شناسهٔ خبر: 54984764 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

استفاده از گاز خانگی منجر به سرطان می شود

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که گاز طبیعی مورد استفاده در خانه حاوی طیف گسترده‌ای از مواد شیمیایی سمی است.

صاحب‌خبر -

بر اساس یافته‌های اخیر محققان، نمونه‌های گاز طبیعی گرفته‌شده از ۶۹ اجاق پخت و پز در منطقه بوستون آمریکا حاوی حداقل ۲۱ آلاینده خطرناک هوا از جمله بنزن، تولوئن، اتیل بنزن، زایلن و هگزان هستند.

دکتر «کورتیس نوردگارد»، یکی از نویسندگان این مقاله از مؤسسه تحقیقاتی انرژی سالم PSE در کالیفرنیا، گفت: «یکی از دلایلی که ما گاز طبیعی در بسیاری از خانه‌ها داریم این است که به ما گفته شده است که این گاز تمیز است. این نشان می‌دهد که اگرچه ممکن است از نظر آلاینده‌های هوا تمیزتر از سوختن زغال سنگ و نفت باشد، اما به این معنی نیست که کاملاً پاک است.»

او گفت: «برخی از آلاینده‌های دیگر ممکن است فعالیت سرطان زایی مشکوک داشته باشند، اما بنزن واقعاً یکی از بزرگترین نگرانی‌ها است. ما می‌دانیم که باعث سرطان خون می‌شود و همچنین با لنفوم مرتبط است.»

به گفته محققان: «اجاق گاز، صرف نظر از وقتی که از آن استفاده می‌کنید، همیشه در سطح بسیار پایین با نشت گاز طبیعی همراه است. این چیزی است که شما همیشه در معرض آن هستید، زیرا این نشت مداوم وجود دارد.»

برای این مطالعه، محققان ۲۳۴ نمونه گاز طبیعی را از آشپزخانه ۶۹ خانه در بوستون و اطراف آن جمع آوری کردند.

آن‌ها تجزیه و تحلیل ۲۹۶ ترکیب شیمیایی منحصر به فرد را در گاز طبیعی شناسایی کردند، از جمله ۲۱ مورد که توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده به عنوان آلاینده‌های خطرناک هوا معرفی شده اند.

نوردگارد گفت: «ما از تحقیقات دیگر می‌دانیم که این آلاینده‌ها را می‌توان در گازی که از چاه بیرون می‌آید، یافت؛ بنابراین گمان می‌کنیم که بسیاری از این ترکیبات ممکن است از جایی که گاز از زمین خارج می‌شود تا خط لوله‌ای که به خانه شما و اجاق گاز آشپزخانه شما می‌رود وجود داشته باشد.»

محققان توصیه می‌کنند که مردم اجاق گاز خود را با مدل‌های برقی جایگزین کنند.

نوردگارد گفت: «افرادی که اجاق گاز دارند باید حتماً هود خود را در حین آشپزی روشن کنند و مطمئن شوند که هود هوا را به بیرون از خانه می‌فرستد.»

نظر شما