شناسهٔ خبر: 55196346 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

کاهش قیمت نفت به ۱۰۵ دلار در هر بشکه

فارس

با افزایش ذخایر نفت آمریکا به دلیل کاهش تقاضا برای سوخت، قیمت نفت امروز به ۱۰۵ دلار در هر بشکه کاهش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، تحت فشار تلاش ‌های بانک های مرکزی در جهان برای محدود کردن تورم و اینکه انتظار می رود ذخایر نفت خام آمریکا به دلیل کاهش تقاضای سوخت افزایش یابد، قیمت نفت امروز بیش از ۲ دلار به ازای هر بشکه کاهش یافت.

هر بشکه نفت برنت با یک دلار و ۷۰ سنت کاهش ۱۰۵.۶۵ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با یک دلار و ۶۲ سنت کاهش ۱۰۲.۶۰ دلار معامله شد.

قیمت نفت دیروز میان نگرانی در مورد عرضه و نگرانی در مورد احتمال رکود در جهان گیر افتاده است. تحریم های غرب علیه عرضه نفت خام و سوخت روسیه، جریان تجارت به پالایشگاه ها و مصرف کنندگان نهایی را مختل کرده است و این امر نگرانی در مورد اینکه تلاش بانک های مرکزی برای مهار تورم شعله رکود در جهان را شعله ور کند و تقاضا برای سوخت را پایین بیاورد، تقویت کرده است.

بنا بر اعلام موسسه امریکن پترولیوم، ذخایر نفت آمریکا حدود ۱.۹ میلیون بشکه در هفته منتهی به ۱۵ جولای افزایش یافته است و این از عوامل موثر بر کاهشی شدن قیمت هاست.

آمار رسمی هفتگی ذخایر نفت خام و سوخت اداره اطلاعات انرژی آمریکا ساعات پایانی امروز منتشر می شود.

وزارت نفت لیبی امروز اعلام کرد، در عین حال، لیبی صادرات نفت خام از بندر السدره را از سرگرفته است.

با این حال، تحلیلگران انتظار دارند که قیمت نفت همچنان به علت کمی عرضه روند افزایشی داشته باشد حتی در شرایطی که تولید نفت شیل ایالات متحده با سرعت متوسطی افزایش می یابد.

استفان برناک، تحلیلگر بازار گفت: «باتوجه به فضای کمی که اوپک پلاس برای افزایش تولید دارد، بازار نفت در ماه آتی برای ایجاد توازن دچار مشکل خواهد شد و در نتیجه قیمت ها بالا خواهد رفت.»

مدیر ارشد اجرایی شرکت کنوکوفیلیپس روز سه شنبه نسبت به پدیدار شدن کمبود نفت خام و نوسان قیمت نفت هشدار داد.

عرضه محدود، قیمت نفت برنت را بالای ۱۰۵ دلار در هر بشکه نگه داشته است.

از طرفی، شرکت تی سی انرژی، اپراتور خط لوله کی‌ استون که نفت کانادا را به آمریکا منتقل می‌ کند اعلام کرده که به خاطر قطع برق در ایالت داکوتای جنوبی،‌ اعلام وضعیت اضطراری کرده است. قطعی برق باعث شده تا صادرات نفت کانادا به آمریکا به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

در عین حال، آمار گمرک چین نشان داد، پکن در ماه ژوئن (ماه گذشته میلادی) ۲۶۰ هزار تن نفت خام ایران را وارد کرده است که چهارمین محموله نفت خام  از دسامبر گذشته به این کشور به شمار می رود.

همچنین روسیه برای دومین ماه در ماه ژوئن، جایگاه خود به عنوان بزرگ ترین تامین کننده نفت چین را حفظ کرد زیرا خریداران چینی به نفت ارزان روی آورده اند و محموله های هزینه‌برتر عربستان را کاهش داده اند.

بر اساس آمارهای اداره گمرک چین، واردات نفت روسیه، شامل نفت ارسالی از طریق خط لوله سیبری شرقی اقیانوس آرام و (ESPO) محموله‌ های دریایی از بنادر اروپایی و شرق دور روسیه، در مجموع ۷.۲۹ میلیون تن بوده که نسبت به سال گذشته نزدیک به ۱۰ درصد افزایش یافته است.

نظر شما