شناسهٔ خبر: 54982293 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

«لزور» مزرعه ای در دل پیچ و خم‌های جاده کندوان +عکس

فارس

مزرعه لزور در روستای کندر و در فاصله ۲۴ کیلومتری کرج واقع است و اکنون جشنواره شاه‌توت و عسل در آن برگزار است، مجموعه گردشگری این مزرعه با ۱۴ پرسنل به مسافران خدمات‌رسانی می‌کند و ظرفیت اقامت شبانه آن ۱۳۷ نفر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، برای رسیدن به مزرعه لزور، لازم است از کرج وارد جاده چالوس شده و در کیلومتر ۳ این جاده، تابلو خروجی روستای کندر در سمت شرق جاده به چشم می‌خورد. پس از طی حدود ۱۰ کیلومتر مسیر جاده فرعی آسفالت کوهستانی در منطقه البرز مرکزی به روستای کندر می‌رسید.

این روستا مسیر قدیمی دیگری نیز از جاده چالوس و روستای پورکان دارد که حدود هفت کیلومتر آخر آن خاکی است. مزرعه لزور در غرب روستا و در دامنه کوهی مشرف‌به روستا به چشم می‌خورد.

افراد زیادی برای گذراندن روزهای آخر هفته به روستا کندور در حوالی جاده چالوس سفر می‌کنند. بد نیست شما هم سری به دشت لاله روستای کندر بزنید تا بتوانید همه رنگ‌ها را در یک قاب ببینید این روستا در فاصله ۲۴ کیلومتری از کرج واقع شده و در تقسیمات کشوری جز استان البرز محسوب می‌شود. بیشتر بومیان این روستا به باغ‌داری مشغول هستند و میوه‌های خوشمزه‌ای مثل انگور کندری، گلابی و گیلاس در آن به وفور پیدا می‌شود. با رفتن به این روستا باغ‌های رنگارنگی می‌بینید که دهانتان با دیدن میوه روی درختان آن آب میفتد. پس حتما میوه‌های بومی کندر، مخصوصا انگور کندری را امتحان کنید.

«لزور» مزرعه ای در دل پیچ و خم‌های جاده کندوان +عکس

گل‌های لاله که در این باغ پرورش داده می‌شود بسیار متنوع است که از انواع آن می‌توان به: ستاره‌ای، حاشیه‌دار، پر گلبرگ، جامی، فنجانی و قدحی اشاره کرد. این گل‌ها در رنگ‌های زرد، قرمز، نارنجی، ارغوانی و صورتی در نقاط مختلف باغ وجود دارند.

این منطقه طبیعت کوهستانی زیبایی دارد که جهت مشاهده پرندگان، گل‌ها و گیاهان کوهی طبیعت اطراف، زندگی بومی و روستایی شامل تنورهای زمینی، پخت نان محلی، شیردوشی و محصولات تازه و سالم لبنی، سایر محصولات محلی و اقامت در کلبه‌های خشتی و کاه‌گلی با گرمایش چراغ‌نفتی و کرسی زغالی، سرگرمی‌هایی نظیر سوارکاری، تیراندازی، چهارپایانی مانند شتر، اسب و قاطر که بعضاً آزادانه در منطقه به چرا مشغول‌اند، جذابیت طبیعت‌گردی و بومگردی دارد.

مزرعه گردشگری لزور در سه فاز تکمیل می‌شود

مصطفایی، مدیر مجموعه لزور، در جمع اصحاب رسانه، با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری این روستا، اظهار کرد: در حال حاضر جشنواره شاتوت و عسل در این مزرعه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه گردشگری در حال حاضر با ۱۴ پرسنل به مسافران خدمات رسانی می‌کند، افزود: در این مزرعه شبانه شرایط برای اقامت ۱۳۷ نفر وجود دارد.

«لزور» مزرعه ای در دل پیچ و خم‌های جاده کندوان +عکس

مصطفای با بیان اینکه این مرکز در سه فاز تعریف شده است، یادآور شد: در حال حاضر فاز اول مجموعه با ۱۴۰ هزار متر مربع به بهره برداری رسیده است و فاز دوم نیز که مشمول باغ آلبالو و گیلاس است به زودی افتتاح خواهد شد.

وی زمان فعالیت دشت لاله ها ۹۰ نفر به صورت مستقیم فعال هستند، اضافه کرد: با بهره برداری از هر سه فاز این پروژه شرایط برای اشتغال زایی ۱۲۰ نفر فراهم می‌شود.

توسعه گردشگری البرز منوط به برگزاری جشنواره‌های هدفمند است

شهرام علی‌محمدی در حاشیه بازدید خبرنگاران از مزرعه گردشگری لزور و جشنواره شاه‌توت و عسل واقع در روستای کندر استان البرز که عصر چهارشنبهپانزدهم تیرماه انجام شد، با اشاره به اینکه استان البرز یک استان مواصلاتی است و پیونددهنده خیلی از استان‌های غربی کشور با شمال و بالعکس است، اظهار کرد: حوزه گردشگری قصد دارد با برگزاری این رویدادها در راستای جذب گردشگران به استان البرز اقدام کند.

وی در ادامه با بیان اینکه در صدد هستیم، برنامه‌های گردشگری متفاوتی در حوزه‌های روستایی، بوم‌گردی و کشاورزی استان البرز اجرا کنیم، عنوان کرد: این استان پتانسیل‌ها و فرصت‌های مهمی از جمله بودن به عنوان مقصد تعطیلات آخر هفته را دارد؛ مناطق گردشگری بسیاری در بخش‌های کوهسار و کردان داریم که از نظر آب و هوایی مرکز تعطیلات تهرانی‌ها است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان البرز افزود: متأسفانه بالغ بر دو هزار ویلا در نقاط کوهسار، کردان و سهیلیه ایجاد شده که می‌تواند به عنوان یک زیرساخت مناسب برای البرز باشد، اما به دلیل عدم ساماندهی تا کنون رها بوده؛ تلاش داریم بر اساس یکی از بندهای ماده یک آئین نامه گردشگری که خانه مسافر به عنوان یک واحد اقامتی تلقی می‌شود، آنها را ساماندهی کنیم، یعنی در سامانه جای گیرد، آن‌وقت است که البرز می‌تواند در خصوص درصد اشغال مهمانان حرف برای گفتن داشته باشد.

طالقان، پتانسیل ویژه بوم‌گردی البرز است

وی با اشاره به اینکه اکنون آمار درصد اشغال مهمانان در استان البرز پایین است، گفت: اگر ویلاها ساماندهی شود، البرز پنجمین استان کشور در حوزه اشغال مهمان خواهد بود.

علی‌محمدی در بخش دیگری به بوم‌گردی‌های استان البرز اشاره کرد و افزود: خانه‌های بوم‌گردی معمولاً در نقاطی وجود دارد که ویلایی احداث نشده؛ استان البرز هفت شهرستان دارد که هریک پتانسیل خاصی دارد؛ طالقان را به عنوان یک پتانسیل ویژه بوم‌گردی می‌شناسیم. ولی چون ایجاد زیرساخت‌ها در شهرستان طالقان با مشکل مواجه شده؛ سازمان آب باید هماهنگ‌تر عمل کند تا بتوان در قالب بوم‌گردی به مردم خدمات ارائه کرد.

«لزور» مزرعه ای در دل پیچ و خم‌های جاده کندوان +عکس

وی با اشاره به اینکه بهترین پیست تفریحی خاورمیانه در استان البرز است، تصریح کرد: پیست دیزین بزرگترین پیست خاورمیانه بوده که دارای امکانات تفریحی و رفاهی است. بهبود شرایط گردشگری می‌تواند موجب بهبود اوضاع اقتصادی استان البرز شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان البرز اظهار کرد: باید بسترهای لازم را برای جذب گردشگران ایجاد کنیم. در سال جاری قراردادی با استانداری و حمل‌ونقل منعقد کرده‌ایم تا جاذبه‌های گردشگری استان را معرفی کنیم. تبلیغات موجب بهبود اوضاع گردشگری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شهرستان چهارباغ، پتانسیل فراوانی در حوزه کشاورزی گل و گیاه دارد، عنوان کرد: همچنین روستای کندر نیز می‌تواند تأثیر به‌سزایی در اقتصاد گردشگری داشته باشد. دفاتر خدمات گردشگری باید با استان‌های دیگر تبادل گردشگر کنند.

تجربه زندگی روستایی و گردشگری کشاورزی در مزرعه لزور محقق می‌شود

شادی حاضری، در ادامه این بازدید با تاکید بر اهمیت و ضرورت گردشگری کشاورزی در استان البرز، اظهار کرد: روستای کندر دارای جاذبه‌های گردشگری فراوان بوده و به دلیل داشتن آب و هوای مناسب همواره از گذشته مورد توجه مردم بوده است.

وی اضافه کرد: روستای کندر منطقه‌ای بکر و دست نخورده است که با سفری هرچند کوتاه به آن می‌توانید روزهای خوبی و خاطره‌انگیزی آن ثبت کنید.

حاضری تصریح کرد: این روستا دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است که در این خصوص می‌توان به مزرعه زیبای لزور اشاره کرد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان البرز بیان کرد: در مجتمع بوم گردی و تفریحی لزور، می‌توان به تجربه زندگی روستایی و گردشگری کشاورزی اشاره کرد که شاخصه ای مهم و دارای اهمیت در بخش گردشگری است.

وی افزود: گردشگران به دور از هوای آلوده شهر، می‌توانند از هوای پاک لزور و از امکاناتی از جمله اسب سواری و تیراندازی، دوشیدن شیر و چیدن سبزی و صیفی جات، چیدن میوه‌های تابستانی و… استفاده کنند.

حاضری اظهار کرد: غرفه‌های صنایع دستی و سوغات نیز در این جشنواره فعال هستند که گردشگران می‌توانند از محصولات آنها بازدید کنند.

وی تاکید کرد: گردشگری کشاورزی از نکته‌های بارز این مجموعه است، که می‌توان با حمایت از این مجموعه زیبا، گردشگری کشاورزی را در روستای کندر تقویت کرد.

نظر شما