شناسهٔ خبر: 54982833 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

اختتامیه جشنواره مطبوعات دینی با حضور وزیر ارشاد در قم برگزار شد

19 دی: آیین اختتامیه اولین جشنواره مطبوعات دینی و با تقدیر از برگزیدگان بخش‌های مختلف با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد.

صاحب‌خبر -
مراسم اختتامیه جشنواره «مطبوعات دینی» ظهر پنج‌شنبه با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌الله سیدمحمدسعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) و دیگر مسئولان کشوری و استانی ظهر پنج‌شنبه در تالار فرهنگ و هنر استان قم برگزار شد.
در این جشنواره خانم فاطمه سادات محمدی از پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با اثر «نقش مساجد در کاهش آسیب‌های اجتماعی» رتبه اول در بخش موضوعی «نماز» در رسته مصاحبه و گفتگو را کسب کرد.
همچنین حسن طاهری دیگر خبرنگار ۱۹ دی که با اثر «برای اثر غربت امام و حوزه انقلابی» از پایگاه خبری جماران در این جشنواره شرکت کرده بود توانست رتبه دوم بخش حرفه‌ای (سرمقاله، مقاله و یادداشت) را کسب کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار داشت: دشمن در پی حاکم کردن فضایی است که از جامعه و نظام نا امید شویم و القای ناامیدی مهمترین وظیفه رسانه‌های معاند و مزدوران داخلی است.
محمدمهدی اسماعیلی همه رسانه‌های کشور را به دلسوز عمل کردن برای منافع ملی دعوت کرد و افزود: همه رسانه‌ها باید در اصول مشترک برای منافع ملی هم راستا باشند.
وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی تمام قاعده‌های مرسوم در نظام بین المللی محتوی زر و زور را کنار زد و نظام توحیدی به راه انداخت؛ لذا در مقابل تحرکات دشمن باید در داخل جبهه رسانه‌ای هم راستا و هم افزا حرکت کرد.
اسماعیلی افزود: دشمن قصد دارد از کشور سیاه نمایی و نا امیدی را القا کند و دروغ‌ها را به رخ می‌کشد تا ایران اسلامی را جامعه‌ای ناامید و بحران زده نمایش دهد.
وی بیان کرد: انتشار یک افکار سنجی در روزهای قبل در جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور که توسط مجموعه جهاد دانشگاهی در مضمون نگرش‌های مردم نسبت به زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی انجام داد مشخص کرد که شادکامی مردم نزدیک به ۷۰ درصد است و بعد از انتشار این آمار بود که عده‌ای در رسانه‌های اجتماعی تبلیغ کردند که دولت دروغ می‌گوید.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رسانه‌های معاند اصرار دارند بگویند زندگی مردم در سیاهی و بحران است و مردم در تعلقات دینی دچار ضعف شده‌اند در حالی که طبق آمار، ۹۰ درصد مردم دارای تعلقات دینی هستند و ۷۶ درصد از آنان در آئین‌های مذهبی شرکت می‌کنند.
وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه از ابتدای شکل گیری دولت تا امروز صدها نشریه و پایگاه خبری مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند اظهار داشت: سعی خود را بر این موضوع متمرکز کرده‌ایم که از حیات مطبوعات و خبرگزاری‌ها حمایت شود.
اسماعیلی گفت: امروز هر چه جلوتر می‌رویم فاصله زمان تولید و انتشار خبر کم می‌شود و بخش مهمی از اطلاع رسانی در فضای نوین اتفاق می‌افتد اما این مساله به معنای کنار گذاشتن رسانه‌های مکتوب نیست.
وی تاکید کرد: باید به همزیستی تعریف شده‌ای بین رسانه مکتوب و الکترونیک دست یابیم و بنای ما در دولت حمایت از هر ۲ بخش است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: در موضوع حمایت از رسانه‌های مکتوب با فشار جدی برای تأمین ارز مواجه بودیم که با دستور رئیس جمهور کاغذ با قیمت بسیار مناسب به کشور وارد خواهد شد و می‌توانیم بخش مهمی از نیاز رسانه‌های مکتوب را تأمین کنیم.
محمدجواد محرابی دبیر علمی اولین جشنواره مطبوعات دینی، طی سخنانی بیان کرد: در این جشنواره ۱۹۵ نفر از خبرنگاران و روزنامه نگاران افزون بر ۸۰۰ اثر را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند و شرکت کنندگان در سه بخش حرفه‌ای، موضوعی و نشریات تخصصی حوزه دین با یکدیگر رقابت کردند.
وی افزود: نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی، شهریورماه سال گذشته اعلام فراخوان شد که علاقه‌مندان برای ارسال آثار خود تا ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۰ فرصت داشتند،  نخستین بخش با عنوان بخش حرفه‌ای در موضوع‌هایی ازجمله تیتر، مصاحبه و گزارش خبری بود، بخش دوم جشنواره بخش موضوعی نام داشت که در موضوعاتی همچون عفاف و حجاب، ایثار و شهادت و مسجد رکن محله محوری ترتیب یافت.
محرابی ادامه داد: بخش سوم ویژه رسانه‌های حوزه دین بوده است که در این بخش به انتخاب هیئت داوران از  قدیمی‌ترین و فعال‌ترین مطبوعات حوزه دین که اثرگذاری بالایی دارند انتخاب شدند.
وی عنوان کرد: انتقال غیرمستقیم ارزش‌ها و مفاهیم دینی، توجه به آسیب‌های اجتماعی، توجه به ارکان مقاله نویسی، استفاده از عملیات روانی در چهارچوب اخلاق اسلامی، استفاده از زیبایی شناسی در انتقال مفاهیم دینی، پرهیز از کلی گویی، رعایت تکنیک‌های اصولی روزنامه نگاری از ویژگی‌های آثار رسیده به این جشنواره بود.
دبیر علمی جشنواره «مطبوعات دینی» در پایان اظهار کرد: کمک به توسعه مطبوعات دینی در فضای رسانه‌ای کشور، تقویت فضای رسانه‌ای برای تولید محصولات دینی، تقدیر از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران درحوزه رسانه، شناسایی ظرفیت مطبوعات دینی و تلاش جهت معرفی آنها، ساماندهی فعالیت مطبوعات دینی در راستای الگوهای حرفه ای، ترغیب فعالان رسانی برای مطالعه و تحقیق در خصوص مطبوعات دینی از اهداف این جشنواره بود.

نظر شما