شناسهٔ خبر: 54981691 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در آستانه بیست و هفتمین سفر استانی آیت الله رئیسی

دغدغه‌ها و درخواست‌هایی از جنس تولید در کردستان

سنندج-ایرنا- جمعی از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان و علاقمندان به فعالیت در حوزه تولید امروز در مرکز ارتباطات مردمی اداره کل صنعت، معدن وتجارت کردستان که با حضور نماینده تام الاختیار وزیر صمت دایر شده است حضور یافتند و  دغدغه ها و درخواست هایشان را بیان کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، اگرچه از لحاظ توسعه صنعتی وضعیت مطلوبی ندارد به گونه ای که سرانه زمین صنعتی در آن کمتر از میانگین کشوری است و جزو استان های محروم صنعتی محسوب می شود ولی دارای ظرفیت های فراوانی در این بخش است.

یکی از فاکتورهای اصلی برای توسعه صنعتی در هر منطقه ای وجود زمین و آب است که کردستان از نظر منابع آبی یکی از استان های پرآب است که سرشاخه پنج حوضه آبریز بوده و دارای ۱۸ سد است ولی در ارتباط با زمین دارای به دلیل توپوگرافی منطقه دارای محدودیت هایی است.

بسیاری از کارشناسان از اینکه کردستان به نسبت سایر استان های کشور در حوزه صنعتی کمترتوسعه یافته را مزیتی برای استان می دانند چراکه اکنون با علم و آگاهی بیشتری می توان اقدام به ایجاد صنایعی کرد که کمترین آسیب را به محیط زیست منطقه وارد کند.

با وجود اینکه همواره از مشکلات اقتصادی و تنگناهای موجود در این بخش صحبت و روزانه اخبار زیادی هم در این راستا منتشر می شود ولی هنوز هم افرادی هستند که خواهان فعالیت در حوزه تولید هستند به گونه ای که امروز پنجشنبه در مرکز ارتباطات مردمی اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان چندین نفر از مراجعه کنندگان جوانانی بودند که  در مرحله  صدور مجوزهای لازم  به مشکلاتی برخورد کرده و آمده بودند تا آنها را به همت مسوولان برطرف کنند.

تعدادی از مراجعه کنندگان هم از شهرهای دیگر استان آمده بودند یکی از این افراد از ۲ سال گذشته اقدام به احداث واحد تولیدی خود در  شهرک صنعتی کامیاران کرده و تاکنون هم مشکل آب و برق آن برطرف نشده است و او خواستار مساعدت لازم هم چون تقسیط هزینه مورد نیاز انشعاب برق بود.

جمعی دیگر از مراجعه کنندگان را هم افرادی تشکیل می داد که در شهرک صنعتی چهار سنندج(سرنجیانه) زمین دریافت کردند ولی هنوز به دلیل آماده نشدن زیرساخت های آن از جمله آب و جاده نتوانستند در موعد مشخص شده عملیات احداث را انجام دهند و حال علاوه بر تامین این زیرساخت ها در خواست تمدید مهلت فعالیت در این اراضی را داشتند.

دغدغه‌ها و درخواست‌هایی از جنس تولید

احداث شهرک صنعتی بزرگ کردستان

نماینده تام الاختیار وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه برگزاری مرکز ارتباطات مردمی در اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان در گفت و گو با خبرنگار  ایرنا یکی از مشکلات این استان را تامین زمین برای صنایع خواند و اظهار داشت: کمبود اراضی دولتی باعث شده برای احداث شهرک و ناحیه صنعتی اقدام به خرید اراضی کنیم که مسئله باعث افزایش قیمت تمام شده زمین در این استان شده است.

علی رسولیان با اشاره به اینکه امیدواریم یکی از مصوبات سفر رییس جمهور به استان ایجاد شهرک صنعتی بزرگ کردستان باشد و اضافه کرد: این شهرک صنعتی قرار شده در شمال شهر سنندج و در زمینی به مساحت بیش از یک هزار هکتار احداث شود که این مهم یکی از برنامه های بلندمدت شهرک های صنعتی استان است.

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های دریافت کنندگان زمین در شهرک صنعتی چهار سنندج تامین آب و جاده آن است،ادامه داد:  پروژه تامین آب این شهرک ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بزودی ۲۰ درصد باقی مانده آن هم اجرایی می شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران یادآور شد: در سفر رئیس جمهور به استان اعتبارات مطلوبی برای پست های برق و تصفیه خانه ها در شهرک ها و نواحی صنعتی مصوب می شود.

اختصاص ۸ هزار میلیارد تومان برای زیرساخت های شهرک های صنعتی

رسولیان اعلام کرد: امسال هشت هزار میلیارد تومان برای ایجاد و تقویت زیرساخت های شهرک ها و نواحی صنعتی کشور در سال جاری هزینه می شود.

وی یکی از ظرفیت های استان را وجود منطقه ویژه اقتصادی بانه خواند و یادآور شد: زیرساخت های اولیه این منطقه ایجاد شده و تاکنون هم زمین به ۲۵ متقاضی واگذار شده است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اینکه از یک سال گذشته  نهضت ایجاد کارگاه های کوچک  را  شروع کردیم و ایجاد یک هزار کارگاه را برنامه ریزی کرده بودیم،  اظهار داشت: تاکنون بیش از یک هزار و ۴۰۰ کارگاه کوچک در کشور احداث شده و در مرحله بهره برداری هستند.

از دیگر درخواست های مطرح شده امروز مربوط به ساماندهی وضعیت شهرک صنعتی یک سنندج بود که شهردار سنندج آنرا مطرح کرد و خواستار مساعدت مالی برای اجرای پروژه ساماندهی وضعیت ترافیک و زباله و دیگر مسائل درگیر این شهرک که به دلیل توسعه شهر و نزدیک شدن بافت مسکونی به آن منجر به معضلاتی شده است؛شد.

بیست و ششمین مقصد سفر رییس جمهور و هیات دولت استان خراسان شمالی بود که دوم تیر انجام شد و کردستان بیست و هفتمین مقصد سفر استانی آیت الله رئیسی انتخاب شده و قرار است روز جمعه ۱۷ تیر انجام شود.

استان کردستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ دارای یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت است و این استان از شمال به استان آذربایجان غربی و قسمتی از زنجان، از جنوب به کرمانشاه و از شرق به همدان و از غرب با کشور عراق همسایه است.

استان کردستان دارای ۱۰ شهرستان، ۲۹ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۹۷ آبادی دارای سکنه و ۱۸۷ آبادی خالی از سکنه است

نظر شما