شناسهٔ خبر: 55200335 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کنعانی در نشست خبری:

رابطه ایران و روسیه ارتباطی به آمریکا ندارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: رابطه ایران و روسیه به‌عنوان دو کشور مستقل و همسایه و منطقه‌ای رابطه‌ای کاملا دوجانبه و مبتنی بر مصالح و منافع دو کشور است و اساسا ارتباطی به دولت آمریکا ندارد.

صاحب‌خبر -

 

ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری با بیان اینکه در این روزهای پرکار دیپلماتیک الحمدلله همه در کنار وزارت خارجه، ریاست جمهوری و دولت برای پوشش خوب رسانه‌ای تحولات بودند، گفت: پس از چندین هفته ترافیک دیپلماتیک در تهران به‌واسطه حضور مقامات کشورهای همسایه، منطقه و جهان، ایران میزبان یک نشست بسیار سازنده و روزی درخشان برای دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بود.
تهران به پایتخت دیپلماسی تبدیل شده است
به گزارش مهر، وی با اشاره به اینکه تهران به پایتخت دیپلماسی و ائتلاف علیه تروریسم و مقابله با یک‌جانبه‌گرایی و نظامی‌گری تبدیل شده است، افزود: دیپلماسی هوشمند، بانشاط و عمل‌گرای ایران در ماه‌های گذشته همه توان و ظرفیت خود را برای تثبیت ثبات و امنیت در منطقه و تعمیق دوستی بین کشورهای همسایه و مسلمان به کار گرفته است.
کنعانی با بیان اینکه صاحبان منطقه به نسخه پیچی‌های سودجویانه قدرت‌های فرامنطقه‌ای نیازی ندارند، تاکید کرد: منطقه ما بیش از آنکه نیازمند ائتلاف‌های ساختگی و پوشالی و سامانه‌های پدافند ناکارآمد با هزینه‌های گزاف از جیب ملت‌های منطقه باشد به سامانه دوستی و مکانیسم امنیت جمعی منطقه‌ای نیاز دارد. منطقه غرب آسیا و خلیج‌فارس خانه همه ما و ملت‌ها و کشورهای منطقه است.
جهش چشمگیری در مناسبات ایران و ترکیه فراهم می‌شود
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی در توضیح برنامه جامع بلندمدت بین ایران و ترکیه، گفت: سفر آقای اردوغان به تهران بسیار مهم بود. سابقه این برنامه به ۳۰ آبان‌ماه سال گذشته و در جریان سفر وزیر امور خارجه ترکیه به تهران برمی‌گردد که پیشنهاد وزیر امور خارجه به طرف مقابل مبنی بر اینکه ما برای جهت‌دهی به همکاری‌های بلندمدت دو کشور و توسعه مناسبات همه‌جانبه نیاز داریم، ارائه شد.
وی اظهار داشت: این سند جهش، جهش چشمگیری را در مناسبات دوجانبه ایران و ترکیه فراهم خواهد کرد.
کنعانی در پاسخ به سؤالی درخصوص آخرین روند مذاکرات برای رفع تحریم‌ها، گفت: حقیقت امر این است که برخلاف ادعای طرف آمریکایی درخصوص ناکام بودن و نافرجام بودن مذاکرات دوحه، مذاکرات خوبی بود و راه را برای ادامه مذاکرات و گفت‌وگوها باز گذاشته است و اطراف پیگیر موضوع برای آماده‌‌سازی ادامه مذاکرات در دوره بعدی هستند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: طرف ایرانی با حُسن نیت و جدیت از مذاکرات حمایت می‌کند. زمینه برای توافق وجود دارد. معتقدم مشکل اصلی در این توافق وجود ندارد؛ طرف آمریکایی نیاز به تصمیم سیاسی دارد و باید تصمیم خود را اتخاذ کند و باید هزینه‌های بازگشت به توافق را پرداخت کند.
وی گفت: دولت آمریکا نمی‌تواند تصمیم سیاسی مستقل در این رابطه بگیرد و گمان می‌کنیم اگر دولت آمریکا در این موضوع از دریچه منافع ملی آمریکا و نه از دریچه رژیم غاصب صهیونیستی به موضوع نگاه کند به نظر ما زمینه برای توافق در آینده نزدیک وجود دارد.
کنعانی افزود: جمهوری اسلامی ایران نیازمند تضمین جدی واضح و راستی‌آزمایی برای تأمین منافع اقتصادی خود ناشی از توافق هسته‌ای است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی علیه کشورمان درخصوص مسائل مرتبط با اوکراین، گفت: مواضع ایران درخصوص اوکراین مشخص است. آمریکایی‌ها فرافکنی می‌کنند و با اظهارات سیاسی و دامن زدن به موضوعات دروغین به‌دنبال ایجاد حاشیه هستند.
وی افزود: اگر علاقه‌مند به صلح و ثبات در اوکراین بودند حتماً قبل از آغاز بحران در این کشور نقش سازنده‌ای برای پیشگیری از بحران انجام می‌دادند و ما شاهد اینچنین نقشی نبودیم.
بلژیک اسدالله اسدی را فورا آزاد
و خسارت وارده را جبران کنند
کنعانی در پاسخ به سؤالی درخصوص آخرین وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات اسیر ایرانی در بلژیک گفت: درباره آقای اسدالله اسدی، جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را بارها اعلام و تاکید کرده است. بحث موافقتنامه‌های قضائی اعم از استرداد مجرمین یا همکاری‌های مربوط به مباحث کیفری و مدنی بین کشورها یک موضوع عادی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه بازداشت دیپلمات ایرانی یک فرآیند کاملاً غیرقانونی و نقض فاحش کنوانسیون ۱۹۶۱ وین است، تأکید کرد: خواست ما از دولت بلژیک این است، دیپلمات ایرانی را فوراً آزاد و اعاده حیثیت کنند و خسارت وارده را جبران کنند و نسبت به بدعت گذاشته شده در نقض مصونیت دیپلمات‌ها مسئولیت خود را قبول کنند.
تشکیل دادگاه علیه حمید نوری
در جهت تطهیر چهره یک سازمان تروریستی بود
کنعانی در واکنش به صدور حکم دادگاه سوئد علیه حمید نوری گفت: انتظار و توقع ما این است که دولت سوئد گفتار و عمل را با هم تطبیق دهد. تشکیل دادگاه علیه حمید نوری اقدامی نادرست و غلط در جهت تطهیر چهره یک سازمان تروریستی بود!
وی افزود: متأسفانه دادگاه سوئد این امکان را برای یک سازمان تروریستی قرار داده است. پیگیری‌های خود را در این ارتباط در سطوح مختلف ادامه می‌دهیم و دفاع از حقوق این شهروند را مدنظر قرار می‌دهیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: قبل از صدور حکم، آقای امیرعبداللهیان با همتای سوئدی گفت‌وگو داشت و در تهران و در غیاب سفیر سوئد کاردار این کشور به وزارت امور خارجه دعوت شده است و بعد از صدور حکم نیز کاردار سوئد احضار شده و یادداشت اعتراض ایران در این زمینه به سوئد ارائه شد. از دولت سوئد انتظار داریم روابط دو کشور را به سرنوشت یک گروه تروریستی گره نزند.
به گزارش فارس، کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره واکنش کاخ سفید و همچنین رابرت مالی به سفر پوتین به ایران و اظهارات رابرت مالی مبنی بر این‌که ایران یا باید به فکر اتکا بیشتر به روسیه باشد یا به برجام برگردد، تصریح کرد: رابطه ایران و روسیه به‌عنوان دو کشور مستقل و همسایه و منطقه‌ای رابطه‌ای کاملا دوجانبه و مبتنی بر مصالح و منافع دو کشور است و اساسا ارتباطی به دولت آمریکا ندارد که درباره روابط دوجانبه ایران با دیگر کشورها اظهارنظر و یا مداخله کند.

برچسب‌ها:

نظر شما