شناسهٔ خبر: 54978503 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

تراژدی انسانی در یمن؛ زایشگاه‌های یمن جایی که در آن نوزادان می‌میرند

کمبود نیروی انسانی نیز مشکلی حاد محسوب می‌شود. در بیمارستان شهر «غیل باوزیر» چهار دستگاه انکوباتور تقریبا تازه ماه هاست که کار نمی‌کنند و هیچ کس آن دستگاه‌ها را مدیریت نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

فرارو- محمد که ۹ هفته زودتر از موعد به دنیا آمد و وزنش کمتر ۱.۳ کیلوگرم بود در حالی که برای زندگی‌اش مبارزه می‌کند شبیه عروسک در انکوباتور بیمارستان دراز کشیده است.

به گزارش فرارو به نقل از دیلی تلگراف، شانس به نفع او نیست. در بخش مراقبت‌های ویژه پس از زایمان او در موکالا پایگاه سابق القاعده در جنوب یمن از هر پنج نوزاد یک نوزاد بیش‌تر زنده نمی‌ماند. پس از هشت سال جنگ داخلی وحشیانه سیستم بهداشت و درمان کشور در آستانه فروپاشی قرار گرفته است، زیرا اقتصاد کشور در حال فروپاشی است.

دکتر «سهیر سعید عمر» متخصص طب خانواده در جنوب یمن گفت: «مادران و نوزادان بزرگترین قربانیان این جنگ هستند کودکان در دنیایی متولد شده‌اند که برای کسانی که زنده می‌مانند امیدی وجود ندارد». به گفته یونیسف هر دو ساعت یک مادر و شش نوزاد در سراسر یمن جان خود را از دست می‌دهند در حالی که از هر ۳۷ نوزاد یک نوزاد بیش‌تر از ماه اول زندگی خود زنده نمی‌ماند. در بریتانیا ۹۵ درصد از نوزادان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بهبود می‌یابند این در حالی است که این رقم در یمن تنها ۲۰ درصد است.

دکتر «زکریا بن هادی» می‌گوید واحد مادر و نوزاد مانند واحد حوادث و اورژانس بیمارستان اداره می‌شود. او که پزشک عمومی در بیمارستان آموزشی «ابن سینا» است جایی که «محمد» در آن در قلب منطقه‌ای که از سال ۲۰۱۶ میلادی توسط نیرو‌های اماراتی کنترل می‌شود تحت درمان قرار دارد می‌گوید: «ما بیش‌تر شبیه یک بخش خدمات اورژانسی هستیم تا یک واحد مادر و نوزاد. حدود ۱۰ درصد از تولد‌ها به مراقبت‌های ویژه ختم می‌شوند و نوزادانی مانند محمد از لحظه‌ای که به دنیا می‌آیند برای زندگی خود می‌جنگند که اکثریت آنان از مادران با سن زیر ۱۸ سال هستند».

مادر ۲۶ساله «محمد» به دلیل پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری به زایمان زودرس رفت وضعیتی که اگر زود تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است، اما در سراسر کشور جنگ زده یمن جایی که اکثریت جمعیت آن با کمتر از ۱.۶۰ پوند در روز زندگی می‌کنند اغلب برای زنان بسیار گران است که در طول بارداری به بیمارستان یا کلینیک برای بررسی‌های بهداشتی منظم مراجعه کنند.

یمن

قیمت بنزین در یمن حدود ۵۰ پوند در هر لیتر است اگرچه با افزایش تورم جهانی و رانندگان قیمت‌های بسیار متفاوتی را می‌پردازند و در مواجهه با بدترین بحران انسانی در آن کشور این قیمت در حال افزایش است. در نتیجه، مسائل ساده‌ای، چون فشار خون بالا می‌تواند به راحتی برای مادر، نوزاد یا هر دو کشنده باشد.

دکتر «بن هادی» می‌گوید: «سخت‌ترین کار برای ما انتقال زنان به بیمارستان‌ها است. این زنان بیچاره نمی‌توانند حتی برای غربالگری‌های اولیه مانند آزمایش خون هزینه کنند. بنابراین، سونوگرافی منظم انجام نمی‌شود چه برسد به کار‌های پیچیده‌تری در صورت بروز مشکل. برای کسانی که در مناطق دورتر زندگی می‌کنند حتی نمی‌توانند برای معاینه با ما تماس بگیرند بنابراین، آنان به سادگی به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند».

او می‌گوید که بیماری‌های عفونی و فرهنگ بومی بهداشت ضعیف این وضعیت را تشدید می‌کند به ویژه زمانی که با سوء تغذیه گسترده و اضطراب زندگی در بحبوحه جنگ هشت‌ساله و فقر شدید همراه باشد.

یمن

این یک تراژدی است

کلینیک درمانی «المحور» متعلق به هلال احمر امارات که توسط دولت آن کشور تامین مالی می‌شود تنها مرکز در این منطقه است که خدمات رایگان ارائه می‌دهد. آن کلینیک اکنون به ده‌ها هزار زن از سه منطقه خدمات ارائه می‌دهد که ده‌ها یا صد‌ها مایل برای دسترسی به معاینات و سونوگرافی سفر می‌کنند که معمولا معادل ۲۰ پوند هزینه دارد.

دکتر عمر متخصص طب خانواده در این مرکز می‌گوید: «کم خونی و فشار خون بالا در مادران چیز‌های ساده‌ای هستند که می‌تواند منجر به عواقب کشنده شود. بنابراین، این مداخله زودهنگام کلیدی است. دکتر عمر می‌افزاید: «در موارد شدیدتر، ناهنجاری‌های کشنده و اختلالات مادرزادی نیز بدون چنین مداخله‌ای نادیده گرفته می‌شوند.»

کمبود نیروی انسانی نیز مشکلی حاد محسوب می‌شود. در بیمارستان شهر «غیل باوزیر» چهار دستگاه انکوباتور تقریبا تازه ماه هاست که کار نمی‌کنند و هیچ کس آن را مدیریت نمی‌کند.

دکتر «فائز محمد» مدیر کل بیمارستان در حالی که به اتاق خالی اشاره می‌کند می‌گوید: «مشاهده این وضعیت دردناک است. بسیاری از بیمارستان‌ها این تجهیزات نجات دهنده زندگی را ندارند. ما تجهیزات را داریم، اما نمی‌توانیم به کارکنان حقوق پرداخت کنیم که باعث می‌شود احساس درماندگی کنیم. این یک تراژدی است».

تلاش برای پر کردن شکاف‌ها در سیستم مراقبت‌های بهداشتی یمن بر دوش سازمان‌های غیر دولتی قرار گرفته است، زیرا دولت از هم پاشیده آن کشور تلاش می‌کند تا در برابر گروه‌های تروریستی مانند القاعده که هنوز بخش‌های عمده‌ای از کشور را کنترل می‌کنند اتحاد را شکل دهد و منسجم شود.

از سال ۲۰۱۵ میلادی هلال احمر امارات ۲۵ بیمارستان را تنها در جنوب یمن ساخته یا بازسازی کرده است که بخشی از یک برنامه کمک ۶.۳ میلیارد دلاری در سراسر کشور است.

یمن

اکثر مادرانی که می‌میرند بین ۱۳ تا ۱۵ سال سن دارند و برخی حتی جوان‌تر هستند. پزشکان می‌گویند که بدن آنان برای تحمل صدمات ناشی از زایمان، به ویژه با مراقبت‌های بهداشتی محدود بسیار جوان است. بسیاری از آنان دچار شوک مادری می‌شوند که بالقوه برای مادر و کودک کشنده است.

دکتر بن هادی می‌گوید: «ما می‌بینیم که آنان به کما می‌روند و این زمانی است که همه چیز برای مادر و نوزاد بسیار خطرناک می‌شود».

او می‌افزاید: «سرعت بالای باردار شدن و پشت سر هم بودن آن می‌تواند بر مادران نیز تاثیر بگذارد، زیرا بسیاری از آنان به دلیل‌عدم استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری به سرعت بچه دار می‌شوند».

رهبران مذهبی به ابزاری حیاتی در تلاش برای آموزش مردان در مورد خطرات مرگبار ازدواج زودهنگام تبدیل شده‌اند و پزشکان در سه سال گذشته با مساجد محلی همکاری کرده اند. «بن هادی» می‌گوید: «با این وجود، تغییر دیدگاه‌های قدیمی به ویژه در مناطق روستایی به زمان نیاز دارد».

او می‌افزاید: «با بدتر شدن وضعیت اقتصادی این روند رو به بهبود نیست. والدین در روستا‌ها ازدواج را راهی برای رهایی از بار مالی خود در این خانواده‌های بزرگ چهار یا پنج فرزندی می‌دانند جایی که حتی تامین غذا هم مشکل است. تمام تلاش‌هایی که برای آموزش مردم به منظور تغییر این شیوه‌ها انجام می‌شود با شکست مواجه شده‌اند».

پزشکان هم چنین نگران آینده سیستم مراقبت‌های بهداشتی هستند که توسط اهداکنندگان بین المللی مورد حمایت قرار می‌گیرد و نشانه‌های اندکی وجود دارند که نشان دهند پایانی برای بی‌ثباتی در چشم‌انداز قرار دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما