شناسهٔ خبر: 54978651 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عملیات نجات یک حیوان نادر توسط آتش نشانان یزد

حمید رضا دهقان

یک قلاده حیوان بسیار کمیاب به نام «گورکن عسل خوار» در محله اسدآباد با تلاش آتش نشانان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد زنده گیری شد.

صاحب‌خبر -

در این حادثه آتش‌نشانان ایستگاه شماره 2 یزد با حساسیت بالا و حس مسئولیت بسیار زیاد اقدام به نجات این حیوان‌ بسیار کمیاب به نام رودک(گورکن عسل خوار) که از شدت گرمای هوا به یک منزل مسکونی پناه آورده و موجب وحشت ساکنین شده بود، کرد و پس از انجام موفقیت‌آمیز این ماموریت، حیوان مذکور با هماهنگی‌های انجام شده واحد روابط عمومی، تحویل کارشناسان محیط زیست شد.

این حیوان نادر از خانواده راسوها و بومی آفریقا، آسیای غربی و شبه‌قاره هند است و لقب «نترس‌ترین جانور روی زمین» و «جنگجوی بدون رقیب» داده‌اند چرا که فقط کمی بزرگتر از روباه است اما بارها مشاهده شده که با حیواناتی چون شیر، خرس و پلنگ که قصد شکار او را داشته‌اند وارد نبردی طولانی شده و آن‌ها را به عقب‌نشینی واداشته‌ است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی آتش نشانی یزد،‌ توانایی ایجاد بوهای بسیار تند و تهوع‌آور از غده‌های زیر دم، داشتن دندان‌های تیز و آرواره‌های قوی، پوست کلفت و چرم مانند و حالت تهاجمی باعث شده به او لقب جنگجوی بدون رقیب را بدهند. او قادر است در پوست خود که بسیار شل است، بچرخد و با این عمل می‌تواند حتی حیوانی را که پشت گردنش را گرفته‌ است گاز بگیرد.  پوست آن‌ها که در ناحیه گردن حدود ۶ میلی‌متر ضخامت دارد به قدری کلفت است که نیش زنبور، تیغ تشی و گاز درندگان به ندرت از آن عبور می‌کنند. البته با وجود این خوی درندگی چنانچه از کودکی در کنار انسان بزرگ شود، بسیار دست‌آموز شده و به حیوانی کاملاً مطیع، مهربان و فعال تبدیل می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما