شناسهٔ خبر: 54980094 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تسهیل ارائه خدمات درمان ناباروری با اجرای سیاست‌های جمعیتی

مدیرکل بیمه سلامت استان فارس گفت: با اجرای سیاست‌های جمعیتی، ارائه خدمات درمان ناباروری تسهیل شده و با قرار گرفتن در تعهدات بیمه سلامت، بدون قرارگرفتن در چرخه نظام ارجاع قابل انجام است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، براساس آمار اعلام شده از سوی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز سالانه 30 هزار زوج نابارور در استان فارس خدمات درمانی دریافت می‌کنند. این در حالیست که تعداد پنج مرکز درمان ناباروری در استان از جمله مرکز درمان ناباروری بیمارستان حضرت زینب(س) در این حوزه در حال فعالیت هستند و تلاش‌ها برای راه‌اندازی مراکز درمان ناباروری در شهرستان‌های استان با هدف جلوگیری از ازدحام و شلوغی در مرکز استان در حال انجام است.

براساس آمار رسمی اعلام شده در اسفند ماه 1400 بیش از 2 میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارند که با وجود تمایل به فرزنددار شدن، عموماً به‌دلیل هزینه‌های سنگین درمان، سراغ آن نرفته یا اگر درمان را دنبال کرده‌اند با هزینه‌های بالایی مواجه شده‌اند.

لذا به دنبال مشکلاتی که بیمه شده‌ها و عموم مردم داشتند دولت سیزدهم در نخستین روزهای خود مصوبه‌ای داشت و به کلیه سازمان‌های بیمه‌گر ابلاغ کرد که آن بخش از خدمات ناباروری که بخش هزینه‌زا و قابل توجهی از منظر بیمه شدگان بود، تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار گیرد و سازمان تأمین اجتماعی به تبع این مصوبه اجرای آن را ابلاغ کرد.

از اوایل شهریور همه زوجین نابارور می‌توانند از این خدمات طبق مفاد این مصوبه بهره‌مند شوند و آنهایی که بعد از این تاریخ هزینه‌هایی کرده بودند، می‌توانند اسناد و مدارک درمانی خود را بیاورند و هزینه‌ها را مطالبه کنند.

در راستای اجرای این مصوبه از سوی دولت میزان اعتبار تخصیص یافته در سال گذشته 340 میلیارد تومان و سال جاری 700 میلیاردتومان منابع برای این امر اختصاص یافت.

پیش از این نیز در سال گذشته شهرام غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی در یک گفت‌وگو اعلام کرد براساس یک مصوبه، دولت 90 درصد هزینه‌های ناباروری را پرداخت می‌کند و بیمه شده‌ها به موجب این مصوبه می‌توانند به مراکز دولتی مراجعه کنند و از خدمات بهره‌مند شوند که در بخش دولتی 90 درصد هزینه‌ها را سازمان‌های بیمه‌گر می‌دهند و اگر زوجین به بخش خصوصی بروند بر اساس تعرفه بخش عمومی غیر دولتی پوشش داده می‌شود که در آنجا هم 90 درصد هزینه بر اساس تعرفه عمومی غیر دولتی پوشش داده می‌شود.

بنابراین بیمه شدگان  اگر به لحاظ تمکن مالی دچار مضیقه هستند می‌توانند به مراکز دولتی بروند که تقریباً برایشان رایگان می‌شود اما اگر به بخش خصوصی بروند باید مشارکتی در هزینه‌ها داشته باشند، با اجرای این مصوبه در سال جاری، سازمان بیمه سلامت نیز از افزایش تعهدات برای درمان ناباروری و ارایه پوشش های حمایتی به بیماران مبتلا به اوتیسم خبر داد.

پوشش بیمه‌ای مادران نابارور با بیمه سلامت 

مدیرکل بیمه سلامت استان فارس در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سیاست‌های جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری در دستورکار ویژه بیمه سلامت قرار گرفته است، اظهار داشت: بر‌اساس سیاست‌های جمعیتی، سازمان بیمه سلامت همه مادران باردار فاقد پوشش بیمه‌ای را که از این طرح استفاده کرده‌اند تا پایان مدت شیردهی و فرزندان متولد شده در قالب این طرح را تا سن پنج سالگی به صورت رایگان زیرپوشش قرار می‌دهد.

به گفته علی محمد جعفرپور با اجرای سیاست‌های جمعیتی، ارائه خدمات درمان ناباروری تسهیل شده و با قرار گرفتن در تعهدات بیمه سلامت، بدون قرارگرفتن در چرخه نظام ارجاع قابل انجام است.

جعفرپور با اشاره به برخی از سیاست‌های حمایتی که برای فرزندآوری در نظر گرفته شده، تصریح کرد: بیش از نود درصد از خدمات ناباروری در مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی در تعهد سازمان بیمه سلامت است و این خدمات برای بانوان تا سن 49 سالگی و آقایان بدون محدودیت سنی می‌توانند از خدمات نازایی و ناباروری تا سه دوره بهره‌مند شوند.

نرخ دقیقی از ناباروری نیست/ ضعف قانون باید رفع شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز ‌‌نازایی و ناباروری را از دغدغه‌های مردم استان دانست که البته خدمات آن گران است. به گفته وی با پیگیری‌های انجام شده اکنون بخش زیادی از این خدمات را بیمه پوشش می‌دهد و گسترش خدمات فوق تخصصی نازایی در بخش دولتی در نظر گرفته شده است. 

مهرداد شریفی با بیان اینکه در حال حاضر  بیمارستان زینیبه برای این منظور در نظر گرفته شده است اعلام کرد که در بیمارستان‌های شهرستانی نیز در سطوح پایین‌تر برخی از خدمات انجام می‌شود تا این توسعه سبب کاهش نرخ نازایی کم شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص ارائه آمار در این زمینه گفت: در حال حاضر نرخ دقیقی در استان از نازایی نداریم چون بسیاری از بیماران به دیگر استان‌ها برای درمان مراجعه می‌کنند. 

شریفی معتقد است که یک ضعفی در موضوع نازایی در قوانین است که یا قانونی وجود ندارد یا ابهام دارد که نیاز است تغییر قوانین صورت گیرد تا مشکلات مردم نیز حل شود.

حال با اعلام پوشش بیمه‌ای ناباروری انتظار می‌رود که مردم با آرامش و رضایت بیشتری درمان خود را در این زمینه پیگیری کنند.

انتهای خبر/خ

نظر شما