شناسهٔ خبر: 54982890 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

امروز با تاریخ

صاحب‌خبر -

لو رفتن مخفی گاه خسرو روزبه
15 تيرماه 1336 مخفيگاه «خسرو روزبه» سرگرد كمونيست ارتش كه مدتها فراري بود در خيابان سيروس كشف و به محاصره ماموران درآمد. خود وي هنگام فرار از اين محل از طريق تير برق بر زمين افتاد، مجروح گرديد، دستگير و بعدا اعدام شد. مردم او را به دليل برخورد و گريزهاي شگفت آنگيزش با ماموران، «اعجوبه زمان» مي خواندند. سابقه درگيري و فرار هاي خسرو روزبه از سال 1324 آغاز شده بود. يکي از موارد فرار او 17 ارديبهشت سال 1326 از زندان دژبان مرکز (تهران) بود که در باره اين فرار افسانه سرايي فراوان شده بود. خسرو ، سروان توپخانه بود که در دانشکده فني دانشگاه تهران هم به تحصيل پرداخت و در همه جا و همه وقت يک لحظه از فعاليت و تبليغ براي سوسياليسم باز نمي ايستاد. کتاب او در باره توپ و خمپاره نشان داد که وي يک نابغه نظامي و داراي هوش رياضي است.

خسرو میرزا فرماندار گرجستان شد
ششم ژوئيه سال 1631 ميلادي ژنرال رستم خان فرمانده نيروهاي اعزامي از اصفهان به قفقاز، به نافرماني تهمورث حكمران گرجستان پايان داد. در پي اين رويداد، دربار صفوي در اصفهان «خسروميرزا» را به جاي حکمران سابق به فرمانداري گرجستان تعيين كرد.

آغاز حکومت ایران بر یمن
يمن از نيمه اول ژوئيه در سال 571 ميلادي پس از اخراج حبشي ها از آن سرزمين در قلمرو ايران قرار گرفت. مورخان عثماني آغاز حكومت ايرانيان بر يمن را سال 575 ذكر كرده اند.بزرگان يمن بسال 570 ميلادي از خسرو انوشيروان، شاه ساساني ايران، خواسته بودند كه لشكري بفرستد و حبشي ها را بيرون راند. سپاه اعزامي ايران كه به فرماندهي «وهرز» ژنرال ديلمي با كشتي از راه خليج فارس به يمن فرستاده شده بود حبشي ها را بيرون راند. حكومت ايرانيان بر يمن 57 سال بعد در 628 ميلادي پس از مرگ (قتل) خسرو پرويز و گسترش اسلام در جزيرة العرب پايان يافت.

کناره گیری عین الدوله از نخست وزیری
بحران كابينه در اين روز، ششم ژوئيه در سال 1916 (1294 هجري خورشيدي و در جريان جنگ جهاني اول که نيروهاي دولتهاي متخاصم، ايران را هم ميدان نزاع خود قرار داده بودند) به اوج خود رسيده بود. عين الدوله دوم ژوئيه پس از درگير شدن با مجلس بر سر ادامه وزارت فرمانفرما (وزير داخله) از نخست وزيري كناره گيري كرده بود و دو جناح اصلي مجلس (اعتداليون و دمكراتها) هر كدام نظر به يك سياستمدار داشتند. بالاخره، شاه وقت مستوفي (مستوفي الممالك) را معرفي كرد كه اين پيشنهاد رد شد. شاه بار ديگر عين الدوله را معرفي كرد كه اكثريت مجلس وي را هم تاييد نكرد. در اين ميان، جمعي از اعضاي مجلس «مشيرالدوله» را پيشنهاد كردند كه خود او نپذيرفت و سرانجام 27 ژوئيه (پنجم مرداد) دوباره مستوفي معرفي شد و اين بار راي اعتماد به دست آورد!.

خاطرات هاشمی رفسنجانی
15تیر سال 1376: آقاى [مصطفی] هاشمى ‏طبا، [رییس سازمان تربیت بدنی] آمد و نظرم را دربارة عملكردش در ورزش خواست؛ گفتم مثبت است. براى هزينه‌هاى متفرقه توسعه ورزش كمك خواست. ستاد [پشتیبانی برنامه] تنظيم بازار جلسه داشت، با گزارش‌ها و تصميم‌هايى؛ مجموعاً وضع قيمت‌ها و روند صادرات و ترانزيت خوب است. عصر در جلسه هیأت دولت، چند مصوبه بود و بررسى وضع بورس كه عادى است. در گزارش‌ها، ادامه رسيدن اطلاعات از سفينه رهياب در مريخ جالب است.

نظر شما