شناسهٔ خبر: 54985445 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

جان کربی:

استعفای جانسون تاثیری بر حمایت ها از اوکراین نخواهد داشت

کاخ سفید اعلام کرد که استعفای بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس تاثیری بر حمایت ها از اوکراین نخواهد داشت.

صاحب‌خبر -

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی در گفتگو با فاکس نیوزگفت: همه رهبران ناتو و همه رهبران گروه 7 اعلام کرده اند تا هرزمانی که لازم باشد به حمایت از اوکراین ادامه خواهند داد.

به گزارش ایرنا، کربی که این اظهارات را پیش از استعفای جانسون بیان می کرد، همچنین خاطرنشان کرد: ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین می‌داند که صرف‌نظر از اینکه چه دولتی در هر یک از کشورها در قدرت قرار دارد، از حمایت بین‌المللی برخوردار است.

بوریس جانسون ظهر پنجشنبه (به وقت محلی) مقابل دفتر نخست وزیری حاضر شد و اعلام کرد که رسما از رهبری حزب حاکم محافظه‌کار استعفا داده است.  وی افزود: اکنون به وضوح اراده حزب محافظه کار این است که یک رهبر جدید برای حزب و یک نخست وزیر جدید انتخاب شود.

نخست وزیر انگلیس که از آغاز جنگ در اوکراین رابطه نزدیکی را با رئیس جمهوری این کشور شکل داده است، پس از آنکه دربرابر فشارهای داخلی به کناره‌گیری از قدرت تن داد با رئیس جمهوری اوکراین تماس گرفت تا ادعا کند که لندن به حمایت از کی‌یف ادامه می‌دهد.

 جانسون در این تماس تلفنی بر تداوم حمایت این کشور از اوکراین تاکید کرد و گفت که انگلیس تا زمانی که نیاز باشد به ارائه کمک‌های دفاعی ادامه خواهد داد.

نخست وزیر انگلیس همچنین عنوان کرد که لندن به کار با شرکای خود برای پایان دادن به محاصره غلات در هفته های آینده ادامه خواهد داد.

به این ترتیب انتخابات برای تعیین جانشین رهبر جدید حزب محافظه‌کار آغاز خواهد شد. با توجه به اینکه حزب محافظه‌کار دارای اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان است، رهبر جدید این حزب نخست وزیر خواهد شد.

فشارها برای خروج جانسون از مقام نخست وزیری از سه‌شنبه شب آغاز شد که وزرای دارایی و بهداشت انگلیس در اعتراض به عملکرد و سیاست‌های دولت از مقام‌های خود کناره‌گیری کردند. دقایقی بعد موج استعفای معاونین وزرا آغاز شد و این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که از سرعت نخست وزیر برای تعیین جانشین پیشی گرفت.

در این میان شماری از وفاداران سرشناس نخست وزیر هم از مقام خود کناره‌گیری و این تحولات ضربه سنگینی را به اعتبار جانسون وارد کرد. هم زمان گزارش شد که جمعی از اعضای کابینه، از جمله مایکل گوو وزیر مسکن از نخست وزیر تقاضا کرده‌اند که به ادامه وضع موجود پایان داده و از قدرت برود.

نظر شما