شناسهٔ خبر: 55010694 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نخست‌وزیر یونان: خواستار یک ترکیه منزوی نیستیم

نخست وزیر یونان با رد کردن تلاش برای نظامی کردن جزایرشرق دریای اژه اظهار داشت به نفع این کشور نیست که ترکیه‌ای کاملا منزوی وجود داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،  نخست وزیر یونان روز شنبه در گفت‌‌وگو با یک  رسانه انگلیسی گفت، وجود ترکیه‌ای کاملا منزوی به نفع یونان نیست.

به نوشته روزنامه «اکاثیمرینی» «کریاکس میتسوتاکیس» نخست‌وزیر یونان در مصاحبه با شبکه خبری  «اسکای نیوز» به دیدار اوایل سال جاری با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در استانبول  و ادعای زیر قول زدن وعده‌ها از سوی وی اشاره کرد و گفت که او به اردوغان گفته که  نه پرواز‌های هوایی بر فراز جزایر یونانی و نه استدلال‌های نظامی کردن جزایر یونان بر جزایر شرقی دریای اژه را نمی‌پذیرد.

بر اساس این گزارش، روابط بین ترکیه و یونان، دو عضو ناتو  اغلب دچار تنش بوده به طوری که سال گذشته  این روابط به شدت رو به وخامت گذاشت و کشتی‌های جنگی در شرق مدیترانه در نزاع بر سر مرزهای دریایی و حقوق انرژی با هم روبرو شدند. ترکیه بارها اعلام کرده که از یونان می‌خواهد تا راه حل‌های سیاسی مسالمت آمیز را  تا راه حل‌های تهاجمی اتخاذ کند.

  به نوشته این روزنامه یونانی، نخست وزیر یونان در ادامه  گفت: « من مسئول آن نیستم که اردوغان متوجه حرف‌های من نشده است.»

میتسوتاکیس با اشاره به انتقاد اردوغان از وی بابت سخنرانی‌ها در کنگره آمریکا گفت که به این موضوع ادامه خواهد داد.

وی در خصوص فروش سامانه‌های تسلیحاتی آمریکا به ترکیه خاطرنشان کرد: «یونان نمی‌تواند به طور نامحدود جلوی آن را بگیرد. آنچه یونان در انجام آن موفق بوده است، توضیح دادن به ویژه به کنگره ایالات متحده است که فروش سامانه‌های تسلیحاتی به یک کشورعضو ناتو که در حال حاضر منبع بی ثباتی در ناتو است، به نفع خود ایالات متحده نیست.»

این در حالی است که برخی قانونگذاران آمریکا نیز به شدت مخالف فروش سلاح به  ترکیه هستند. 

«گاس بیلیراکیس» نماینده کنگره آمریکا گفت : «ما نباید هیچ نوع جنگنده اف-۱۶ یا هر سلاحی را به ترکیه بفروشیم و نباید جنگنده‌های اف‌۱۶ فعلی‌شان را ارتقا بدهیم.»  

«باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و  از مخافان سرسخت فروش این نوع جنگنده به ترکیه  نیز چندی پیش در جریان بازدید از یک پایگاه هوایی به مجله نیروی هوایی گفت: «من شخصاً از فروش جنگنده اف-۱۶ به ترکیه حمایت نمی‌کنم.» (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

نظر شما