شناسهٔ خبر: 54981187 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

با پیام سرپرست حجاج ایرانی،

همایش نقش زنان در تحقق سبک زندگی اسلامی برگزار شد

همایش «نقش و جایگاه زنان در تحقق سبک زندگی اسلامی و مواجهه با ترفندهای فرهنگ غربی» با پیام نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مکه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، همایش «نقش و جایگاه زنان در تحقق سبک زندگی اسلامی و مواجهه با ترفندهای فرهنگ غربی» از سلسله هم‌اندیشی‌های بعثه مقام معظم رهبری در موسم حج 1401 با پیام نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و حضور جمعی از میهمانان خارجی در هتل البلد الطیب مکه مکرمه برگزار شد.

در ابتدای این همایش پیام تصویری حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب برای میهمانان  خارجی و ایرانی پخش شد. سرپرست حجاج ایرانی در این پیام با بیان اینکه پرداختن به موضوع زن ریشه در اهمیت نهاد خانواده دارد، گفت: اولین شرط داشتن جامعه‌ای سالم و پویا حفظ سلامت خانواده است. بدون نقش‌آفرینی سازنده زنان در خانواده بخش زیادی از هویت اجتماعی انسانی از بین می رود.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه گفت: ضروری است بانوان از جایگاه و نقش‌هایی که می‌توانند در حوزه روابط خانوادگی ایفاء کنند آگاهی داشته باشند تا بتوانند برای سامان دادن به خانواده اقدامات سازنده‌ای انجام دهند.
وی با بیان اینکه زنان مدیریت داخلی خانواده را به عهده دارند، اظهار کرد: در سایه تلاش آنان مشکلاتی همچون، احساس بی‌هویتی، احساس ناامنی اجتماعی، محرومیت از داشتن الگوی مناسب شخصیتی، ترس و اضطراب، بی‌هدفی، کمبودهای عاطفی و... رخت برمی ‏بندد و شخصیت و ساختمان روانی سایر اعضاء خانواده شکل می‏ گیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب افزود: خداوند با توجه به حکمت نیازمندی‏های این نقش دو قابلیت عظیم را به زن عطا کرده است؛ همه رهبران بزرگ جهان نیز برای اداره امور و بهبود آن، به این دو ویژگی نیاز دارند که یکی قدرت تحول و دیگری قدرت تحمل می باشد، از این‌رو خداوند کلام و کردار مادر را بسیار اثرگذار کرده است.
در ادامه خانم دکتر جنان واسطی‌پور، دبیر علمی همایش در سخنانی به تبیین ابعاد نقش زن مسلمان در سبک زندگی اسلامی پرداخت و تصریح کرد: نقش زن در تشکیل امت اسلامی بالاترین نقش است. زن در اندیشه قرآنی وظایف و تکالیفی دارد که در مجموع زمینه‌ساز ایفای نقش او در سبک زندگی اسلامی است.
وی افزود: سبک زندگی شامل عبادات، معاملات و تعاملات زن در سطح خانواده و جامعه است تا انسان را به سعادت رهنمون کند و تضمین این سعادت جز در پرتو تبعیت از قرآن و سیره اهل بیت(ع) میسر نخواهد بود.
در ادامه این مراسم 6 نفر از میهمانان خارجی از کشورهای نیجریه، اندونزی، بنگلادش، عراق، غنا و پاکستان به سخنرانی پرداختند. مهر فاطمه، از اندونزی در سخنرانی خود به زبان انگلیسی تصریح کرد: خداوند برای هر دو گروه بانوان و آقایان حقوق و واجباتی تعیین کرده است.
وی افزود: زمانی که زن به این واجبات مقید باشد و حجابش را حفظ کند امور او به بهترین نحو پیش می‌رود. الگوی زن مسلمان قطعاً حضرت فاطمه است که در حجاب و تربیت فرزندان و عمل به دستورات دین سرآمد بود.
ام‌ابرار، از مبلغان دینی عراق، در سخنانی با قدردانی از دست‌اندرکاران همایش به تبیین عدالت اسلام بین زن و مرد در احکام، فقه و مباحث اخلاقی و عمومی بودن تبلیغ پیامبر(ص) برای جمیع بشر پرداخت.
وی در ادامه با اشاره به تفاوت‌های طبیعی بین زنان و مردان، از ارتقای شخصیت زن در سایه اسلام و اهمیت دو ارزش علم و حجاب برای زنان سخن گفت.
وی در پایان بر لزوم مدیریت فضای مجازی و وسائل ارتباطی و آماده‌سازی فرزندان برای لبیک‌گویی به ندای امامان تأکید کرد.
نی‌نی هاسریانی اسود، از دانشگاه اولوهئو از اندونزی دیگر سخنران این همایش بود که به تبیین نقش زن به عنوان مادر و همسر و نقش اجتماعی در مشاغل و امور اجتماعی و اقتصادی پرداخت.
وی با بیان اینکه بسیاری از زنان مشتاق پیروی از حضرت زهرا (س) هستند، ولی این پیروی برای آنان دشواری‌هایی دارد، گفت: بانوان برای داشتن سبک زندگی اسلامی نیازمند پشتیبانی همسرانشان هستند. ما پیرو فاطمه زهرا(س) هستیم، ولی عده‌ای این را درک نمی‌کنند.
در ادامه رشیده، استاد مدیریت تجارت و امور اجتماعی از نیجریه درباره نقش زنان در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی این کشور و در پیشرفت‌ کشورهای در حال توسعه و اسلامی سخن گفت.
وی تصریح کرد: بانوان قدرت تحرک و اثرگذاری در این زمینه را دارند ولی استعمار غرب سعی داشته این توان و استعداد را از آنها بگیرد. اکنون این نقش در جامعه به عنوان مربی، معلم، مهندس، طبیب و غیره بیشتر شده است.
آیو آی توگو، از نیجریه هم در سخنرانی خود با بیان اینکه برای بازگشت به سبک زندگی صحیح، باید تلاش بیشتری داشته باشیم،‌ گفت: وقتی امیرمؤمنان(ع) با عمرو بن عبدود روبرو شد نفرمود من ابن ابیطالبم بلکه فرمود: من آن هستم که مادرم مرا حیدر و جنگاور نامید؛ یعنی حضرت تأکید می‌فرماید که مادرش در تربیت و اعطای شخصیت و شجاعت به ایشان نقش برجسته‌تری دارد.
در پایان نشست دبیر علمی هم‌اندیشی به جمع‌بندی مطالب ارائه شده پرداخت و تصریح کرد: سبک زندگی اسلامی در حقیقت بازتاب جهان‌بینی و محیط انسانی و اجتماعی است. زنان نیز عنصر مهمی در تحقق سبک زندگی اسلامی به شمار می‌روند و در این مسیر باید دو ویژگی تحمل و تحول را داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه حضرت فاطمه(س) اسوه حسنه زن مسلمان است، گفت: آن حضرت همه ارزش‌ها و آموزه‌های اسلام را پیاده کرد و یک لحظه به فکر خویش نبود. عمرش را به دانش و عبادت و تربیت گذراند و نقش‌های خود را به‌خوبی تحقق بخشید. 
وی افزود: ریشه‌ها و پایه‌های فرهنگ اسلامی برای تحقق سبک زندگی باید برای نسل‌های مختلف به ویژه نوجوانان و جوانان تبیین و تعریف شود.

پایان پیام/47

نظر شما