شناسهٔ خبر: 54986415 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

روایت همسر رئیسی از ریشه «چالش آزادی بیان»

دانشجو نوشت :عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: یکی از روایت‌های معلمی، معلمی تربیت گرا و به مثابه پیشوا و راهنماست در حالی که امروز معلمی، نقش راهنما را ندارد بلکه معلم بیشتر نقش بوروکرات را ایفا می‌کند نه نقش یک پیشوا را و در این منظر، استاد دانشگاه فقط قواعد را تفهیم یا تحمیل می‌کند و جای معلم خالی مانده و کسی کار معلمی نمی‌کند و این خلا پیشوایی است که چالش آزادی بیان را ایجاد می‌کند.

صاحب‌خبر -

جمیله سادات علم الهدی گفت: دانشگاه با چالش‌های جدی در مسیر تحول رو به روست که به نظر می‌رسد یکی از آن‌ها چالش عقلانیت استعلایی در مقابل عقلانیت تصرفی و دیگری چالش آزادی در دانشگاههاست.

او گفت: عقلانیت تصرفی، خود را در فناوری، مهندسی، تکنوکراسی و در مدیریت گرایی ظاهر و نمایان کرده است در حالی که عقلانیت استعلایی در بالاترین درجه در پیامبری ظاهر شده و در مراتب پایین‌تر، در نقش پدری، مادری و معلمی نمایان می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: یکی از روایت‌های معلمی، معلمی تربیت گرا و به مثابه پیشوا و راهنماست در حالی که امروز معلمی، نقش راهنما را ندارد بلکه معلم بیشتر نقش بوروکرات را ایفا می‌کند نه نقش یک پیشوا را و در این منظر، استاد دانشگاه فقط قواعد را تفهیم یا تحمیل می‌کند و جای معلم خالی مانده و کسی کار معلمی نمی‌کند و این خلا پیشوایی است که چالش آزادی بیان را ایجاد می‌کند.

علم الهدی گفت: لیبرالیسم یک ایدئولوژی است که بر علم و فناوری سلطه دارد و خود را معادل علم تلقی می‌کند، اما در کشور ما در مقابل این سلطه، یک مکتب مدیریتی است و یک سری رفتارها رخ می‌دهد و برای این که این رفتارها با نظم اجتماعی سازگار شود باید نوعی مدیریت اعمال می‌شود و این کار فقط می‌تواند در حدود رفتاری، کمی تغییر ایجاد کند، اما نمی‌تواند سلطه یا رقابت ایدیولوژیک ایجاد نماید و نمی‌تواند به طور جدی تحولی در علم یا علوم انسانی ایجاد کند.


روایت همسر رئیسی از ریشه «چالش آزادی بیان»

بیشتر بخوانید :



او گفت: یکی از چالشها، چالش اراده آزاد است که می‌خواهد از اراده جمعی مستقل شود و از ساختار سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هنری فرار و استقلال خود را حفظ کند، اما نظام بوروکراتیک حاکم به وسیله انواع فناوری‌های سخت و نرم او را به دام می‌اندازد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: گروه‌های اجتماعی نیز برای تفسیر خیر عمومی با هم رقابت می‌کنند، اما مشکل وقتی پیش می‌آید که رقابت، نامتوازن است و هر کدام از این گروه‌ها ممکن است خیر عمومی را به نوعی تفسیر کند و دانشگاه را به همان سمت ببرد.

پنجاه و هشتمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی کشور دیروز در در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شد و عصر امروز پایان یافت.

۲۱۲۲۰

نظر شما