شناسهٔ خبر: 54983324 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

در واکنش به اقدام رئیس جمهور آمریکا؛

طالبان: عنوان متحدی آمریکا هیچ سودی به حال افغانستان نداشته است

سخنگوی طالبان اعلام کرد که عنوان متحدی آمریکا تاکنون هیچ آورده ای را نصیب افغانستان نکرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه خاما، سخنگوی گروه طالبان می گوید افغانستان نگرانی از بابت حذف از فهرست متحدان غیر ناتو آمریکا ندارد.

«ذبیح الله مجاهد» امروز پنج شنبه در واکنش به تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر حذف افغانستان از فهرست کشورهای متحد خود، اعلام کرد که این تصمیم نگرانی برای دولت طالبان به همراه نداشته است.

این مقام طالبان یادآور شد که داشتن چنین عنوانی تاکنون نفعی برای افغانستان به دنبال نداشته است. مجاهد همچنین تاکید کرد که طالبان به دنبال روابط دیپلماتیک و تجاری بر پایه اعتماد و سازنده با دیگر کشورها است.

آمریکا در سال ۲۰۱۲، افغانستان را به عنوان متحد اصلی غیر ناتو خود به رسمیت شناخت و اعلام کرد که روابط دو کشور بر حفظ روابط دفاعی و تجاری پایه گذاری شده است. بر خلاف متحدان ناتوی آمریکا، که به واسطه یک پیمان دفاعی جمعی با هم در ارتباط هستند، متحد غیر ناتو از ضمانت دفاعی متقابل برخودار نمی شود.

با حذف افغانستان، آمریکا در حال حاضر رویهم رفته ۱۸ متحد اصلی غیر ناتو خواهد داشت، که استرالیا، آرژانتین، فیلیپین، کره جنوبی، نیوزیلند، پاکستان، کلمبیا، قطر، تایلند، تونس، مراکش، بحرین، برزیل. مصر، اسرائیل، اردن، ژاپن و کویت را شامل می شود.

رئیس جمهور آمریکا ۶ جولای در نامه ای به کنگره رسماً اعلام کرد قصد دارد عنوان متحدی آمریکا را از افغانستان پس بگیرد.

نظر شما