شناسهٔ خبر: 54985408 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اتمام فرودگاه سقز نیاز به ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار دارد

سنندج- ایرنا- فرماندار ویژه سقز گفت: اتمام فرودگاه این شهرستان بعنوان طرح ملی نیاز به ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار دارد که روز جمعه در سفر رییس جمهور به شهرستان سقز این طرح مهم را پیگیری خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، جعفر توان عصر پنجشنبه در نشست خبری با بیان اینکه رییس جمهور در سفر به سقز از فرودگاه این شهر بعنوان طرح ملی بازدید خواهد کرد، اظهار داشت: ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اتمام فرودگاه سقز نیاز است که ۵۰ درصد این اعتبار توسط شرکت فرودگاه های کشور و مابقی هم از برکات سفر رییس جمهور تامین خواهد شد.

وی اضافه کرد: یک هزار و ۷۰ کیلومتر جاده روستایی در شهرستان سقز داریم که فقط ۳۳۰ کیلومتر آن آسفالت شده است با این وجود نه تنها از میانگین کشوری عقب هستیم بلکه از میانگین استانی که ۵۸ درصد است هم عقب هستیم.

وی یکی از مشکلات راه های روستایی را تردد تریلرهای حامل منابع معدنی از معادن سقز دانست و افزود: مسیر روستای گلتپه و یاپشخان که ۲۰ کیلومتر است ترمیم و باسازی می شود.

وی به وضعیت آب شرب روستاهای شهرستان سقز اشاره کرد و گفت: از ۲۷۲ روستای سقز ۱۶۰ روستا تحت پوشش شبکه آب شرب است که امسال هم با تمام تلاش مسوولان از مجتمع کوچه طلا ۱۵ روستا را از آب شرب بهره مند خواهیم کرد.

توان با بیان اینکه جانمای روستای میرده که در مسیر آبگیری سد چراغ ویس قرار گرفته و از آبگیری کامل سد جلوگیری می کند یکی از دغدغه های جدی این حوزه است، افزود: ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای جابجایی روستای میرده و جاده جایگزین هشت روستای دیگر در این مسیر مصوب شده است که در جلسه با حضور رییس جمهور مطرح می شود.

فرماندار ویژه سقز وجود معادن طلا و منابع معدنی دیگر را پیشران توسعه شهرستان عنوان کرد و گفت: معدن طلای قلقله با ظرفیت ۲۵ تُن طلا دارای ظرفیت بسیار ارزشمند برای سقز است که امیدواریم از این پتانسیل در راستای توسعه شهرستان سقز استفاده شود.

وی به نقش بنیاد برکت در توسعه روستا اشاره کرد و افزود: بنیاد برکت و همچنین اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان در راستای توسعه اقتصادی، اشتغال‌زایی و عدم مهاجرت روستاییان به شهرها تسهیلات خوبی را اختصاص می دهد که ضروری است اهالی روستا برای این تسهیلات اقدام کنند.

توان یادآور شد: یکی از کارهای مهمی که باید در حوزه آموزش و پرورش انجام دهیم ساخت مدارس شبانه روزی در روستاهای سقز بخصوص در بخش سرشیو برای تحصیل دختران این منطقه است.

وی ادامه داد: ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل ساختمان فنی و حرفه ای شماره ۲ شهرستان سقز و همچنین ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای اتمام هتل ورزش سقز نیاز است که امیدواریم در این سفر این مصوبات به انجام برسد.

فرماندار ویژه سقز، طرح های اولویت دار برای سفر رییس جمهور را بازگشایی بازارچه مرزی سیف سقز، وضعیت معیشتی مردم، عدم تخصیص آب کشاورزی از پایاب سد چراغ ویس و تامین آب شرب، آسیب های اجتماعی، فرودگاه، سع مجتمع آبررسانی روستایی، ایجاد اشتغال‌زایی از مشاغل کوچک، ساخت مدارس در دو روستا، تک خوانی برق ۱۸۳ روستا، زیرساخت های مخابرات، اتمام هتل ورزش و سالن های ورزشی سقز برشمرد.

رییس جمهور روز جمعه به شهرستان سقز سفر خواهد کرد و ساعت ۱۱ با مردم این شهرستان دیدار می کند.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

نظر شما