شناسهٔ خبر: 55034030 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

یک تیرانداز 30 هزار شرکت‌کننده در جشن روز استقلال امریکا را به رگبار بست

کشتار در شیکاگو

صاحب‌خبر -
بنفشه غلامی
دبیر گروه جهان

 تنها 10 روز پس از آنکه «جو بایدن» مصوبه کنگره امریکا برای کنترل سلاح را امضا کرد، مرد مسلحی در حاشیه جشن‌های مربوط به روز استقلال امریکا در شیکاگو، با تیراندازی‌های کور 6 نفر را کشت و 30 نفر را زخمی کرد. این سی و نهمین کشتار با سلاح در امریکا در 6 ماه نخست سال میلادی است. به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، عامل این تیراندازی که به گفته پلیس از علاقه مندان به اسلحه و تیراندازی است، ساعت 10 و 45 دقیقه صبح روز دوشنبه به وقت محلی روی پشت بام یکی از مغازه‌های نزدیک به محل برگزاری جشن‌های چهارم جولای (استقلال امریکا) رفت و بعد از اینکه رژه و مراسم مربوط به این روز شروع شد، به سمت بیش از 30 هزار شرکت‌کننده در این مراسم شلیک کرد تا خانواده‌هایی که با کودکان خود آمده بودند در کنار تماشای کارناوال‌های مربوط به این روز، با فرارسیدن شب به تماشای آتش بازی بنشینند، روزی تلخ را به پایان برسانند. به گفته پلیس زخمی‌ها بین 8 تا 85 ساله بوده‌اند.
«ریچارد کافمن» ، پزشکی که در صحنه تیراندازی حضور داشت نیز به خبرگزاری «رویترز» گفته است: «صداها شبیه صدای آتش بازی بود. اما بعد متوجه شدیم یک نفر در حال تیراندازی است. فکر کنم صدای شلیک حداقل 200 گلوله را شنیدم و بعد آدم‌هایی را دیدم که خونین بودند. نمی‌دانم خون خودشان بود یا خون دیگران. اما همه جا پر بود از خون.» بر اساس تصاویری که از محل تیراندازی شیکاگو منتشر شده، در پایان این رویداد، آنچه بر جا ماند، اجساد کشته شدگان، پیکرهای نالان زخمی‌ها، پرچم‌های بر زمین افتاده امریکا، پاکت خوراکی‌هایی که نیم خورده بودند، جعبه‌های شکلات له شده و کلاه‌های جشن و... بودند.
دستگیری عامل تیراندازی
به گفته «لو جاگمن»، رئیس پلیس بخش هایلند پارک، اندکی بعد از شروع تیراندازی، پلیس عامل این واقعه را که نام او «رابرت ای کرایمو» اعلام شده، شناسایی کرد و تصویر او را در اختیار نیروهای خود در سراسر ایالت قرار داد و ده‌ها نیروی پلیس نیز خانه‌ای در نزدیک «هایلند پارک» را که تصور می‌شد، محل سکونت عامل تیراندازی است، محاصره کردند. اما در نهایت یکی از نیروهای پلیس با استفاده از تصویر منتشر شده «رابرت ای کرایمو» وی را در 6 کیلومتری محل تیراندازی شناسایی و اعلام کرد، او را بدون موتورسیکلت هوندایی که با آن از صحنه تیراندازی فرار کرده بود، دیده است و احتمال می‌دهد وی مسلح باشد. پلیس امریکا در نهایت بعد از یک تعقیب و گریز نه چندان طولانی، «کرایمو» را دستگیر کرد. به گفته پلیس این کشور «کرایمو» 22 ساله است. اما مطابق اطلاعاتی که در شبکه اجتماعی او دیده می‌شود، وی 21 ساله است. مطابق اطلاعاتی که منتشر شده است، «کرایمو» که با نام «بابی» هم شناخته می‌شود، خواننده رپ است و در شبکه اجتماعی او ده‌ها ترانه رپ با مضامین خشونت‌آمیز دیده و شنیده می‌شود. در یکی از پست‌های او مردی دیده می‌شود که با یک تفنگ، جسدی را روی زمین می‌کشد.
واکنش بایدن
به گزارش «رویترز»، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا در پی این رویداد، گفت که او و همسرش از شنیدن خبر این تیراندازی شوکه شده‌اند. او گفت: «از اینکه می‌بینم شماری از امریکایی‌ها در روز استقلال جان خود را به خاطر خشونت‌های با سلاح از دست می‌دهند، متأسفم.» او همچنین مدعی شد: «دست از مبارزه با خشونت بر نخواهم داشت.» 
تیراندازی در فیلادلفیا
در حالی که کشتار شیکاگو، توجه رسانه‌های جهان را به خود جلب کرده است، خبرهای داخلی امریکا نشان می‌دهد، حوادث مرگبار روز استقلال امریکا، تنها به کشتار شیکاگو ختم نشده است. بنا بر گزارش «یورو نیوز»، مقامات محلی امریکایی خبر دادند، دو نیروی پلیس این کشور در حاشیه مراسم مربوط به چهارم جولای در شهر فیلادلفیا هدف گلوله قرار گرفتند اما از این تیراندازی جان سالم به در بردند. تصاویری که از جشن روز استقلال امریکا در فیلادلفیا منتشر شده، نشان می‌دهد، مردم پس از شنیدن صدای تیراندازی شروع به فرار می‌کنند. این تیراندازی اواخر روز دوشنبه و آخرین ساعات مراسم، در حالی که شمار جمعیت برای تماشای آتش بازی‌ها به اوج خود رسیده بود، صورت گرفت. بنا براخبار رسیده یکی از پلیس‌ها از ناحیه سر و دیگری از ناحیه کتف راست، زخمی شده‌اند.

نظر شما