شناسهٔ خبر: 54981317 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

دیدار رئیس بعثه حج آذربایجان با جانشین سرپرست حجاج ایرانی

حاج سلمان موسی‌اف، رئیس بعثه حج جمهوری آذربایجان با حضور در بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه با جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت دیدار و گفت‌وگو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان ، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حاج سلمان موسی‌اف، رئیس بعثه حج جمهوری آذربایجان در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین رکن‌الدینی، جانشین سرپرست حجاج ایرانی که چهارشنبه شب (15 تیرماه) در هتل بلدالطیب، محل استقرار بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه برگزار شد، بیان کرد: اکنون شیعه و اهل سنت در آذربایجان با هم زندگی می‌کنند و هیچ اختلافی ندارند و همه به اهل بیت(ع) ارادت دارند.

وی افزود: ما معتقدیم کسی که محبت اهل بیت(ع) را در دل ندارد، محبت رسول الله(ص)‌ را نیز در دل ندارد. در سفر به ایران احساس می‌کنیم، به خانه خودمان آمده ایم، چرا که عادات، زبان و آداب و رسوم‌مان به هم نزدیک است. سال ها قبل در سفر زمینی به حج، به مشهد مشرف شدیم و از آنجا به کربلا رفتیم.


حجت‌الاسلام والمسلمین رکن‌الدینی نیز دیدارهای مسئولان بعثه های حج دو کشور در گذشته را  نشان‌دهنده دوستی و الفت میان دو بعثه دانست و گفت: ملاقات‌هایی که در ایام حج فراهم می‌شود، فرصتی برای طرح مشکلات جهان اسلام و راه‌های برون‌رفت از آن است.
وی افزود: یکی از مشکلات فعلی جهان اسلام در حج، بعد از بیماری کرونا و محدودیت شرکت‌کنندگان در حج، افزایش سرسام‌آور قیمت حج است که باید برای حل آن در سال‌های آتی چاره‌ای اندیشید.
وی افزود: بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت ایران تجارب ارزشمند چندین ساله‌ در اعزام و مدیریت زائران خانه خدا دارند و این آمادگی وجود دارد تا این تجارب را در قالب کارگاه های آموزشی در اختیار سایر کشورها قرار دهد.
موسی‌اف در ادامه با استقبال از این پیشنهاد و با بیان اینکه از تجربیات شما در سال‌های گذشته نیز بهره‌مند شده ایم، گفت: مشکل بسیار بزرگ امسال، رشد 150 درصدی قیمت‌ها بود؛ عربستان با توجه به برخورداری از منابع مالی و درآمدی، نباید هزینه حج را افزایش دهد. اگر کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی این موضوع را بررسی کنند، می‌توان امید داشت که برخی از این مسائل حل شود.


وی افزود: در مسئله قربانی حج، با توجه به اینکه ما در کشور خودمان فقرایی را می‌شناسیم، می‌خواهیم در همانجا قربانی انجام دهیم. این مشکلی است که نیازمند نظر مجتهد و فتاوای مراجع است.
وی افزود: اکنون بسیاری از افرادی که در ایران درس خواندند، به عنوان امام جماعت یا رئیس کاروان خدمت می کنند و برخی نیز پاسخگوی سؤالات شرعی حاجیان هستند.
در ادامه این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط، معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری به روابط خوب میان دو کشور اشاره و اظهار کرد: خیلی خوشحالیم که در پرتو محبت اهل بیت(ع)، توطئه‌ها برای برهم زدن روابط دو کشور شکست خوردند.
وی افزود: اگر برنامه 2030 عربستان را مطالعه‌ کنید، هزینه حج به نحوی بالا می‌رود که بسیاری از مردم از زیارت خانه خدا و حرم پیامبر(ص) محروم می‌شوند. امسال بسیاری از کشورها نسبت به افزایش قیمت‌ها اعتراض داشتند، ولی به شکل رسمی آن را مطرح نمی‌کردند.
معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری بیان کرد: موضوع ذبح قربانی در کشورتان بحث شرعی است. با توجه به سابقه این فتوا در آرای آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، این موضوع را در شورای استفتاء مطرح و پیگیری می‌کنیم. مقولات دیگر همچون افزایش قیمت‌ها را نیز باید از طریق مقامات رسمی منعکس کنید.

پایان پیام/47

نظر شما