شناسهٔ خبر: 55297500 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

هشدار قرقیزستان در مورد گستره فعالیت‌های تروریستی در غرب آسیا و افغانستان

رئیس جمهور قرقیزستان گفت: امروز گستره فعالیت‌های تروریستی در غرب آسیا و افغانستان به مقیاسی رسیده است که تمامیت ارضی برخی کشورها را تهدید و حتی فراتر از مرزهای این مناطق رفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان با روسای هیأت‌های بیست و چهارمین کنفرانس خدمات ویژه کشورهای ترک زبان در چولپان آتا منطقه ایسیک کول دیدار کرد.

در این نشست «قمشی بیک تاشیف» رئیس کمیته دولتی امنیت ملی جمهوری قرقیزستان، «علی نقی اوغلو نقی اف» رئیس سرویس امنیت دولتی آذربایجان، «سمیر ووگار اوغلو اسماعیلوف» معاون سرویس اطلاعات خارجی آذربایجان و رئیس سازمان امنیت ملی آذربایجان «یرمک ساگیم بایف» عضو کمیته امنیت ملی قزاقستان، «هاکان فیدان»، مدیر سازمان اطلاعات ملی ترکیه «عبدالسلام عزیزوف» رئیس سرویس امنیت دولتی ازبکستان حضور داشتند.

رئیس جمهور قرقیزستان خاطرنشان کرد: روابط عمیق تاریخی، تجربه چند صد ساله حسن همجواری و همکاری‌های مثمر ثمر بین کشورها و مردمان، زمینه‌ای محکم برای تقویت همکاری‌ها در چارچوب کشورهای ترک زبان ایجاد می‌کند.

جباراف تاکید کرد: کنفرانس به بستری مهم برای همکاری و تعامل در حوزه امنیت تبدیل شده است و برای سال‌های متمادی بستری مناسب برای بحث در مورد طیف گسترده‌ای از مشکلات حرفه‌ای، تبادل تجربیات و توسعه مؤثرترین مدل‌های همکاری در حوزه امنیت خواهد بود.

وی افزود: امروز تشدید فعالیت‌های تروریستی در خاورمیانه و افغانستان که به مقیاسی رسیده است که تمامیت ارضی برخی کشورها را تهدید می‌کند و تهدید فراتر از مرزهای این مناطق رفته است. لذا توجه ویژه خدمات ما را می‌طلبد. بدیهی است که دستیابی به نتایج قابل توجهی در مبارزه با این تهدیدات و چالش‌ها تنها با کار منسجم و سیستماتیک، تلاش مشترک و هماهنگی امکان پذیر است.

رئیس جمهور قرقیزستان خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی ما نیاز شدیدی به رویکردهای جدید برای حل مشکلات، غلبه بر چالش‌ها و تهدیدها داریم. در این راستا، ابراز اطمینان می‌کنم که بحث‌های معنادار و سازنده این میزگرد کمک شایانی به تامین امنیت در فضای کشورهای  ترک‌زبان خواهد کرد.

رئیس جمهور قرقیزستان اضافه کرد: در عین حال تعامل نزدیک بین سرویس‌های ویژه کشورهای شرکت کننده در کنفرانس باعث تقویت امنیت در کشورهای ما، کمک به مبارزه موثر با تروریسم بین المللی، افراط گرایی و سایر مشکلات جهانی خواهد شد.

جباراف آمادگی طرف قرقیزستان را برای کار ثمربخش با ملت‌های برادر ترک بر اساس این ارزش‌ها ابراز کرد.

خاطر نشان می‌شود که در 20 می 1998، در استانبول، خدمات ویژه امنیتی قرقیزستان، آذربایجان، قزاقستان و ترکیه پروتکل تأسیس کنفرانس خدمات ویژه کشورهای ترک زبان را امضا کردند.

 از سال 2018، سرویس امنیت دولتی ازبکستان به عضویت این مجمع درآمده است.

انتهای پیام/ح/ ت 56

نظر شما