شناسهٔ خبر: 54983994 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تلاش برای تشکیل دبیرخانه بزرگداشت حافظ در وزارت ارشاد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: برای هر چه بهتر برگزار شدن هفته گرامیداشت حافظ شیرازی تلاش خواهیم کرد دبیرخانه‌ای در سطح وزارت ارشاد تشکیل شود.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا قانعی در نخستین نشست هماهنگی رویداد‌های فرهنگی و هنری با یادآوری تجربه برگزاری هفته‌های بزرگداشت نظامی گنجه‌ای و سعدی شیرازی گفت: گنجینه‌ای به نام حافظ شیرازی، متعلق به همه ملت ایران است که آوازه شهرتش جهان را در برگرفته است، از این‌رو حافظ شیرازی شخصیتی بین‌المللی است و ما برای گرامیداشت ایشان هر چه توان در عرصه‌های هنری و فرهنگی داریم، به میدان خواهیم آورد.

او به انس و الفت حافظ با قرآن کریم اشاره و گفت: شخصیت قرآنی حافظ و اشعار به جای مانده از ایشان سرمایه‌ای غنی از معرفت و ایمان را برای نسل جدید به یادگار گذاشته است و بی شک انس با حافظ و اشعارش ما را به گذشته پر افتخارمان پیوند می‌دهد.

قانعی به اهمیت استفاده از ابزار هنر در بزرگداشت این شاعر گرانقدر اشاره و گفت: سعی می‌کنیم امسال از ابزار هنر بیش از پیش برای معرفی این شاعر گرانمایه بهره ببریم و در این راه از همه علاقه‌مندان به شخصیت حافظ شیرازی یاری می‌طلبیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از اهالی هنر و فرهنگ و گردشگری و سرمایه‌گذارانی که امکان همراهی با این اداره‌کل در برگزاری این رویداد را دارند خواست تا پیشنهادات خود را با معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره ارشاد در میان بگذارند.

او گفت: برای هر چه بهتر برگزار شدن هفته گرامیداشت حافظ شیرازی تلاش خواهیم کرد دبیرخانه‌ای در سطح وزارت ارشاد تشکیل شود و از همه هنرمندان و فرهنگوران در سراسر کشور برای برگزاری این آیین یاری بگیریم.

قانعی همچنین وجود مرکز حافظ شناسی با چنین سطح علمی و پژوهشی را سرمایه‌ای برای شهر شیراز و استان فارس دانست و گفت: باید از ظرفیت‌های علمی این مرکز کمال استفاده شود و حمایت‌های لازم از فعالیت‌های آ‌ن‌ها به عمل آید.

کاووس حسن‌لی، رئیس مرکز حافظ شناسی نیز در این نشست با نگاهی به پیشینه کارکردی مرکز حافظ‌شناسی، گفت: در هجمه جهانی که به فرهنگ، هنر و ادب ایران می‌شود، این مرکز زیر بار همه فشار‌ها درونی و بیرونی، امسال به پانزدهمین سال کاری خود نزدیک می‌شود.

او گفت: پیشنهاد‌های این مرکز برای برگزاری هفته بزرگداشت حافظ را به دو بخش کاربردی و عملیاتی و رویداد‌های آینده‌نگرانه و بلند مدت تقسیم کرد که از جمله پیشنهادات بلند مدت و ماندگار آن اختصاص مکان ویژه مرکز حافظ شناسی است.

حسن‌لی گفت: مشارکت مجموعه‌ها و دستگاه‌های دولتی و مردمی به هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن این رویداد کمک خواهد کرد و در عین حال مرکز حافظ شناسی تمام توان خود را برای ارتقای سطح کیفی این رویداد به کار خواهد بست.

یادآور می‌شود، موضوع نشست‌های علمی هفته بزرگداشت حافظ در سال ۱۴۰۱ «حافظ و نیاز امروز جامعه» انتخاب شده است.

نظر شما