شناسهٔ خبر: 54981394 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

روایت خبرنگار سابق انگلیسی از ۶ ماه بازداشت توسط طالبان

تصویربردار سابق بی‌بی‌سی و کارشناس مسایل افغانستان که به تازگی از زندان طالبان آزاد شده درباره تجربه ۶ ماه بازداشت خود در کابل گفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «پیتر جوونال» تصویربردار سابق بی‌بی‌سی مدعی شد در حالی که برای سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان به کابل سفر کرده بود، توسط نیروهای طالبان بازداشت شد.

وی با اظهار اینکه طالبان با اتهام جاسوسی او را بازداشت کرده بودند، افزود که پس از دستگیری او را در سلولی در زیرزمین یکی از ساختمان‌های خود زندانی کرده بودند.

جوونال اظهار داشت که طالبان او و همراهانش را به مدت 6 ماه در جایی نگه داشتند که بهترین زندان افغانستان محسوب می‌شد.

این تبعه انگلیسی افزود، در سلولی که زندانی شده بودند، پنجره کوچکی وجود داشت که نور کمی از آنجا وارد می‌شد.

این تصویربردار سابق به بی‌بی‌سی گفت: آنها به خوبی از ما مراقبت کردند، به محض اینکه رسیدیم بخاری را از اتاق نگهبانان آوردند و در سلول ما گذاشتند تا آنجا گرم باشد. آنها همچنین به ما پتوها و تشک‌های تمیز دادند.

کشور افغانستان , BBC (بی‌بی‌سی) , طالبان ,

مجری در ادامه از همکار سابق خود پرسید: وقتی فهمیدم بازداشت شدی خیلی نگران بودم، چون تعداد زیادی از طالبان، خب دستکم چندین نفر از آنها زندانی آمریکایی‌ها در گونتانامو بودند و تحت شکنجه‌های مختلف قرار گرفته بودند، باید بگم بسیار نگران بودم که طالبان بخواهند چنین کارهایی با تو کنند.

زندانی سابق طالبان در پاسخ گفت: این اولین چیزی بود که به ذهن من هم رسید، که طالبان به دلیل رفتاری که با آنها شده ما را به زمین زنجیر می‌کنند و با ما رفتار بدی می‌کنند.

وی با اظهار اینکه در روز دوم متوجه شده که رئیس زندان خودش 13 سال در گونتانامو زندانی بود، افزود: رئیس زندان هنگام حبس در گوانتانامو با خودش عهد کرده بود که اگرموفق شد از آنجا خارج شود هیچ وقت با زندانی‌ها آن طور رفتار نکند که آمریکایی‌ها با افغان‌ها رفتار کردند و به خاطر همین با ما آن برخورد ویژه صورت گرفت.

تصویربردار سابق بی‌بی‌سی با تأکید بر اینکه برای جاسوسی به افغانستان نرفته بود، افزود: ما برای تحقیق درباره فرصت‌های تجاری بالقوه به افغانستان رفته بودیم و تمرکز اصلی ما بر بخش معادن است.

وی در ادامه با ضروری دانستن تعامل با طالبان ادامه داد: ما باید واقع‌گرا باشیم و نباید ارتباط خود با افغانستان را قطع کنیم، بلکه باید به گونه دوستانه و نه خصمانه با آنها تعامل کنیم.

انتهای پیام/.

نظر شما