر ترامپ، اولویتی بالاتر از ایمن سازی مجدد خیابان ها و کنترل مرزهای آمریکا از طریق توقف مهاجران غیرقانونی، قاچاق مواد مخدر و جنایتکاران وجود ندارد. ترامپ پیشتر نیز در اوایل ماه ژوئیه در مصاحبه ای گفته بود که تصمیم خود را برای شرکت در انتخابات ۲۰۲۴ گرفته است و تنها سوال باقی مانده این است که آیا تصمیم خود را قبل یا بعد از رای گیری میان دوره ای در ماه نوامبر اعلام کند یا خیر. رقابت ترامپ برای انتخابات اتی در آمریکا در حالی شدت گرفته است که کمیته ۶ ژانویه در حال برگزاری جلسات متعدد رسیدگی به پرونده حمله طرفداران ترامپ به کنگره در سال ۲۰۲۱ است. ترامپ پیش از این بارها اعلام کرده بود که در انتخابات ۲۰۲۴ به عنوان نامزد مستقل ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد اما زمان اعلام این خبر را مشخص نکرده بود. از سوی دیگر، اغلب نامزدهای ریاست جمهوری تا یک سال پیش از انتخابات، اعلام نامزدی نمی کنند تا زمان رقابت های انتخاباتی به حداقل برسد، اما ترامپ قصد دارد بسیار زودتر از موعد این کار را انجام دهد.

منبع: تسنیم

اروپا به شکست فشار حداکثری اعتراف کرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از شکست فشار حداکثری علیه ایران خبر داد.«جوزب بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: بعد از ۱۵ ماه مذاکره و تعاملات بی‌شمار با طرف‌های برجام و آمریکا من به این جمع‌بندی رسیده‌ام که فضا برای مصالحه‌های مهم اضافی به پایان رسیده است. وی افزود: اکنون روی میز متنی گذاشته‌ام که در آن، رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای برای احیای برجام شرح داده شده‌اند. بورل گفت: این متن، بهترین توافقی است که آن را ممکن می‌بینم. توافق بی‌نقصی نیست اما در آن به همه عناصر ضروری پرداخته شده است. وی اظهار داشت: متنِ روی میز شامل تعهد بایدن و آمریکا برای دوام‌پذیری توافق است. این توافق ممکن است به همه نگرانی‌های آمریکا نپرداخته باشد اما برجام به مسائل حقوق بشری و منطقه‌ای نمی‌پردازد. لازم است طرف‌ها از این فرصت استفاده کنند.

منبع: تسنیم

سنا بودجه فوق میلیاردی برای تراشه ها برید

سنای آمریکا روز سه شنبه با ۶۴ رای موافق در برابر ۳۲ رای منفی لایحه ۷۶ میلیارد دلاری تقویت صنعت تولید تراشه ها ی نیمه هادی برای رقابتی تر کردن صنعت داخلی در مقابل چین را تصویب کرد. این قانون حدود ۵۲ میلیارد دلار یارانه دولتی برای تولید نیمه هادی های آمریکا و همچنین اعتبار مالیاتی سرمایه گذاری برای کارخانه های تراشه به ارزش ۲۴ میلیارد دلار ارائه می دهد. انتظار می‌رود که مجلس سنای آمریکا در روزهای آینده به تصویب نهایی این مصوبه رأی دهد. پیش تر، جو بایدن و چند تن دیگر از سیاستمداران آمریکایی، این موضوع را از منظر امنیت ملی مطرح کردند و گفتند که اطمینان از تولید تراشه های آمریکا که برای طیف گسترده ای از کالاهای مصرفی و تجهیزات نظامی حیاتی هستند، ضروری است. جینا رایموندو، وزیر بازرگانی آمریکا، این رای را "نماد یک ائتلاف دو حزبی قوی دانست که برای ساخت تراشه های بیشتر در آمریکا تلاش می کند و گفت این تراشه ها اقتصاد ما و کشور ما را ایمن نگه می دارد. "هدف این لایحه جلوگیری کمبود مداوم تراشه در آمریکا است که باعث کاهش تولید در صنایعی از جمله خودرو، لوازم الکترونیکی مصرفی، تجهیزات پزشکی و سلاح‌های پیشرفته شده است و برخی از تولیدکنندگان را مجبور به کاهش تولید کرده است. در اثر کمبود تراشه، به ویژه تولید خودرو در آمریکا آسیب جدی دیده است. انجمن صنعت نیمه هادی آمریکا هم اظهار نظر کرد که این رای "گامی حیاتی به سوی تصویب قانونی است که تولید و نوآوری تراشه آمریکا، رشد اقتصادی و ایجاد شغل و امنیت ملی را تقویت می کند. "بایدن برای این لایحه که بیش از یک سال است در دست بررسی است، فشار زیادی آورد که البته نسخه ای از آن در خرداد ۱۴۰۰ در سنا تصویب شد اما در مجلس متوقف شد. این امر باعث ناامیدی قانونگذاران هر دو حزب شد که رقابت با چین و مسائل زنجیره تامین جهانی را اولویت اصلی خود می دانند. البته منتقدانی مانند سناتور برنی سندرز قانون اخیر را برای شرکت های تراشه های بسیار سودآور و به منزله یک "چک سفید" برای آنها دانسته اند.

منبع: ایرنا

ترامپ از خیانت احتمالی آمریکا پرده برداشت

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا در سخنرانی خود در اجلاس «اول آمریکا» گفت که چین پس از اینکه ایالات متحده اوکراین را به روسیه تسلیم کرد، تایوان را تصاحب خواهد کرد. ترامپ روز سه شنبه در جمع هواداران خود گفت: «ما ملتی هستیم که به روسیه اجازه دادیم اوکراین را ویران کند و صدها هزار نفر را بکشد. اوضاع بدتر خواهد شد و اگر من فرمانده کل قوا بودم هرگز این اتفاق نمی افتاد… و چین با تایوان نفر بعدی است.» ترامپ خاطرنشان کرد که ایالات متحده افغانستان را نیز تسلیم کرده و شهروندان آمریکایی و ۸۵ میلیارد دلار بهترین تجهیزات نظامی جهان را به جای گذاشته است. تنش میان چین و آمریکا بویژه پس از اعلام سفر احتمالی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در حال تشدید است. روز سه شنبه تان کفی (Tan Kefei) سخنگوی وزارت دفاع چین با شرکت در یک نشست خبری هشدار داد که پکن به سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان قطعاً واکنش نشان خواهد داد. بر اساس اعلام این خبرگزاری، سخنگوی وزارت دفاع چین در سخنان خود تأکید کرد که پکن خواستار احترام آمریکا به اصل چین واحد و عدم حمایت از استقلال این جزیره است. این مقام دفاعی چین در این باره تصریح کرد: اگر نانسی پلوسی به تایوان سفر کند، اصل چین واحد و مفاد سه بیانیه مشترک چین و آمریکا را به طور جدی نقض به حاکمیت و تمامیت ارضی پکن آسیب جدی وارد می‌کند. این در حالیست که سخنگوی وزارت خارجه چین نیز پیشتر به دولت آمریکا در خصوص سفر رئیس مجلس نمایندگان این کشور به تایوان هشدار داده بود. «ژائو لیجیان» دیروز در جریان کنفرانس خبری روزانه وزارت خارجه چین اعلام کرده بود که به مقامات دولت آمریکا در خصوص سفر احتمالی «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان این کشور به تایوان هشدارهای شدیدی داده شده است. سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرده بود که طرف چینی بارها صریحاً به ایالات متحده اعلام کرده که این کشور به شدت مخالف سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان است.

منبع: مهر

بزرگترین زیر دریایی هسته‌ای جهان به خانه بازگشت

یک منبع معتبر در کشتی سازی روسیه روز چهارشنبه گفت که زیردریایی اتمی روسیه به عنوان بزرگترین زیردریایی جهان به پایگاه ناوگان شمال در سورودوینسک بازگشت. این مقام روسی همچنین افزود: در ۲۶ ژوئیه، «زیردریایی اتمی دیمیتری دونتسکوی» از دریای سفید به پایگاه دریایی بلومورسک در سورودوینسک بازگشت. به گفته این مقام روسی، حدود یک ماه این زیردریایی در حال انجام وظایف آموزشی رزمی مختلف در آب‌های دورافتاده بوده است. به گفته وی، خدمه این زیردریایی در تمام رویدادهای آموزشی رزمی ناوگان شمالی روسیه شرکت دارند. پیش از این، چندین منبع مدعی شده بودند که بزرگترین زیردریایی جهان در شرف از رده خارج شدن است؛ هر چند این گزارش اکنون از سوی منابع معتبر رد شده و گفته شده است که دوره خدمات بزرگترین زیردریای جهان ممکن است برای چند سال دیگر افزایش یابد. زیردریایی‌های کلاس تایفون نیروی دریایی روسیه بزرگ‌ترین زیردریایی‌هایی هستند که تاکنون ساخته شده اند. به طور خاص، زیردریایی روسی دیمیتری دونسکوی (Dmitriy Donskoy) که نام رسمی آن TK-۲۰۸ است بزرگ‌ترین زیردریایی جهان لقب گرفته است. نام این زیردریایی از یک شاهزاده اهل مسکو که ساخت کاخ کرملین را به او نسبت داده و در قرن چهاردهم در نبرد با مغول‌ها کشته شد گرفته شده است. این زیردریایی با طول ۱۷۵ متر یا ۶۰۰ فوت، از سال ۱۹۸۰ در خدمت نیروی دریایی روسیه بوده و در تاریخچه خود چندین بار مورد بازسازی و ارتقا قرار گرفته است. علاوه بر طول قابل توجهش، این زیردریایی دارای عرض ۲۵ متر است که حضور قابل توجهی به آن در دریا می بخشد. توان جابجایی زیردریایی دیمیتری دونسکوی ۴۸,۰۰۰ تن بوده و ۱۶۰ نفر خدمه نیز دارد. این زیردریایی از دو رآکتور هسته‌ای به عنوان تأمین کننده نیروی پیشرانه سود می‌برد و می‌تواند تا سه ماه بدون آمدن به سطح به کار خود ادامه دهد. این زیردریایی هسته‌ای می‌تواند تا عمق ۴۰۰ متری پایین رفته و با سرعت ۲۷ گره دریایی (۵۰ کیلومتر بر ساعت) حرکت کند.

منبع: مهر

آمریکا به اوکراین وعده هیمارس را داد

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا و «الکسی رزنیکوف»، وزیر دفاع اوکراین در تماسی تلفنی درباره کمک نظامی به اوکراین از جمله ارسال سامانه‌های پدافندی چندمنظوره «هیمارس» گفت‌وگو و رایزنی کردند. در بیانیه پنتاگون درباره محتوای این گفت‌وگوی تلفنی آمده است: درباره نتایج نشست اخیر گروه تماس دفاعی اوکراین و کمک‌های امنیتی به اوکراین بحث شد؛ از جمله تعهد اخیر آمریکا به ارسال سامانه‌های موشک‌انداز سبک و قابل‌حمل (هیمارس). بیانیه وزارت دفاع آمریکا همچنین تأکید می‌کند که وزیر دفاع این کشور به همتای اوکراینی خود اطمینان داده که واشنگتن در ارسال تسلیحات نظامی جدید بسیار سریع عمل خواهد کرد. «آندری یِرماک»، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین هم اعلام کرده کنگره آمریکا مصوب کرده ۳۰ سامانه هیمارس و مهمات آن به اوکراین ارسال شود. اوکراین در حالی خواستار ارسال این نوع سامانه‌های ضدموشکی آمریکا شده که در گزارش‌های روزانه اخیر وزارت دفاع روسیه درباره تحولات میدانی جنگ اوکراین، اخبار مربوط به انهدام سامانه‌های هیمارس افزایش یافته است. در تازه‌ترین دور سفر مقامات ارشد آمریکا به اوکراین روز دوشنبه یک هیئت عالی‌رتبه از کنگره با «ولودیمیر زلنسکی» در کی‌یف دیدار و بر ادامه حمایت از اوکراین در برابر روسیه تأکید کردند. «آدام اسمیت»، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، نیز در این هیئت حضور داشت.

منبع: مهر

کنسولگری ترکیه هدف حمله راکتی قرار گرفت

یک منبع امنیتی عراقی بامداد چهارشنبه به پایگاه الشرق گفت که مقر کنسولگری ترکیه در شهر موصل هدف حمله راکتی قرار گرفته است. این منبع که نامش اعلام نشده، گفت: «دو موشک در مجاورت مقر کنسولگری ترکیه در شهر موصل، مرکز استان نینوا در شمال عراق سقوط کرد.» وی افزود که «این حمله به تعدادی از ماشین‌های غیرنظامی خسارات مادی وارد کرد، اما از تلفات جانی احتمالی اطلاعاتی در دست نیست.» از سوی دیگر، شبکه خبری الجزیره به نقل از یک منبع امنیتی عراق گزارش داد که بامداد چهارشنبه کنسولگری ترکیه در موصل مرکز استان نینوی هدف حمله راکتی قرار گرفته است. همزمان منابع دیگری نیز تائید کردند که پایگاه نظامی «زلیکان» در شرق موصل استان نینوی عراق هدف شلیک ۵ فروند راکت قرار گرفته است. پایگاه نظامی زلیکان که مقر نیروهای ترکیه در شرق موصل است، طی روزهای اخیر بارها، هدف حملات راکتی قرار گرفته است. حمله به اهداف ترکیه‌ای در عراق پس از آن صورت می‌گیرد که در پی بمباران یک تفرجگاه در منطقه زاخو در استان دهوک عراق توسط نیروهای ترکیه، ۹ عراقی جان باختند و ۲۲ تن دیگر نیز زخمی شدند. حمله توپخانه ای ترکیه به استان دهوک در اقلیم کردستان با واکنش گسترده، گروه‌ها، شخصیت‌ها و مقامات فعلی و سابق عراق مواجه شد. بر همین اساس نخست وزیر عراق در واکنش به این حمله ترکیه تاکید کرد که بغداد حق واکنش به تجاوز ترکیه را برای خود محفوظ می‌داند و دولت برای حفاظت از شهروندانش همه اقدامات لازم را در پیش خواهد گرفت. همچنین بغداد در واکنش به این حمله ترکیه، به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرد.

منبع: مهر

اهواز آلوده ترین کلانشهر کشور شد

بر اساس اطلاعات سازمان حفاظت محیط زیست در بین هشت کلانشهر کشور امروز( ۴ مردادماه) شهر اهواز آلودگی هوا را با وضعیت ناسالم برای همه و شهر تبریز هوای پاک را تجربه کرده است. بر اساس اطلاعات مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از هشت کلانشهر کشور، امروز آلاینده شاخص هوای اهواز ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون با عدد ۱۶۸ است و به عنوان آلوده‌ترین کلان شهر کشور در وضعیت ناسالم برای همه قرار گرفته است. پس از آن به ترتیب اصفهان، تهران، مشهد و اراک با آلاینده شاخص ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و با رسیدن به عدد ۱۳۰، ۱۱۴، ۱۱۴ و ۱۰۱ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفته‌اند. در این میان اهالی کرج و شیراز هوای قابل قبول تنفس کردند و آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در این شهرها به ۸۶ و ۷۰ رسیده است. گفتنی است که کیفیت هوای شهر تبریز «پاک» اعلام و ۳۵ گزارش شده است. شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا "پاک"، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا "قابل قبول(سالم) یا متوسط"، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا "ناسالم برای گروه‌های حساس"، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا "ناسالم برای همه گروه‌ها"، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا "بسیار ناسالم" و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا "خطرناک" است.

منبع: ایسنا

«آسترازنکا» از چرخه تزریق خارج شد

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به سرعت انتشار، علایم و شدت بیماری‌زایی سویه BA۵ امیکرون و همچنین تاریخ مصرف واکسن‌های کرونا، در عین حال تاکید کرد که واکسن آسترازنکا به دلیل منقضی شدن تاریخ مصرف موارد موجود در کشور، از چرخه مراکز بهداشتی و درمانی خارج شده است. دکتر محمدرضا سهرابی با بیان اینکه در سه هفته اخیر تعداد موارد ابتلا، بستری و درمان سرپایی کرونا افزایش داشته و در برخی از روزها به دو تا سه برابر نیز رسیده است، اظهار کرد: این آمار نشان دهنده شروع موج هفتم کرونا است. سویه شایع این موج BA۵ است که در کشورهای دیگر BA۴ نیز مشاهده شده که قطعا ایران نیز از این سویه مصون نخواهد ماند.وی با اشاره به خصوصیات این سویه جدید، توضیح داد: این سویه یک بیماری شبیه به آنفلوانزا را ایجاد می‌کند که دوره کمون سه تا پنج روز دارد. همچنین اختلال بویایی و چشایی مجددا به مجموعه علایم کرونا در این سویه جدید بازگشته است، در حالی که در سویه امیکرون این علائم وجود نداشت.معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه یادآور شد: در این خصوص جای نگرانی نیست؛ چراکه آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت و نهادهای نظارتی بر این قضیه نظارت کامل دارند تا واکسن‌ها تمام استانداردها را داشته باشند و کاری که سلامت شهروندان را به خطر اندازد، انجام نشود. همانطور که در حال حاضر واکسن آسترازنکا از چرخه مراکز بهداشتی خارج شد. بعد از منقضی شدن، آن‌ها صورتجلسه شده و به روش‌های خاصی معدوم می‌شوند.این پزشک با اشاره به اینکه برخی از سویه‌های کرونا به خصوص BA۴ و BA۵ واکسن گریز هستند، ‌ توضیح داد: این سویه‌ها سیستم ایمنی بدن و اثر واکسن را دور می‌زنند، اما نکته مهم این است که واکسن‌ها شاید از ابتلا پیشگیری زیادی نکنند؛ یعنی به احتمال زیاد افراد مبتلا شوند، اما از بستری شدن و مرگ و میر بیش از ۸۰ درصد پیشگیری می‌کنند. سهرابی با بیان اینکه البته عملکرد پیشگیری واکسن در برابر سویه‌های جدید نیز وجود دارد، گفت از طرفی ایمنی بدن ممکن است بعد از مدتی کاهش پیدا کند. بنابراین دزهای یادآور واکسن کمک می‌کنند تا سیستم ایمنی بدن مجدد فعال شود و سطح آنتی بدن به حدی برسد تا مانع از ابتلای مجدد شود.

منبع: ایسنا

سرایا ابابیل امپراطوری عثمانی را درهم کوبید

منابع خبری از حمله پهپادی گردان‌های «سرایا ابابیل» به پایگاه نظامی ارتش ترکیه در مرزهای عراق خبر دادند. کانال تلگرامی صابرین نیوز گزارش داد، این عملیات در منطقه «باروخی و سیری» واقع در نوار مرزی عراق و ترکیه انجام شده است. صابرین نیوز نوشت تصاویر ویژه نشان می‌دهد که گردان‌های پهپادی ابابیل پهپاد «مراد ۶» با پایه ثابت را به سمت پایگاه‌های ترکیه فرستاده‌اند و مقاومت در این کلیپ قول داده است «امپراتوری عثمانی تا زمانی که وجود دارد در خاک عراق مستقر نخواهد شد.»

منبع: خبرنگاران جوان

سازمان دانش‌آموزی خیال اتباع را راحت کرد

قائم‌مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی گفت اصل عدالت ایجاب می‌کند که برنامه‌های سازمان دانش‌آموزی به طور برابر در اختیار همه دانش‌آموزان قرار بگیرد. حسین عبادتی، قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی، از برنامه‌ریزی به منظور ایجاد شرایط برابر و یکسان برای دانش‌آموزان اتباع خارجی در بهره‌مندی از خدمات و فرصت‌های این سازمان خبر داد. حسین عبادتی گفت: «حدود ۷۰۰ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در کشور داریم که اکثر آنها از افغانستان هستند و به زبان فارسی صحبت می‌کنند.» عبادتی گفت: «این عزیزان جزو ایران باستان به شمار می‌آیند و به نوعی با ما هموطن هستند اما به واسطه مرزهایی که بعدها کشورهای استعماری بین ما کشیدند، از هم جدا شدیم. بنابراین ما خودمان را با افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، آذربایجان و ارمنستان، یک کشور می‌دانیم و احساس هم‌میهنی با آنها داریم.» قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی تصریح کرد: «اکنون ما میزبان ۷۰۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی هستیم و باید برای اوقات فراغت آنها برنامه داشته باشیم که متأسفانه تاکنون به این موضوع کم‌توجهی شده و نیازمند یک برنامه‌ریزی است.» عبادتی گفت: «اصل عدالت ایجاب می‌کند که برنامه‌های سازمان دانش‌آموزی از جمله اوقات فراغت، آموزش‌های فرهنگی و فرصت‌های تربیتی به طور برابر و یکسان در اختیار همه دانش‌آموزان قرار داشته باشد و اتباع خارجی نیز در همین تعریف قرار می‌گیرند.» عبادتی با بیان اینکه سازمان دانش‌آموزی برای تمام دانش‌آموزان است، گفت: «تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان اتباع خارجی را در کشور داریم که برای اوقات فراغت این افراد برنامه‌ریزی ویژه شده است و هم‌اکنون در حال استفاده از این برنامه‌ها هستند.» قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی گفت: «به اعتقاد ما باید زمینه‌ای برای تمام خانواده‌ها فراهم شود تا در قبال دانش‌آموزان خود تربیت اخلاقی داشته باشند و مهارت زیستن را آموزش ببیند و خانواده‌های اتباع خارجی نیز از چنین حقی بهره‌مند هستند.» عبادتی گفت: «شهرستانهای تهران و استان‌های یزد و قزوین از جمله مناطقی هستند که اتباع خارجی در آنها حضور دارند و از امکانات، خدمات و فرصت‌های سازمان دانش‌آموزی استفاده می‌کنند.»

منبع: خبرنگاران جوان

کره جنوبی گزینه «زنجیره کشتار» را روی میز نظامی گذاشت

کره جنوبی در حال سازماندهی یک استراتژی نظامی به نام برنامه «زنجیره کشتار» برای بازدارندگی علیه همسایه شمالی خود است. سئول در حال سازماندهی یک استراتژی نظامی برای بازدارندگی علیه پیونگ یانگ است که شامل حملات پیشگیرانه در صورت حمله شمال با سلاح‌های هسته‌ای است. به گزارش رویترز، رئیس‌جمهور کره جنوبی سرعت پیشرفت برنامه موسوم به «زنجیره کشتن» را دوچندان کرد، برنامه‌ای که باعث می‌شد سئول در مواجهه با یک حمله قریب الوقوع، ابتدا به کره شمالی حمله کند. منتقدان استدلال می‌کنند که «سوئیچ را بکش» ممکن است تنش‌ها را در شبه جزیره کره، به‌ویژه به دلیل تهدید اعلام‌شده آن برای مقامات ارشد شمالی، از جمله رهبر آن «کیم جونگ اون»، تشدید کند. «یون سوک یول» رئیس‌جمهور کره جنوبی پیش از این از آمادگی همسایه شمالی خود برای آزمایش هسته‌ای جدید در هر زمان ممکن خبر داده است. این در حالی است که بر اساس گزارش کوریا تایمز، کره جنوبی خود به عنوان کشور دارای سریع‌ترین رشد صادرات تسلیحات در جهان شناخته شده است. «چوی جین» معاون مدیر کل مؤسسه خلع سلاح و صلح در اندیشکده وزارت خارجه کره شمالی اخیراً هشدار داده است که آمریکا و کره جنوبی در صورتی که کارزار خصمانه خود علیه کره شمالی از جمله تمرینات نظامی مشترک را متوقف نکنند، با چالش‌های امنیتی بی سابقه‌ای روبرو خواهند شد.

منبع: خبرنگاران جوان

شهرک غیرقانونی تخریب شد

رئیس کل دادگستری البرز از تخریب یک شهرک غیرقانونی با ۲۴ ویلای لوکس غیرمجاز در چهارباغ خبر داد که مالک آن به جای ایجاد مجتمع اقامتی، اقدام به تفکیک قطعات و احداث ویلا کرده بود. آقای حسین فاضلی هریکندی گفت: اجرای حکم قضایی امروز صبح در چهارباغ انجام و ۲۴ ویلای لوکس در یک شهرک غیرمجاز تخریب شد اجرای حکم امروز پیامی قاطع و روشن در خصوص مقابله با هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز است و دستگاه قضایی در هر مرحله از اقدامات غیرقانونی با آن مقابله می‌کند. رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی ملی و منابع طبیعی البرز می گوید: احکامی که امروز اجرا شد مربوط به تغییر کاربری غیرمجاز است که در آن فردی با سوءاستفاده از موافقت اصولی و مجوزهای صادر شده برای احداث مجتمع اقامتی، پذیرایی و تفریحی، به جای ایجاد مجتمع مذکور، بر خلاف مقررات ضمن تفکیک و قطعه بندی یک قطعه باغ مشجر، نسبت به احداث غیرقانونی یک شهرک با حدود ۲۴ باب ویلای مجلل اقدام می‌کند.او می گوید: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز، موافقت اصولی با طرح مالک برای احداث یک مجتمع اقامتی، پذیرایی و تفریحی در یک قطعه زمین مشجر با کاربری باغ را در شهرستان خوش آب و هوای چهارباغ که در آن زمان بخشی از شهرستان ساوجبلاغ بوده را صادر می کند. رئیس کل دادگستری البرز گفت: موافقت جهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ با تغییر کاربری مقدار ۷ هزار و ۹۸۰متر مربع از کل مساحت ۳۲ هزار متر مربع از باغ مذکور این موافقت پس از طی مراحل قانونی، مشروط به عدم قطع درختان و فقط به منظور اجرای طرح موضوع «موافقت اصولی» به مدت ۲ سال و بدون دریافت عوارض مربوطه بوده است.آقای فاضلی هریکندی می گوید: پیرو موافقت جهاد کشاورزی و در اجرای آن، فرمانداری ساوجبلاغ نیز از آن جایی که باغ در خارج از محدوده شهر و بافت روستا بوده است، پروانه احداث بنای مجتمع اقامتی، پذیرایی و تفریحی برای احداث هتل، سوئیت‌های اقامتی، رستوران، سالن ورزشی، سالن اجتماعات و فضای محدود اداری و خدماتی برای اداره مجتمع مذکور را صادر می کند. او گفت: مالک بعد از انقضاء مهلت ۲ ساله و بر خلاف موافقت اصولی اقدام به تفکیک، قطعه بندی و دیوارکشی غیرقانونی کل مساحت ۳۲ هزار متری باغ و احداث ۲۴ باب ویلا با استخر و آلاچیق و محوطه سازی و احداث خیابان کرده و در واقع مالک به جای احداث یک مکان عمومی شامل هتل، سوئیت، رستوران، سالن های ورزشی و فرهنگی جهت استفاده همه مردم از این مکان بسیار زیبا و جذاب در چارچوب موافقت اصولی و مجوزهای صادر شده، با سوءاستفاده از مجوزهای اعطایی نسبت به ایجاد یک شهرک خصوصی و ویلاسازی غیرمجاز اقدام کرده است. آقای فاضلی هریکندی گفت: با توجه به این اقدام غیرقانونی و اعلام شکایت جهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ، رای قطعی و لازم الاجراء مبنی بر قلع و قمع مستحدثات ایجاد شده و جزای نقدی به میزان یک هزار و ۵۶۶ میلیارد ریال توسط شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان صادر شد که دو بار تقاضای اعاده دادرسی محکوم علیه از سوی دیوان عالی کشور نیز رد شد و بنابراین حکم لازم الاجراء بود. به گفته رئیس کل دادگستری البرز رای قطعی این تغییر کاربری غیرمجاز مربوط به هشت ماه قبل است که امروز اجرایی شد؛ البته تاکنون چندین بار اخطار برای خروج وسایل و نیز لوازم قابل استفاده به محکوم علیه و متصرفان داده شده بود.

منبع: خبرنگاران جوان

ایران به اژدرهای اَبَرحفره زا دست یافت

پایگاه تحلیلی نظامی ۱۹۴۵ در مطلبی به بررسی جنگ افزار ایرانی پرداخت که تا پیش از این نیروی دریایی آمریکا و آلمان از آن بهره می‌بردند. پایگاه تحلیلی نظامی ۱۹۴۵ (ناینتین فورتی فایو) در مقاله‌ای ضمن اذعان به قدرت نظامی ایران در جهان نوشت: روسیه و ایران به عنوان دو نیروی اصلی مقابله کننده با آمریکا از ابزار نظامی «اژدرهای ابرحفره زا» (super cavitation) بهره می برند. تا پیش از این فقط آلمان و آمریکا از کشورهای هستند که از این سلاح‌های جدید استفاده می‌کنند. همانطور که از نام اژدرهای ابرحفره زا پیداست، این اژدرها از اَبَرحفره زا برای حرکت در آب با سرعت‌های بالاتر از اژدرهای معمولی استفاده می‌کنند. ابر حفره زایی به معنای استفاده از حباب حفره زایی در آب به منظور کاهش نیروی کِشندگی است. این حباب در دماغه جسم - در این مورد، اژدر - شکل می‌گیرد و تا انتهای شی امتداد می‌یابد، و از شکل گیری تماس بین دو طرف جسم و محیط مایعی که از آن عبور می‌کند جلوگیری به عمل می‌آورد. جدایی که این حباب بین جسم (اژدر) و مایع (آب اقیانوس) ایجاد می‌کند به طور قابل توجهی کشش اصطکاک سطحی را کاهش می‌دهد و بدین ترتیب به جسم اجازه می‌دهد با سرعت‌های بالاتری حرکت کند. اجسام ابر حفره زا، معمولاً دارای یک دماغه متمایز هستند که پیرامونی با لبه تیز دارد و هدف آن تولید حباب است. دماغه اغلب به شکل یک صفحه صاف یا مخروط طراحی می‌شود. بدنه این گونه اشیاء ابر حفره زا، معمولاً باریک است – تا بتواند در حباب ابرحفره زایی محاط شود. اگر حباب ایجاد شده به اندازه کافی طولانی نباشد که بتواند سرتاسر جسم را بپوشاند، می‌توان گاز با فشار بالا را نزدیک دماغه جسم تزریق کرد تا حباب را گسترش دهد.

منبع: خبرنگاران جوان

بن سلمان راهی اروپا شد

محمد بن سلمان برای نخستین بار از زمان قتل خاشقجی، به اروپا سفر کرد. وزارت خارجه عربستان در صفحه رسمی خود در توییتر اعلام کرد محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی امروز عربستان را به مقصد یونان و فرانسه ترک کرد. طبق اعلام دیوان پادشاهی سعودی، این سفر در پاسخ به دعوت‌های صورت گرفته از ولیعهد سعودی از سوی این کشورها انجام می‌شود؛ به طوری که قرار است ولیعهد سعودی در طول این سفر با سران فرانسه و یونان برای بررسی روابط دوجانبه و راه‌های تقویت آن در زمینه‌های مختلف دیدار کرده و در خصوص مسائل مورد اهمیت طرفین گفتگو کند. در همین حال، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد این سفر، نخستین سفر در نوع خود برای شاهزاده محمد بن سلمان به اروپا از زمان قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در تاریخ اکتبر ۲۰۱۸ محسوب می‌شود. همچنین این سفر کمتر از دو هفته از سفر جو بایدن، رئیس جمهور امریکا به شهر جده عربستان برای حضور در نشست سران کشورهای عربی و نیز دیدار خصوصی با محمد بن سلمان محسوب می‌شود. این اقدام سبب شد بایدن از تعهدی که در زمان کمپین انتخاباتی خود داده بود تا عربستان را به دلیل مسأله خاشقجی و نیز اختلافات گسترده در زمینه حقوق بشر به کشوری منزوی بدل کند، عقب نشینی کند.

منبع: خبرنگاران جوان

کرونا ووهان را تعطیل کرد

منابع خبری از تعطیلی برخی کسب و کارها در ووهان چین به دلیل شیوع کرونا خبر دادند. مقامات شهر ووهان چین به دلیل شیوع دوباره ویروس کووید-۱۹ برخی کسب و کارها و همچنین حمل و نقل را در این شهر به طور موقت تعطیل کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز، کلانشهر ووهان چین امروز (چهارشنبه) با هوشیاری نسبت به آنکه این شهر اولین موارد شیوع کرونا را گزارش داده است، تعطیلی برخی کسب و کارها و همچنین حمل و نقل را در این شهر با یک میلیون جمعیت اعلام کرد. چین که همواره در تلاش بوده تا «سیاستِ پویای بدون کرونا» را در اولویت قرار دهد، به طور مرتب بر آزمایش و تست کرونا در سطح گسترده، محدود کردن کسب و کار و فعالیت مردم و قرنطینه شدیدِ افراد مبتلا تاکید کرده است. ناحیه «جیانگ شیا» در ووهان چین با بیش از ۹۰۰ هزار نفر جمعیت امروز اعلام کرد که باید برای ۳ روز حمل و نقل عمومی در این ناحیه محدود شود. همچنین برخی مراسم‌های بزرگ، فعالیت رستوران‌ها و مکان‌های سرگرمی و کلینیک‌ها و بازارها در این ناحیه محدود خواهند شد. همچنین گفته می‌شود از شهروندان خواسته شده تا از این ناحیه بیرون نروند و مسافران هم به داخل سفر نکنند. سه‌شنبه هفته گذشته چین با اعلام آمار هزار و ۱۲ نفر مبتلا به کرونا در یک روز برای اولین بار در سه ماه گذشته آمار بالای هزار نفری در این کشور را اعلام کرد.

منبع: خبرنگاران جوان

خشکسالی وضعیت انگلیس را وخیم کرد

در پی گرمای شدید هوا، انگلیس با بدترین خشکسالی از سال ۱۹۷۶ میلادی تاکنون روبرو شده است. روزنامه ایندیپندنت نوشت، در پی گرمای شدید هوا در انگلیس و آتش سوزی‌ها در مزارع و منازل، ماموران آتش نشانی هشدار می‌دهند شهرهای این کشور باید برای مبارزه با آتش سوزی‌ها آماده باشند. به نوشته ایندیپندنت، به علت کمبود بارندگی انتظار می‌رود استفاده از شلنگ آب، مثلا به منظور آبیاری گل‌ها و یا شستن خودروها ممنوع شود. گروه ملی خشکسالی (National Drought Group) در انگلیس قرار است روز چهارشنبه نشستی ترتیب دهد و درباره چگونگی مدیریت کمبود آب راه حل ارائه کند. در ماه‌های اخیر، بارندگی در انگلیس اندک بوده و موج هوای گرم نیز بر نگرانی‌ها افزوده است. گرمای هوا در انگلیس در هفته گذشته به بیش از ۴۰ درجه سانتی گراد رسید که در تاریخ ثبت آمار هواشناسی این کشور بی‌سابقه بود. کارشناسان هواشناسی می‌گویند احتمالا در ماه بعدی، ماه اوت نیز بارندگی در انگلیس اندک خواهد بود و به همین علت، کمبود آب در تولید غلات مشکل ایجاد خواهد کرد. اگر کمبود آب در ماه اوت نیز ادامه یابد، ممکن است دولت انگلیس اجازه ندهد در ماه‌های اوت و سپتامبر، کشاورزان مزارع خود را آبیاری کنند. این محدودیت به ویژه برای محصولاتی همچون سیب زمینی که غده‌های زیرزمینی دارند، بسیار آسیب زاست. نشست گروه ملی خشکسالی در انگلیس قرار بود در سال ۲۰۲۳ برگزار شود، اما به علت کمبود آب و گرمای هوا، این نشست فردا در این کشور برگزار می‌شود. با توجه به ادامه گرمای هوا در اروپا، کارشناسان آب و هوا در انگلیس می‌گویند این کشور باید آماده امواج جدید گرما و تکرار خشکسالی باشد. پیش از این کشورهای ایتالیا، اسپانیا و پرتغال با مشکلات ناشی از گرمای هوا و کمبود آب روبرو شده اند.

منبع: خبرنگاران جوان

انتقال پناهجویان افغان به ایتالیا آغاز شد

نخستین گروه پناهجویان افغان که در مجموع شامل حدود ۳۰۰ نفر می شود، با استفاده از یک کریدور بشردوستانه جدید که توسط دولت ایتالیا، موسسات خیریه و سازمان های بین المللی ایجاد شده است، وارد رم شده اند.وزارت امور خارجه ایتالیا اعلام کرد که با ایجاد کریدور بشردوستانه به دنبال آن است تا پس از خروج نیروهای بین المللی در افغانستان، آینده ای با عزت و امنیت برای پناهجویان و افغان های تحت آزار و اذیت بدهد. در همین رابطه گروه اول ۹ نفره پناهجویان افغان در ۲۵ جولای از تهران وارد رم شدند و پس از آن گروه دوم متشکل از ۲۰۰ افغان نیز در ۲۷ جولای از پاکستان وارد ایتالیا خواهد شد. طبق گزارش ها، گروه سوم در تاریخ ۲۸ جولای از تهران به مقصد ایتالیا پرواز خواهد کرد. به گفته دولت ایتالیا، ۳۰۰ پناهجوی وارد شده در این هفته بخشی از مجموع ۱۲۰۰ پناهجوی افغان از ایران، پاکستان و سایر کشورهای همسایه هستند که زنان و کودکان در اولویت خواهند بود. آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد و سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) نیز در سازماندهی این کریدور همراه با خیریه ها از جمله جامعه سنت گیدیو و کاریتاس مشارکت داشتند. آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد که تنها در سال جاری ۳۲۸۰ پناهجوی افغان از مسیر خطرناک قاچاق دریای مدیترانه وارد ایتالیا شده اند که ده ها هزار کشته برجای گذاشته است.

منبع: ایرنا

طالبان و مسعود به توافق رسیدند

یک عضو هیأت فرستاده شده از سوی نیروهای احمد مسعود می‌گوید که در نشست با طالبان توافق شده است که تا پایان مذاکرات از حمله نظامی علیه یکدیگر خوداری کنند.طلوع نیوز می گوید که نخسین دیدار میان نماینده‌گان طالبان و طرفداران احمد مسعود عصر دیروز در مرکز ولایت پروان برگزار شد. در این نشست طالبان در ترکیب یک هیات ۶ نفری به رهبری محمد محسن هاشمی، معین استخبارات، با یک هیات دوازده نفری طرفداران احمد مسعود به رهبری محمد الماس زاهد گفت و گو کردند. محمد علم ایزدیار، یک عضو هیأت طرفداران احمد مسعود، در صفحه فیسبوک نوشت که در این گفتگوی سه ساعته با طالبان، افزون بر مسایل دیگر توافق شده است که دو طرف از حمله بر مواضع یک دیگر خوداری کنند. آقای ایزدیار در صفحه فیسبوکش چنین نگاشته است: «بعد از سه ساعت بحث قرار شد که هیأت دوطرف پیام طرفین را با رهبری شان در میان بگذارند و مذاکرات برای دست یابی به یک صلح و ثبات دایمی در کشور از سر گرفته شود و تا برگزاری دور دوم مذاکرات طرفین هیچگونه حمله نظامی بالای همدیگر نداشته باشند.» از سویی هم طالبان می گویند که در گفت و گوی دیروز خواهان حل مساله پنجشیر شدند، اما نیروهای مخالف می‌خواهند که در باره ساختار نظام آینده با طالبان گفت و گو کنند. انعام الله سمنگانی، عضو کمیسیون فرهنگی طالبان نیز این نشست را تأیید می‌کند، اما می‌گوید که طالبان می‌خواستند در باره حل مساله پنجشیر با آنان گفتگو کنند، اما نیروهای طرفدار احمد مسعود خواهان گفتگو در باره ساختار دولت آینده بودند. از همین رو این مذاکرات پیشرفت چندانی نداشته است. سمنگانی گفت: «هیأتی که از پنجشیر آمده بود بیشتر بر ساختار کل نظام یا دولت تمرکز داشتند؛ اما چون بین خواسته‌ها تفاوت زیادی بود تصمیم بر این شد که هیأت امارت اسلامی پیامی که از هیأت پنجشیر آمده آن را به مقام رهبری امارت اسلامی شریک بکند و همچنان هیأتی که از پنجشیر آمده پیام هیآت امارت اسلامی را به خود احمد مسعود و کلان‌های دیگری که در پنجشیر استند، شریک کند.» این گفت و گوها در حالی آغاز شده اند که دو طرف از کارگیری گزینه‌های نظامی بر ضد یک دیگر نیز هشدار داده اند. نورالله نوری، عضو دفتر سیاسی طالبان، گفت: «این کار در روزهای نزدیک انشاالله نتیجه خواهد داشت. حامد سیفی، عضو جبهه مخالف طالبان، گفت: در ارتباط به مذاکراتی که ادامه دارد ما هنوز هم منتظر نتیجه مذاکرات هتسیم در پهلوی این تمام تدابیر نظامی ما در جبهه مقاومت موجود است. احمد مسعود در گفت و گویی گفته است که اگر حکومت همه‌شمول و پذیرفتنی برای همه طرف‌ها ایجاد نشود، افغانستان از نظر اقتصادی و سیاسی منزوی خواهد شد. احمد مسعود، فرمانده نیروهای مخالف طالبان، گفت: «ما در حال صحبت و مذاکره با تحریک طالبان هستیم. اما همان طوری که بسیاری از کشورها مانند کانادا اعلام کردند که در صورت آمدن یک دولت یک طرفه و به اصطلاح امارت آن را به رسمیت نمی‌شناسند. و این مساله به مردم مظلوم افغانستان آسیب می رساند.

منبع: ایرنا

اس ۳۰۰ جنگنده‌های صهیونیستی را هدف گرفت

رژیم صهیونیستی فاش کرد جنگنده هایش برای نخستین بار در حمله به سوریه با موشک‌های روسی هدف قرار گرفته اند. رژیم صهیونیستی برای نخستین بار فاش کرد جنگنده‌های اسرائیلی پس از حمله به سوریه هدف ”موشک‌های روسی“ قرار گرفته اند. بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه در سخنانی برای اولین بار اذعان کرد که سامانه‌های پدافندی روسیه در ماه می‌گذشته (دو ماه پیش) به سوی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در سوریه شلیک کرده است. پایگاه خبری خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گزارش داد بنی گانتس در اظهاراتی علنی و بی سابقه در مصاحبه‌ای که کانال ۱۳ تلویزیون عبری با وی داشت گفت یک سکوی ضدهوایی روسیه در جریان حمله دو ماه پیش در سوریه، به سمت جنگنده‌های اسرائیلی موشک‌هایی شلیک کرده است. گانتس گفت: این رویداد یک بار اتفاق افتاد، جنگنده‌های ما در منطقه نبودند، وضعیت پایدار است، اما در حال بررسی این رویداد هستیم. کانال ۱۳ افزود: این رویداد در ماه مه رخ داد. جنگنده‌های اسرائیلی پس از اقدام پدافند سوریه به شلیک موشک، قبل از اینکه پدافند روسیه شروع به شلیک موشک‌های خود کند، از منطقه دور شدند. این کانال اضافه کرد: این اظهارات گانتس در مورد حمله به زیرساخت‌های نظامی سوریه در مصیاف در غرب این کشور است که در آن روس‌ها سکوهای اس ۳۰۰ را در اختیار سوریه قرار داده اند و ظاهراً افسران روسی در آن تصمیم گیرنده هستند.

منبع: شبکه خبر

مونسون به لار رسید

فرماندار ویژه لارستان در پی بارش های سیل آسا به ساکنان بافت فرسوده این شهر دستور تخلیه داد. در پی ورود سامانه مونسون که از قبل درباره فعالیت آن هشدار داده شده بود، فرماندار ویژه لارستان به ساکنان بافت فرسوده این شهر دستور تخلیه داد. داریوش دهقان تاکید کرد: همه دستگاه‌های امدادی برای مقابله با حوادث احتمالی ناشی از فعالیت سامانه مونسون آماده هستند. وی افزود : شهروندان به ویژه ساکنان مناطق بافت فرسوده لار، اصول ایمنی لازم برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل و آبگرفتگی و وقوع سیل را رعایت کنند. فرماندار ویژه لارستان از ساکنان بافت فرسوده خواست به کمپ های اسکان اضطراری در نظر گرفته شده، مراجعه کنند. مردم و شهروندان به ویژه روستاییان و عشایر شهرستان نیز از حضور در مسیل ها و اطراف رودخانه‌ها اجتناب کنند. بارش‌های رگباری، نقطه‌ای و بارش زیاد در زمان اندک که فرصت نفوذ به زمین را از آب می‌گیرد و منجر به ایجاد رواناب می‌شود از ویژگی‌های سامانه "مونسون" است که از پنجم تا نُهم مرداد این استان را دربرمی‌گیرد. از عصر دیروز، بارش‌های سیل آسا همراه با رعد و برق و وزش تندبادهای سنگین که هواشناسی فارس نیز هشدارهای لازم در این باره را داده بود در شهرستان لارستان و مناطق جنوبی استان فارس آغاز شده است. وزرش تندبادهای سنگین سبب شکستن درختان و خسارات به برخی خودروها در میادین و خیابان‌های شهر لار شده است. بر اساس پیش بینی‌ها و نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، بارش‌های موسمی شدید و سیل آسای به همراه وزش تندبادهای سنگین که شدت آن از دیروز سه شنبه آغاز شده، تا اوایل هفته آینده در مناطق جنوبی فارس نیز ادامه دارد. فرمانداران شهرستان‌های جنوب فارس هم در همن راستا با نشست‌های ستاد مدیریت بحران بر ضرورت آمادگی کامل اعضای این ستاد و همه دستگاه‌های خدمات رسان برای جلوگیری و کاهش و مهار خطرات ناشی از وقوع بارش‌های سیل آسا تاکید کرده اند. فرمانداران شهرستان‌های لارستان، خنج، گراش و اوز و جویم با تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران و یا با صدور اطلاعیه‌ها و هشدارها نسبت به وقوع سیلاب به مردم و شهروندان نسبت به رعایت نکات ایمنی هشدار دادند و از مدیران و دستگاه‌های خدماتی خود خواستند که ظرف روزهای آینده و تا اوایل هفته آینده به طور کامل در دسترس و در آمادگی کامل باشند. ماموریت‌ها و مرخصی مدیران و کارکنان دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران در این شهرستان‌ها نیز تا اطلاع بعدی لغو شده است.

منبع: شبکه خبر

هواشناسی به ستاد بحران آماده باش داد

در پی ورود سامانه‌ای جدید به استان مرکزی و هشدار هواشناسی مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی اعلام آماده باش داد. با توجه به هشدار سطح زرد شماره ۲۳ هواشناسی استان مرکزی مبنی بر اینکه از چهار شنبه ۵ مرداد تا یک شنبه ۹ مرداد در برخی از نقاط استان رگبار رعد و برق و در مناطق مستعد احتمال تگرگ و وزش باد شدید موقتی احتمال گرد و خاک پیش بینی میشود مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی اعلام آماده باش و هشدار وقوع سیلاب داد. امید محترمی مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی گفت: با توجه به اینکه از عصر دوشنبه سوم تا یکشنبه نهم مرداد احتمال بارش‌های سیل آسا در برخی از استان‌های کشور و با شدت کمتر در استان مرکزی وجود دارد و به دلیل ویژگی رگبارهای تابستانی امکان شدت گرفتن نقطه‌ای بارش‌ها و ایجاد روان اب و وقوع سیلاب در برخی از مسیل‌های رودخانه‌های فصلی و آبگرفتگی معابر پیش‌بینی می‌شود، باید برای مقابله با هرگونه حادثه آماده بود. محترمی افزود: به منظور جلوگیری از بروز حوادث احتمالی فرمانداران و اعضای ستاد مدیریت بحران استان به حالت آماده باش درآمده اند. او از مردم خواست از تردد و اسکان در حاشیه رودخانه‌های فصلی و صعود به ارتفاعات خودداری کنند و دامداران برای چرای دام به مناطق مرتفع نروند.

منبع: شبکه خبر

طارمی سقف قیمت لژیونرهای ایرانی را فرو ریخت

باشگاه پورتو رقمی برای انتقال مهدی طارمی به میلان پیشنهاد کرد که در صورت توافق، قیمت فوتبالیست‌های ایرانی در اروپا شکسته می‌شود.مهدی طارمی مهاجم تیم ملی فوتبال کشورمان و عضو باشگاه پورتو این روزها در تیررس باشگاه میلان ایتالیا قرار گرفته و با وجود اینکه در تمرینات پیش فصل تیم فوتبال پورتو پرتغال حاضر شده و احتمالاً سومین فصل حضورش در این تیم را تجربه خواهد کرد، اما خبرهای نقل و انتقالات در فوتبال اروپا هنوز پیرامون این بازیکن ادامه دارد. بعضی از رسانه‌های غیر رسمی و نزدیک به باشگاه پورتو امروز اعلام کردند که باشگاه میلان ایتالیا خواهان به خدمت گرفتن طارمی است. مبلغ پیشنهادی که ایتالیایی‌ها برای جذب طارمی به مسئولان باشگاه پورتو ارائه دادند ۲۰ میلیون یورو است.آن طور که گفته می‌شود پیشنهاد میلان شامل قراردادی ۱۸ میلیون یورویی به علاوه ۲ میلیون یورو پاداش است، اما پورتو این پیشنهاد را نپذیرفته است. به گفته مسئولان باشگاه پورتو آن‌ها حاضر نیستند طارمی را با مبلغی کمتر از ۳۵ میلیون یورو به فروش برسانند. در همین رابطه روزنامه «رکورد» پرتغال هم در گزارش خود اعلام کرد پورتو قصد ندارد مهدی طارمی را به این سادگی‌ها به فروش برساند. این باشگاه معتقد است طارمی یکی از مهم‌ترین بازیکنان تیم در ۲ فصل گذشته بوده و بهترین گلزن این تیم است؛ بنابراین با وجود باشگاه‌های انگلیسی و ایتالیایی که علاقه‌مند به جذب طارمی هستند، پورتو می‌خواهد او را در پرتغال نگه دارد.

حتی کار به جایی رسیده است که رودولفو ریس بازیکن و رییس سابق باشگاه پورتو هم معتقد است که طارمی نباید از این تیم جدا شود. ریس در این خصوص گفت: پورتو باید طارمی را به هر قیمتی که شده حفظ کند. این تیم در بازار نقل و انتقالات ۲ بازیکن اصلی خود را از دست داده و نباید بیشتر از این بازیکنی از دست بدهد. مهدی طارمی در ۲ فصل اخیر بازیکن مهمی بوده است و باید حفظ شود. او بازیکن بسیار مهمی است که پورتو نمی‌تواند مانند آن را در بازار پیدا کند.

منبع: شبکه خبر

صندوق بین‌المللی پول برای اقتصاد آمریکا آینده بحرانی دید

اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول گفت: احتمال اینکه اقتصاد آمریکا در ماه‌های آتی از رکود در امان بماند، ضعیف است. پییر-اولیویه گورینچاس، اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول پس از انتشار پیش بینی‌های اقتصادی این نهاد مالی بین المللی، در کنفرانس مطبوعاتی گفت: شرایط اقتصادی کنونی نشان می‌دهد احتمال اینکه آمریکا بتواند از رکود فرار کند، بسیار پایین است. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که در سال ۲۰۲۲ رشد اقتصادی آمریکا به دو و سه دهم درصد برسد که یک و چهار دهم درصد کمتر از پیش بینی قبلی آن است که در ماه آوریل منتشر شده بود. این در حالی است که جنت یلن وزیر خزانه داری آمریکا با اذعان به کاهش رشد اقتصاد آمریکا گفت: با وجود کاهش رشد اقتصادی، برای کسانی که به دنبال کار هستند، کار داریم و آمریکایی‌ها نباید درباره رکود اقتصادی نگران باشند. یلن همچنین گفت که می‌توان افزایش تورم در آمریکا را کنترل کرد. این اظهارات و ابراز امیدواری‌های یلن بر خلاف افزایش شدید تورم به ۹.۱ درصد در ماه گذشته است که بالاترین میزان تورم در چند دهه گذشته بوده است.

منبع: شبکه خبر

نفس های اسرائیل به آخر رسید

«بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر شکست خورده و سابق رژیم صهیونیستی، رقبای سیاسی خود را به تضعیف امنیت ملی تل آویو متهم کرد. نتانیاهو در سخنان خود، «یائیر لاپید»، نخست‌وزیر موقت فعلی و «بنی گانتز»، شریک سیاسی سابقش را به تضعیف امنیت ملی با لفاظی‌های خصمانه درباره روسیه متهم کرد. نتانیاهو روز سه‌شنبه در یک سخنرانی زنده گفت که میراث او که هماهنگی نظامی نزدیک با روسیه بود، در حال نابودی است. نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در این ارتباط گفت: «نگران این هستم که همه چیزهایی که در سال های گذشته به دست آورده ایم، جلوی چشمانمان نابود شود. همه چیز در حال خراب شدن است.» نخست وزیر سابق تل آویو همچنین هشدار داد: « رفتار گانتز و لاپید امنیت ملی ما را به خطر می‌اندازد. اگر بحران فوراً پایان نگیرد، آسیب به امنیت ما بسیار زیاد خواهد بود.» تنش ها میان رژیم صهیونیستی و روسیه پس از تصمیم مسکو برای ممنوع کردن فعالیت آژانس یهود بالا گرفته است. یک روزنامه صهیونیستی اوایل جولای خبر داده بود که دولت روسیه در یادداشتی به آژانس یهود از آن خواسته بود تمام فعالیت‌های خود را در خاک روسیه متوقف کند. به نوشته این روزنامه صهیونیستی تصمیم روسیه ظرفیت و توانمندی یهودیان برای مهاجرت را تحت تاثیر قرار خواهد داد. آژانس بین المللی یهود عامل و مجری اصلی انتقال مهاجران به خاک فلسطین اشغالی محسوب می‌شود. شبکه تلویزیونی المیادین در گزارشی در این رابطه به نقل از رسانه‌های عبری زبان خبر داد، گرچه در حال حاضر بسیار زود هنگام است که در رابطه با برهم خوردن روابط بین اسرائیل و روسیه سخن بگوییم، اما برداشت کلی در اسرائیل آن است که این روند به سوی تنش با مسکو پیش می‌رود. «موریا والبرگ»، خبرنگار شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیلی با متهم کردن یائیر لاپید به بحران آفرینی با مسکو گفت: یائیر لاپید نخست وزیر که میل عجیبی به تقابل با ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دارد و شرایط بهتر را در حضور در کنار کشورهای غربی و ایالات متحده می‌یابد، به این شرایط دامن زده است.

منبع: تسنیم

ایران ادعای هوایی پاکستان را تکذیب کرد

عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ادعای رئیس سازمان هواپیمایی پاکستان در خصوص احتمال برخورد ۲ هواپیمای این کشور در آسمان کشورمان را تکذیب کرد.هادی یوسف پورآذری در توئیتر نوشت: «گزارش عجیب رئیس هواپیمایی پاکستان از رویداد بین ۲ پرواز پاکستانی درآسمان ایران اسلامی برخلاف قوانین و مقررات ایکائو است. به هموطنان عزیز اطمینان می‌دهم این گزارش صحت نداشته و آسمان ایران با تلاش همکاران عزیز کنترلر ترافیک هوایی ایمن ترین آسمان منطقه برای تردد پروازهای بین‌المللی است.»دیروز سخنگوی سازمان هواپیمایی پاکستان ادعا کرد ۲ هواپیمای مسافری این کشور در آسمان ایران در آستانه برخورد با هم قرار داشته‌اند. سازمان هواپیمایی پاکستان مدعی شده بود این حادثه یکشنبه گذشته و به دلیل خطای انسانی کنترلرهای ایرانی روی داده است طی‌ سال‌های اخیر غربی‌ها به بهانه‌های واهی به‌دنبال ناامن نشان دادن آسمان ایران برای پروازهای مسافری بین‌المللی بوده اند. به‌عنوان نمونه اواخر سال ۹۸ آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا طی دستورالعملی به تمامی شرکت‌های هواپیمایی اروپایی هشدار داد تا اطلاع ثانوی بر فراز آسمان ایران پرواز نکنند و در صورت ضرورت در ارتفاع بالای ۲۵هزار پا (۷۶۰۰ متر) پرواز را انجام دهند. این هشدار تیرماه سال ۹۹ از سوی آژانس هوانوردی ایمنی اتحادیه اروپا تمدید شده بود. این در حالی بود که آبان‌ماه سال گذشته آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا هشدار پرواز در آسمان ایران را لغو کرد. حال به نظر می‌رسد برخی کشورهای غربی این بار با استفاده از تحریک کشورهای دیگر به‌دنبال ناامن جلوه دادن آسمان ایران برای پرواز هواپیماهای مسافربری هستند.

منبع: تسنیم

نظر شما