شناسهٔ خبر: 55225242 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

عصائب اهل حق: پارلمان، دولت را ملزم به اخراج همه نیروهای ترکیه از عراق کند/آنکارا به دنبال آماده‌سازی شرایط برای بعد از توافق لوزان است

صاحب‌خبر -

شفقنا- عصائب اهل حق بیانیه‌ای خطاب به نمایندگان پارلمان عراق برای اتخاذ موضعی مناسب علیه تعرضات ترکیه بر حاکمیت این کشور ارسال کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از الفرات، در این بیانیه که پیش از جلسه فردای پارلمان عراق با موضوع حمله توپخانه‌ای اخیر ترکیه به منطقه زاخو منتشر شده، آمده است: تجاوزات مستمر ترکیه و نقض حاکمیت عراق و اشغال اراضی و برپایی پایگاه‌های نظامی و بی‌توجهی به خون مردم عراق کاملا به دور از اصول حُسن هم‌جواری، قوانین و عرُف بین المللی است و همه ارکان حکومت عراق (دولت، پارلمان و گروه‌های سیاسی و مردمی) باید ضمن اتخاذ موضعی واحد و قاطع مانع از تکرار این حملات شوند.

در این بیانیه آمده است، پس از اطلاع از گزارش فرماندهان امنیتی میدانی و کمیته تشکیل شده، یقین حاصل شده که نیروهای اشغالگر ترکیه دست به حمله چندین باره به شهرها و شهروندان بی‌گناه زده‌اند که منجر به شهادت و زخمی شدن ده‌ها شهروند عراقی شده است.

عصائب اهل حق اظهار داشت: ما از برخی صداهای ناهمساز تعجب می‌کنیم که این حملات فجیع در حق عراق و مردم کشور را توجیه می‌کنند و تلاش دارند تا حضور عناصر PKK در درون اراضی عراق را بهانه‌ای برای این اقدامات قرار دهند، همه می‌دانند که حضور این گروه به علت سوء استفاده ترکیه از شرایط سیاسی و امنیتی عراق است، آنکارا در سال 2013 میلادی توافق صلحی با این گروه امضا کرد و با سوء استفاده از مشغول بودن ما به جنگ با داعش، آنها را وارد اراضی عراق کرد.

در این بیانیه تاکید شده است: دولت ترکیه پ ک ک را وارد اراضی عراق کرد تا بهانه‌ای برای تحقق رویای خود در ایجاد منطقه حائل تحت سیطره خود همانند شمال سوریه داشته باشد بلکه فراتر از آن، می‌توان گفت آنها در حال آماده‌سازی شرایط با توجه به نزدیک شدن پایان توافق لوزان هستند. برخی حضور نیروهای ترکیه را بنا به توافق امنیتی میان بغداد و آنکارا توجیه می‌کنند در حالی که وزارت امور خارجه عراق تاکید کرد چنین توافقی وجود ندارد نه در زمان رژیم گذشته و نه نظام کنونی. توافقی که ترکیه درباره آن صحبت می‌کند، مربوط به صورت جلسه طرفین در سال 1984 میلادی است که به نیروهای ترکیه اجازه می‌دهد تنها به مدت 72 ساعت به عمق 5 کیلومتر وارد اراضی عراق شوند، اجرای این صورت جلسه تنها برای یک سال بود که در 1985 میلادی به پایان رسید.

عصائب اهل حق با بیان اینکه اقدامات دولت در سطح حملات مکرر و حرمت خون‌های ریخته شده نبوده است، اظهار داشت: امیدواریم که اعضای پارلمان موضع ملی درخشانی پس از تصمیم به اخراج نیروهای امریکایی اتخاذ کنند، ما از آنها انتظار داریم که دولت را ملزم به اقدامات زیر کنند:

1: اخراج همه نیروهای ترکیه و پایان دادن به وجود هر نوع پایگاه یا پادگان نظامی در اراضی عراق.

2: پایبندی به اجرای بندهای قانون اساسی که اجازه نمی دهد اراضی عراق برای تعرض به کشورهای همسایه استفاده شود.

3: بسنده نکردن به ارائه شکایت به سازمان ملل، بلکه باید درخواست برگزاری نشست شورای امنیتی داده شود و ترکیه ملزم به خروج از اراضی عراق شده و غرامت لازم را بابت نقض مکرر حاکمیت کشور و ریختن خون مردم عراق پرداخت کند.

4: اتخاذ گام‌های سیاسی و اقتصادی که ترکیه را وادار به احترام به حاکمیت و حقابه عراق کند.

عصائب اهل حق در پایان اظهار داشت اگر خدای نکرده پارلمان در جلسه فردا در اتخاذ تصمیمات مناسب ناکام بماند، ما همراه با تصمیم مردم و مقاومت در مقابله با اشغالگری و نقض مستمر حاکمیت کشور خواهیم بود.

این خبر را در الفرات ببینید.

نظر شما