شناسهٔ خبر: 54985053 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

پیش‌ بینی هفتگی بورس/ بازار سرمایه متعادل می شود؟

بورس در هفته‌ای که گذشت افت کمتر از یک درصدی داشت، کارشناسان عقیده دارند به واسطه این کاهش بورس هفته آینده نیز روند متعادلی به خود خواهد گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت با افت ۰٫۷ درصدی به سطح یک میلیون و ۵۰۲ هزار واحد رسید.

ابراهیم سماوی، مدیر سبد شرکت سبدگردان نوید گفت: سایه بلاتکلیفی در حوزه سیاست‌های خارجی مدت­‌ها است که بر سر بورس سایه افکنده است.

وی افزود: بازارهای مالی در بعضی از مواقع، دارای روند هستند یا اصطلاحا بدون روند (Trendless) هستند. این روزهای بازار سرمایه بدین صورت است و شاخص بین اعداد یک میلیون و ۵۰۰ و ۶۰۰ هزار واحد در حال نوسان است.

سماوی بیان کرد: باتوجه به افزایش تورم محسوس در فصل بهار، رشد نرخ آزاد دلار تا محدوده ۳۲ هزار تومان افزایش میانگین قیمت مسکن ماهانه تهران در خرداد نزدیک به ۴۰ میلیون تومان رسید. این موضوع خبر از افزایش انتظارات تورمی می‌دهد از این رو با توجه به ویژگی سپر ضدتورمی بازار سرمایه نگرانی در مورد ریزش یا رکود شدید آن در میان مدت وجود ندارد.

وی تشریح کرد: از طرفی دیگر با توجه به اینکه P/E ttm بازار در محدوده میانگین تاریخی ۷ است به صورت کلی حبابی در بازار وجود نداشته است. P/E آینده‌نگر در محدوده ۵ تا۶ به صورت متوسط برآورد می­‌گردد که از عینک تحلیل بنیادی بازار ارزنده است. در کوتاه مدت بازار بیش از پیش متاثر از اخبار حرکت می‌­کند و هفته گذشته با اخبار مبنی بر از سرگیری مذاکرات برجام به صورت غیرمستقیم در قطر، صنایع موسوم به صنایع برجامی (خودرویی، حمل و نقل و بانکی) رشد قیمتی داشتند.

تاثیر برجام روی بورس

مدیر سبد شرکت سبدگردان نوید عنوان کرد: در آخر هفته گذشته، انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا توئیتی کرد که مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده بدون پیشرفت بود تا فرجام برجام بیش از پیش در هاله‌­ای از ابهام سر کند. از این رو انتظار می­‌رود صنایع رشد خود را به بازار پس دهند و بازار اوایل هفته خود را با رنگی قرمز شروع کند. از طرفی دیگر در میان مدت اگر تکلیف برجام مشخص شود و در صورت توافق صنایع برجامی و در ادامه صنایع ریالی و در انتها صنایع دلاری به دلیل کاهش هزینه صادرات رشد خواهند کرد.

به گفته فعال بازارسرمایه در صورتی که توافق برجام رخ ندهد و دولت قصد داشته باشد. با استفاده از کنترل قیمت­‌های تولید کننده، بر تورم افسارگسیخته فعلی مستولی گردد صنایع ریالی همچون دارویی، غذایی، زراعی، لاستیک و دامپروی با کاهش سود و یا حتی افزایش زیان همراه شوند.

وی افزود: در این سناریو با توجه به رشد نرخ فروش صنایع دلاری همچون فلزات اساسی، استخراج کانه­‌های فلزی، پتروشیمی به صورت ویژه اوره­ای پتانسیل رشد خواهند داشت.

سماوی اظهار داشت: صنعت پالایشی با توجه به ادامه بحران اوکراین و در صورتی که دنیا به سمت رکود تورمی ناشی از سیاست­‌های انقباضی شدید فدرال رزرو نرود، کرک اسپر خود را حفظ خواهد کرد که نشان از ارزندگی در محدوده­‌های فعلی دارد. به صورت کلی در هفته پیش رو انتظار می­رود در صورت عدم مخابره پالسی در حوزه بین‌المللی بازار در شرایط متعادلی و بدون روند سابق قرار داشته باشد./تجارت نیوز

نظر شما