شناسهٔ خبر: 54981259 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون استاندار گلستان: تعلل در آغاز طرح طبیعت‌گردی آشوراده پذیرفتنی نیست

گرگان – ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان با اشاره به ضرورت اجرای دستور صریح رییس جمهور در خصوص اجرای طرح طبیعت‌گردی آشوراده گفت: تعلل برای عملیاتی شدن بومگردی در تنها جزیره ایرانی خزر و احیای روستای آشوراده پذیرفتنی نیست.

صاحب‌خبر -

سیدمحمدرضا سید النگی  روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود :  در سفر اسفند ماه سال گذشته آیت الله رییسی به جزیره آشوراده در گلستان، ایشان صراحتا دستور اجرای طرح طبیعت گردی را صادر و بر رفع گره های این پروژه تاکید کردند.

 وی افزود : اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده از مصوبه کمیسیون ماده ۲سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان بالاترین نهاد تخصصی محیط زیست برخوردار است و تمامی مدل های پیش بینی شده در اجرای این طرح منطبق بر ملاحظات و چارچوب های محیط زیست طرح ریزی شده است .

به گزارش ایرنا ، آیت الله رییسی در بازدید اسفند ماه سال گذشته از جزیره آَشوراده براجرای سریع این طرح تاکید کرد و گفت :  اجرای طرح گردشگری نباید معطل بماند  و باید از این امکان عظیم خدادای استفاده کرد .

رییس جمهور ادامه داد : موضوعات حیات وحش و زیستگاه پرندگان در جزیره آشوراده قابل حل است ؛ در راستای اجرای طرح گردشگری حیات وحش و محیط زیست منطقه قابل حفظ کردن است.

رییس جمهور در این بازدید ۲ساعته از آشوراده گفت  : تا کی باید معطل بمانیم و در پیچ و خم دستگاه های اداری این نعمت الهی راکد و بلااستفاده بماند ، باید هر چه سریعتر روی زمین شاهد اتفاقات اجرایی باشیم .

آیت الله رییسی ادامه داد : در چند ساعتی که در جزیره آَوراده بودم ،هیچ مطلبی که بتوان برای مخالفت با طرح گردشگری به آن استناد کرد شنیده نشد ،حرف محیط زیست را هم گوش کردیم محیط زیست حرفی ندارد .

توقف این طرح دلیل می خواهد نمی توان این سرمایه بزرگ را متوقف کرد؛ گردشگری اشتغال و تولید از راهبردهای دولت است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان به جلسه چند روز گذشته شورای عالی معماری و شهرسازی اشاره کرد و گفت : بر خلاف رویکرد مثبت معاون اجرایی ریاست جمهور و وزیر راه و شهرسازی برخی افراد حاضر در جلسه در تلاش بودند تا در اجرای دستور صریح آیت الله رییسی سنگ اندازی کنند که این امر قابل پذیرش نیست .

 سید النگی تصریح کرد: طرحی که همه مجوزها را احصا و ملاحضات زیست محیطی آن به تایید رسیده ، نباید اسیر مباحث حاشیه ای و خلاف واقع شود .

 وی تاکید کرد : استاندار ، نمایندگان مجلس و نماینده ولی فقیه در گلستان پیگیر مصوبه سفر رییس جمهور به استان هستند و اجازه نخواهند داد ذره ای از حق مردم تضییع شود.

سید النگی اظهارداشت : روستای آشوراده در جزیره دارای کد روستایی است و ما نمی توانیم مردم را  از سکونت در خانه ها و سکونتگاه های خودشان محروم کنیم ، در طرح طبیعت گردی آشوراده همه موارد پیشنهاد شده بر اساس برد اکولوژیکی منطقه محاسبه و مصوب شده است .

 به گزارش ایرنا ،اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده از سال ۹۵ در دستور کار مدیران گلستان قرار گرفت و براساس طرح اولیه قرار بود این موضوع در عرصه ای به مساحت ۳۸۰ هکتار اجرا شود.

دغدغه های محیط زیستی سبب شد تا عرصه منظور شده برای این طرح  ابتدا به ۳۸ و در ادامه به ۲۲ هکتار کاهش یابد.
 مطالعات فاز صفر این پروژه در سال ۹۵ بر اساس ملاحظات زیست محیطی انجام شد و این طرح در سال ۹۶ با ذکر الزامات در کمیته ملی محیط زیست  به تصویب رسید و در سال ۹۷ کمیته طبیعت‌گردی سازمان میراث فرهنگی و در سال ۹۹ شورای عالی معماری و شهرسازی با ذکر جزییات و الزاماتی مجوز اولیه این طرح را تصویب کرد.
 بر اساس مجوز محیط زیست برق موردنیاز برای طرح طبیعت گردی آشوراده از محل پنل‌ها و نیروگاه خورشیدی و آب مصرفی با جمع آوری آب باران تامین خواهد شد.
بر اساس مجوز محیط زیست امکان حضور و طبیعت گردی ۵۰۰ نفر به صورت روزانه وجود دارد .
 هر گونه اجرای عملیات در داخل پهنه ۲۲ هکتاری جزیره آشوراده بر اساس واگذاری موقت به سرمایه‌گذار انجام می شود 

نظر شما