شناسهٔ خبر: 54981723 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

شهره سلطانی در فکر برداشتن امضایش از پای بیانیه ۸۰۰ زن سینماگر است

تسنیم

شهره سلطانی در برنامه‌ای رادیویی نسبت به حواشی جنبشِ «می‌تو» واکنش نشان داد و اعلام کرد که مدتی است به پس گرفتن امضایِ خودش از این بیانیه فکر می‌کند و دلش می‌خواهد این کار را بکند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شفاف، شهره سلطانی بازیگر سینما و تلویزیون که بیانیه 800 زن را در ارتباط با جنبش «می‌تو» امضاء کرده در جریانِ گفت‌وگو با برنامه رادیویی «استودیو هشت» رادیو نمایش به این نکته اشاره کرد: "آن زمان فکر نمی‌کردم چنین رویکردی پیدا کند، من بیانیه را امضاء کردم تا از صنفم و از جامعه زنان حمایت کنم و هرگونه خشونتی را نفی کنم اما هرگز فکر نمی‌کردم جریان به این سمت برود. 

وی در پاسخ به مجری درباره امضای این بیانیه عنوان کرد که  خیلی متأسف و خیلی ناراحت است. ما اجازه نداریم آبرویِ کسی را ببریم. در اسلام هم چنین چیزی آمده است. در ایران مگر ما می‌توانیم آبروی کسی را در صفحات مجازی ببریم و فکر نکنیم این فرد، خانواده ندارد. فرقِ ما با آن کسی که در آلمان به ما می‌تازد چیست؟ ما همان کار را داریم انجام می‌دهیم با یک اسم و عنوان دیگری!

سلطانی هم همچون «آزیتا ترکاشوند» که چندی پیش در گفت و گویی تأکید کرد برچسبِ آلودگی و سیاهی را برای سینمای ایران ساختگی می‌داند، حالا او هم در جریانِ این گفت‌وگو به گونه‌ای دیگر این موضوع را تأیید می‌کند: "آنچه این روزها دست رویش گذاشته‌اند و می خواهند جامعه هنری را تخریب کنند واقعاً وجود ندارد. اتفاقاً من با خیلی از این عزیزان کار کرده‌ام و چون پیشکسوت‌اند واقعاً ناراحت شده‌ام که چرا اسم این عزیزان می‌آید و چرا ما به خودمان اجازه می‌دهیم که آبروی این آدم‌ها را ببریم؟

وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود از امضایش پایِ این بیانیه ابراز تأسف کرده و می‌گوید: من خیلی ناراحتم و دلم می‌خواهد امضایم را پس بگیرم، مدتی است روی آن فکر می‌کنم. من فکر نمی‌کردم چنین اتفاقی بیفتد و به اینجا برسیم. خیلی متأسف و خیلی ناراحتم برای عزیزانی که پیشکسوت‌اند. اتفاقاً خیلی جوان بودم با این عزیزان آشنا شدم و به جز حمایت از اینها چیزی ندیدم.

سلطانی در پاسخ به این سؤال که باید این ماجرا را چگونه پیش برد و به گونه‌ای اعتراضِ نسبت به خشونت را مطرح کرد، گفت: آگاه‌سازی باید باشد؛ ما هدف‌مان و نیت‌مان این است از همه محافظت شود. هیچ اشکالی ندارد و اینکه ما بگوییم می‌خواهید وارد حرفه سینما بشوید احتیاط کنید برای اینکه امکان دارد مورد تعرض قرار بگیرید چنین چیزی نیست. در همه صنوف و اقشار جامعه و مشاغل می‌تواند چنین چیزی باشد؛ خاصِ دنیای هنر و سینما نیست و امضاء کردم این بیانیه من معترضِ هر وجهی از خشونت‌ام. با آگاه‌سازی و فرهنگسازی کاملاً موافقم و اما مخالف تخریبم. مخصوصاً زمانی که نامِ آقای پورصمیمی را آوردند واقعاً به هم ریختم. اما فرقی نمی‌کند در همه اقشار و جوامع، ما حق نداریم اسم از آدمی بیاوریم مخصوصاً با فرهنگی که داریم قابل پذیرش نیست. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: من اصلاً نمی‌گویم چنین چیزهایی نمی‌تواند در سینما و هنر ما وجود داشته باشد؛ همان‌طور که در میانِ جامعه و اقشارِ مختلف این موارد و مسائل می‌تواند اتفاق بیفتد. اولاً در ابتدا به ساکن باید برخورد کنیم، آن‌قدر باید آگاه باشم و چنین پیشنهادی بشود همان‌جا برخورد کنم. من می‌گویم اگر این آگاه‌سازی درست اتفاق بیفتد.

آخرین کاری که از شهره سلطانی در تلویزیون پخش شد، «پلاک 13» شبکه سه سیما بود. این روزها مشغول بازی در سریالی تلویزیونی است و همزمان تئاتری را تمرین می‌کند تا به زودی روی صحنه برود. 

جریانِ بیانیه 800 زن و جنبش «می‌تو» که مدتی است راه افتاده، حواشیِ فراوانی به همراه داشته و بسیاری نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند. آزیتا ترکاشوند در خصوص این موضوع از عبارتِ «مردان سینمای ایران شریف‌اند» استفاده کرد. 

او گفت: در هر شغلی ممکن است مشکلاتی باشد. حتماً هرجایی آدمِ خوب و بد هم پیدا می‌شود. اما این نکته لازم به یادآوری است مردان سینمای ایران شریف‌اند و خانواده سینما شریف است. آدم‌های نجیب، خانواده‌دار و تحصیل کرده‌ای در سینما فعال‌اند و قابل احترام‌اند. افرادی که برای فرهنگ و هنر این مرز و بوم، تلاشِ شبانه‌روزی دارند. همه سختی‌های کار را به جان خریدند و بی‌انصافی است که به خاطر چند نفر و چند مورد، خانواده‌ای را زیر سؤال ببریم. خدا را شکر می‌کنم در سینمایی کار می‌کنم که مردان شریفی دارند و هیچ‌وقت این اجازه را به خودم نمی‌دهم اگر مواردی هم داشته همه را به یک چوب برانم و این برچسب را بزنم.

ترکاشوند همچنین به این نکته اشاره کرد: مردان و زنان ما در سینمای ایران شریف‌اند؛ مادرانی داریم قابل احترام و دخترانی داریم که پدران و مادرانِ عزیز و محترمی دارند. نمی‌گویم هیچ اتفاقی نیفتاده اما آن‌قدر نیست که مجموعه سینما را تحت‌الشعاعِ آن قرار دهیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما