شناسهٔ خبر: 54979873 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده مجلس: احیای بازارچه های مرزی از مطالبات مردم بانه و سقز است

سنندج- ایرنا- نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات کولبران در کردستان گفت: یکی از مطالبات مهم مردم این دو شهرستان احیای بازارچه های موقت مرزی هنگه ژاله و گله سور در بانه و سیف سقز است که نقش مهمی در معیشت مرزنشینان دارد.

صاحب‌خبر -

بهزاد رحیمی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ضمن ابراز خوشحالی از سفر ریاست جمهوری به استان کردستان اظهار داشت: بسیاری از کولبرانی که در مرزها کولبری می کنند افرادی غیر بومی هستند بنابراین باید ساز و کاری فراهم شود که عایدات کولبری به مرزنشنیان همان منطقه اختصاص یابد.

وی با اشاره به نواقص طرح ساماندهی مبادلات مرزی افزود: این طرح نواقص زیادی دارد که در حال بررسی است و در بررسی مجدد تعریف جدید از بازارچه های موقت مرزی خارج از رویه ای که در سیرانبند بانه پیش می رود، ارائه خواهد شد چراکه در این طرح همه مرزنشینان از تخفیف سود بازرگانی واردات ۱۰۰ قلم کالا بهره مند نمی شوند.

رحیمی با اشاره به مشکلات واردکنندگان گفت: زیرساخت های لازم برای واردات کالا در بازارچه ها فراهم نیست و مسائل گمرکی نیز سخت و پیچیده است که انگیزه ای برای واردکنندگان باقی نمی گذارد و پیشنهاد ما بازگشایی معابر موقت مرزی با واردات کالاهای مجاز است.

وی با اشاره به سفر روز جمعه ریاست جمهوری به کردستان ادامه داد: با سفرهای ریاست جهموری به هر استان اعتبارات جهشی به پروژه های نیمه تمام تزریق شده و این انتظار ایجاد شده که در سفرهای وی برای پروژه های نیمه تمام اعتبار جذب می شود.

رحیمی با بیان اینکه در استان کردستان ۲ هزار ۳۰۰ پروژه نیمه تمام در پایان دولت دوازدهم باقی مانده بود گفت: رشد فیزیکی پروژه های نیمه تمام در کردستان از پنج تا ۸۰ درصد است که با اعتبارات ملی و استانی نمی توان این پروژه ها را به بهره برداری رساند.

وی افزود: اتمام پروژه های نیمه تمام باعث توسعه عمرانی و اقتصادی استان می شود علاوه بر این بسیاری از پروژه ها، تولیدی و اشتغالزایی است و مهمترین دستاورد آنها اشتغالزایی و رونق تولید است.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اتمام پروژه های نیمه تمام کردستان علاوه بر رونق اشتغال و تولید باعث توسعه زیرساخت های حمل و نقل می شود که پروژه نیمه تمام راه آهن همدان- سنندج، فرودگاه سقز و کریدور شمال جنوب از جمله مهمترین پروژه های حوزه حمل و نقل است.

وی یادآور شد: ۱۵۰ کیلومتر کریدور شمال- جنوب در کردستان بعد از ۱۰ سال همچنان بلاتکلیف است و راه های روستایی نیز وضعیت اسفناکی دارند که با اعتبارات سفر ریاست جمهوری شاید رونق این پروژه ها خواهیم بود.

رحیمی ادامه داد: پروژه های نیمه تمام آموزشکده فنی و حرفه ای بانه، دانشکده علوم و فنون سقز، احداث دانشکده پرستاری و مامایی در سقز و احداث خوابگاه های دانشجویی از جمله پروژه های مهم است که نیاز به اعتبارات جهشی دارند.

وی با بیان اینکه برای پروژه های نیمه تمام استان ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است گفت: با سفر ریاست جمهوری به کردستان ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار به پروژه های نیمه تمام کردستان اختصاص می یابد که این اعتبارات پنج برابر اعتبارات تملک دارایی های یکسال کردستان است.

رحیمی با اشاره به اینکه از بودجه سالانه کشور ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان امسال به کردستان اختصاص یافته است ادامه داد: اعتبارات سفر ریاست جمهوری، به پروژه های نیمه تمامی اختصاص می یابد که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: مرکز آموزشی و خوابگاهی فنی و حرفه ای بانه، ساختمان آموزشکده فنی و حرفه ای بانه، تعریف ۲ منطقه نمونه گردشگری سورین و آرمرده، پروژه های آبرسانی مزارع کشاورزی بانه و سقز، فرودگاه سقز، کارخانه طلای کردستان (قولقوله)، کریدور شمال جنوب و جاده بانه- سوته از جمله پروژه های مهمی است که از اعتبارات سفر ریاست جمهوری بهره مند خواهند شد.

وی افزود: یکی از خواسته های مهم حوزه انتخابیه سقز و بانه در روستاها ایجاد راه های روستایی، فضای آموزشی و تامین آب شرب روستایی است.

رحیمی با اشاره به وجود قوانین محدود کننده اختیارات کارکنان در ادارات اظهار داشت: عدم شفافیت در انجام اقدامات در برخی از ادارات باعث دلخوری و نگرانی ارباب رجوع می شود که مراجعه بسیاری از مراجعه کنندگان به دفتر ما همین موضوع است.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.

نظر شما