شناسهٔ خبر: 54978434 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده مجلس: اعتبارات مقابله با آفات نخیلات شرق کرمان پیش‌بینی شده است

کرمان - ایرنا - رییس مجمع نمایندگان کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود تمام مشکلاتی که در بخش کشاورزی شرق این استان مانند خشکیدگی خوشه خرما وجود دارد، کار تحقیقاتی برای مقابله با تهدیدات آفت ها و آسیب های نخیلات انجام شده و اعتباراتی نیز برای مطالعات این طرح پیش‌بینی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین موسی غضنفرآبادی در نشست شورای اداری، نخبگان، فعالان ورزشی و فرهنگی شهرستان بم با اشاره به خدمات نظام جمهوری اسلامی ایران در شرق کرمان افزود: هنوز محرومیت هایی در شرق این استان وجود دارد، اما راهکارهای برون رفت از مشکلات نیز مشخص است و یکی از مسائل مهم منطقه موضوع خشکسالی و کمبود آب است که ۲ برنامه انتقال آب از دریا و تقویت سفره های زیرزمینی باید حتما پیگیری شود.

وی تصریح کرد: شرق استان کرمان چهار شهرستان دارد، اما ظرفیت ارتقای چهار شهرستان دیگر را هم دارد که برخی امور مقدماتی در این زمینه انجام شده و برخی با سرعت بیشتری باید انجام شود.

نماینده مردم شهرستان های شرقی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجموعه صنعتی بزرگی در شرق کرمان وجود دارد اما برای این مجموعه صنعتی، منطقه، دولت و کشور ناپسند است که یک اداره کل صنعت و معدن و تجارت نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: آثار باستانی و طبیعی فراوانی مانند ریگ های ریگان، چشم اندازهای فهرج و نرماشیر و مهم تر از همه ارگ قدیم در منطقه شرق استان کرمان وجود دارد که به دلایلی، استفاده زیادی از آنها نمی شود و اگر بخواهیم صنعت گردشگری را در شرق استان کرمان فعالی کنیم، نیاز به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری داریم.

حجت الاسلام غضنفرآبادی با بیان اینکه افرادی در بم هستند که از زمان زلزله از معلولیت رنج می برند تاکید کرد: رفت و آمد به مرکز استان کرمان برای گرفتن خدمات برای این افراد دشوار است و برای دستیابی به این مهم نیاز به اداره کل بهزیستی هم ضروری به نظر می رسد.

وی با اشاره به فعالیت واحدهای تولید خودرو در شهرستان بم ادامه داد: اگر ظرفیت تولید ما کامل شود، بیش از ۳۰ هزار نفر ظرفیت نیروی کار خواهیم داشت و با توجه به این ظرفیت، تاسیس اداره کل اداره کار و گمرک هم نیاز است.

 نماینده مردم شهرستان های شرقی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی از توجه و سفر استاندار به شرق استان قدردانی کرد.

تسهیلات دولتی جوابگوی مکانیزاسیون باغات خرمای شرق کرمان نیست

رییس اتاق بازرگانی شرق استان کرمان گفت: اجرای سیستم مکانیزاسیون در باغ‌ها از راهکارهای ما برای افزایش بهره‌وری محصول است، اما تسهیلاتی که دولت با نرخ ۱۵ درصد و بازگشت پنج ساله به کشاورز می‌دهد، جوابگوی هزینه های بخش کشاورزی نیست.

محمدحسین افزود: حداقل ۱۰ سال طول می کشد تا یک درخت خرما به بار بنشیند و اقتصادی شود و به دلیل بازپرداخت کوتاه مدت و گران بودن وسایل مکانیزاسیون نتوانستیم، این سیستم را در بخش کشاورزی به مرحله اجرا درآوریم.

وی ادامه‌ داد: شهرستان بم با بیش از ۴۰ هزار هکتار اراضی سطح زیر کشت خرما، ۲۰۰ هزار تن محصول خرمای مضافتی برداشت می کند و حدود ۵۰ هزار خانوار مالکیت این نخلستان ها را برعهده دارد.

نایب رییس انجمن خرمای ایران خاطر نشان کرد: سال گذشته خرما ۶ هزار میلیارد تومان در بم خلق ثروت داشته و پیش بینی می‌شود اگر امسال خشکیدگی در خرما نداشته باشیم، یکصد هزار میلیارد تومان خلق ثروت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اهمیت بخش کشاورزی برای مردم بم کمتر از صنعت نیست اظهار داشت: میانگین تولید خرما در هر هکتار در کشور ۶ تن است، اما در شهرستان بم باغدار نمونه ما ۳۳ تن خرما هم برداشت داشته است.

اکبری افزود: خرمای شرق استان کرمان تاکنون به ۷۰ کشور جهان صادر شده و با بازارسازی و بازاریابی می توانیم این خرما را به کل جهان بشناسانیم و آن را صادر کنیم و اگر بتوانیم با صادرات خرما پنج درصد بازار چین را در اختیار بگیریم، بازاری معادل بازار کشور خودمان در چین ساخته ایم.

اکبری اظهار داشت: در حوزه گردشگری ارگ بم شهرت جهانی دارد زیرا در مجموعه استان کرمان هفت اثر ثبت شده داریم که چهار اثر آن در مجموعه شهرستان بم واقع شده است.

نایب رییس انجمن خرمای ایران با اشاره به اینکه اداره جهاد کشاورزی بم نیازمند ارتقا به اداره کل را دارد تاکید کرد: با توجه به زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های شهرستان بم اگر شخصی که در ریگان زندگی می کند، باید ۳۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند تا برای یک امضای جواز تاسیس به کرمان برود و در صورت ارتقای اداره جهاد کشاورزی بم به ادارت کل با مسافت ۱۰۰ کیلومتر شخص از ریگان می تواند تمام کارهای خود را انجام دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما