شناسهٔ خبر: 54983106 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی:

تشکیل وزارت بازرگانی یعنی بازگشت سیاست‌های واردات محور

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، در برنامه تلویزیونی عیار با اشاره به اینکه سابقه عملکرد وزارت بازرگانی در گذشته به سود تولید کشور نبوده است، افزود: بهبود تراز تجاری از نتایج تمرکز وظایف بازرگانی در وزارتخانه‌های تولیدی بود ولی در صورت تشکیل مجدد وزارت بازرگانی بار دیگر سیاست‌های واردات محور در دستورکار قرار خواهد گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش مسیر اقتصاد جدایی و ادغام بخش بازرگانی از صنعت و معدن، از سال ۱۳۱۷ تاکنون در ایران ادامه دارد و هنوز بعد از ۸۴ سال، به نتیجه قطعی در این زمینه نرسیده‌ است. بنابراین آنچه اهمیت دارد این است که بخش بازرگانی به دنبال واردات است و بخش صنعت، به دنبال تولید و این دو مسئله با هم تعارض دارند. در این راستا برنامه تلویزیونی عیار سه شنبه ۱۴ تیر در قسمت پرونده ویژه به موضوع « پیرامون ادغام و تفکیک‌های مکرر وزارت صنایع و وزارت بازرگانی» اختصاص داشت. مهمان این قسمت از برنامه علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بود.

تعطیلی واحدهای تولیدی با اقدامات وزارت بازرگانی در گذشته

خضریان در ابتدای برنامه با اشاره به تجربه قبلی تشکیل وزارت بازرگانی در کشور گفت: در دهه ۸۰، وزارت بازرگانی که مسئولیت بازار را بر عهده داشت، شکر ارزان قیمت از خارج وارد کرد، تصمیمی که شاید هر کسی بود می‌گرفت ولی همین امر سبب شد تولید شکر در ایران به سمت نابودی برود. در سال ۸۹ نیز قیمت تمام شده مرغ کیلویی ۳ هزار تومان بود، وزارت بازرگانی در همان زمان، مرغ گرم کیلویی ۲۹۳۰ تومان را در بازار عرضه کرد و بسیاری واحدهای مرغداری تعطیل شدند.

وی با اشاره به اینکه دولت‌ها معمولا بعد از مدتی، مسائل کوتاه مدت و رضایت مقطعی برایشان مهم می‌شود، گفت: با ایجاد وزارت بازرگانی شاید در کوتاه مدت رضایت عمومی ایجاد شود اما به صرفه نشدن تولید، بیکاری و ضرر و زیانی که برای توده‌های مردم ایجاد می‌شود در میان مدت و بلند مدت به عموم جامعه آسیب وارد خواهد کرد.

تراز تجاری کشور با تشکیل وزارت صمت بهبود یافت

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار داشت: گرانی با گرانفروشی فرق دارد؛ وقتی به خاطر خلق نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی، همه چیز گران می‌شود، این به معنای گرانفروشی نیست. بنابراین باید بین این دو مقوله تفکیک قائل شد. همچنین تراز تجاری در کالاهای کشاورزی طی ۱۰ سالی که وزارت بازرگانی داشتیم، از منفی ۹۰۰ میلیون دلار به منفی ۸ میلیارد دلار رسید ولی از ۹۱ تا ۹۷ که وزارت صمت شکل گرفت، تراز تجاری حدود ۴.۶ میلیارد دلار بهبود یافت. به صفر رسیدن واردات مرغ هم از مزایای تشکیل این وزارتخانه بود.

خضریان با اشاره به آسیب برخی رفتارهای نمایندگان مجلس در مواجهه با وزرا بیان داشت: مسئله این است که نمایندگان سوالات حوزه انتخابیه خودشان را می‌پرسند، مثلا از وزیر سوال می‌کنند چرا در فلان منطقه و شهر پرتقال نیست؟ آن وزیر هم فورا دستور می‌دهد پرتقال وارد کنند تا آن سوال به جریان نیفتد.

تشکیل وزارت بازرگانی یعنی بازگشت سیاست‌های واردات محور

این نماینده مجلس در ادامه گفت: مهمترین دلیل موافقان تشکیل وزارت بازرگانی، بزرگ بودن وزارت صمت است؛ باید گفت چرا تا بحث کوچک کردن این وزارتخانه پیش می‌آید به فکر جداسازی بخش بازرگانی هستیم؟وقتی ۱۰ سال است نامگذاری سال بر مبنای تولید است، چرا چرخ تولید را متوقف کنیم؟ چرا برای کوچک‌سازی، بخش معدن و تجارت مواد معدنی را جدا نمی‌کنیم؟ به جای اینکه بخواهیم وزارت بازرگانی تشکیل دهیم و تجارت محصولات کشاورزی را هم از وزارت جهاد کشاورزی بگیریم

خضریان در پایان خاطرنشان کرد: واردات امر مذمومی نیست، اگر به کالایی نیاز داریم باید وارد کنیم مثلا خودرو که البته نظر مجلس، تامین خودروهای اقتصادی برای مردم و حمل و نقل عمومی است نه خودروهای لوکس برای قشر کوچکی از جامعه. اگر وزارت بازرگانی تشکیل شود، کار ویژه آن تنظیم بازار است، یعنی باید جنس ارزان‌تر وارد کند، به عبارتی دوباره ارز رانتی و همان چرخه پُر ایراد مملو از پدرخوانده‌هایی که خواهان ارز ترجیحی هستند.

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی

نظر شما