شناسهٔ خبر: 54980148 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شیراز و روزهایی بر مدار تنش آبی

شیراز-ایرنا- طی روزهای گذشته برخی از محلات و کوچه های شیراز با افت فشار و کمبود آب مواجه شده اند، برخی از شهروندان از قطع بدون اطلاع آب گله مند هستند و معتقدند اطلاع رسانی مناسبی از قطع آب و افت فشار در این کلان شهر انجام نشده است.

صاحب‌خبر -

افت فشار و قطع آب در برخی از خیابان های شیراز از جمله مناطقی از میان رود ، خیابان های سفیر شمالی و جنوبی ، پانصد دستگاه ارتش و مناطقی از جنوب و شرق شیراز بیش از ۷۲ ساعت به طول انجامیده است ، شهروندان در این مناطق مجبور به تامین آب با تانکر شده اند.

همچنین برخی از محلات بافت قدیمی و مرکزی شیراز در روزهای گذشته آب نداشتند ، قطع آب در مناطق پیرامونی آستانه سید علاءالدین حسین (ع) و مساجد تاریخی بافت مرکزی شیراز گله مندی شهروندان را به همراه داشته است.

شهروندان شیراز می گویند : قطع و افت فشار در تابستان موضوع جدیدی نیست اما می بایست مسوولان در این زمینه اطلاع رسانی بهتر و دقیق تری انجام دهند ، برنامه ریزی بلند مدت برای تامین آب شرب شیراز سالهاست که مطرح است اما همچنان این موضوع گریبانگیر شهروندان است.

سخنان مدیر عامل و رییس هیات مدیره آبفا شیراز

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل آبفا شیراز با اشاره به افزایش دمای هوا در چند روز گذشته گفت: به ازای هر یک درجه افزایش دما، مصرف آب ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا می کند که این حجم مصرف وضعیت تولید را مشکل می کند.

بهمن بهروزی روز پنجشنبه به تشریح وضعیت آبرسانی کلانشهر شیراز پرداخت و اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب شهرستان شیراز، تامین آب شرب کلانشهر شیراز، مناطق داریون، خانه زنیان، شهر صدرا و ۱۵۸ روستا را عهده دار است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: برای پاسخگویی به جمعیت فزاینده کلانشهر شیراز ،آبفا با چشم‌انداز به آینده، در فکر منابع دور دست‌ تر است و برای تأمین آب برنامه های میان مدت و بلند مدت در نظر گرفته‌ است.

بهروزی ابراز داشت: قطب پزشکی،جاذبه های گردشگری،آب و هوای متعادل موجب مهاجرپذیری شیراز شده است. به طور متوسط سالانه ۲۷ هزار مشترک جدید به عبارتی حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به محدوده مسوولیت آبفا شیراز افزوده می شود.

مدیر عامل آب و فاضلاب شیراز  ابراز داشت: وضعیت تأمین آب شیراز به‌ گونه‌ای است که حدود ۷۶ درصد از آب زیرزمینی و ۲۴ درصد از سد درود زن تأمین می‌شود اما با اجرای خط دوم سد درودزن این میزان تأمین به ۵۵ درصد از آب زیرزمینی و۴۵ درصد از آب سطحی تغییر می یابد.

بهروزی با اشاره با پیشرفت فیزیکی ۸۲ درصدی پروژه خط دوم انتقال آب از سد درود زن خاطرنشان کرد: با تکمیل این خط دوم آبرسانی،حدود ۳ هزار لیتر در ثانیه آب به عبارتی ۲۵۰ هزار متر مکعب آب وارد مدار بهره برداری قرار می گیرد.

وی افزود: با ورود این حجم آب به مدار، برداشت آب از منابع زیرزمینی به حداقل می رسد و می توان تعدادی از چاه‌ها را از مدار خارج کرد.

بهروزی به خط انتقال آب از سد بشار یاسوج به‌ عنوان منبع دیگری برای تأمین آب به شیراز اشاره کرد و افزود: دولت و وزارت نیرو اقدامات و تخصیص‌هایی از سد بشار یاسوج انجام داده است.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل آبفا شیراز گفت: همچنین وزارت نیرو در برنامه های بلند مدت تامین آب کلانشهر شیراز، تامین آب از استان های همجوار و حتی شیرین کردن آب دریا را پیش بینی کرده است.
بهروزی با تاکید بر مدیریت مصرف آب خواستار مصرف بهینه آب توسط مشترکین شد. 

نظر شما