شناسهٔ خبر: 54977416 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

کریستوف گالتیه سرمربی جدید پاری‌سن‌ژرمن کیست؟/ جاه‌طلب، مرموز و مجهول

ممکن است رزومه سرمربی جدید پاری‌سن‌ژرمن ساده به نظر برسد، اما او برتری‌های سریالی زیادی کسب کرده است.

صاحب‌خبر -

کریستوف گالتیه در خارج از زادگاهش فرانسه شهرت خاصی ندارد، اما همه‌چیز در شرف تغییر است. این مرد ۵۵ ساله قرار است تا به عنوان سرمربی جدید پاری‌سن‌ژرمن جانشین مائوریسیو پوچتینو شود. گالتیه مردی خواهد بود که وظیفه دارد بازیکنانی مانند لیونل مسی، نیمار و کیلیان امباپه را رام کند و تیم مملو از ستاره‌ها را به بهترین تیم سیاره فوتبال تبدیل کند.

اما کریستوف گالتیر کیست؟

دوران بازی

گالتیه بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۹ فوتبال بازی می‌کرد و مدافع بود و در تیمهای مارسی، لیل، تولوز، آنژه، نیم، مونتسا و لیائونینگ حضور داشت. او به عنوان بازیکن موفق به کسب هیچ جام بزرگی نشد، اما تجربیات زیادی که به‌دست آورد از او مربی خوبی ساخت.

کریستوف گالتیه سرمربی جدید پاری‌سن‌ژرمن کیست؟/ جاه‌طلب، مرموز و مجهول

دوران مربیگری

گالتیه برای شروع حرفه مربیگری خود وقت تلف نکرد و در سال ۱۹۹۹ به عنوان دستیار مربی به مارسی پیوست، یعنی همان سالی که بازی را کنار گذاشت. او پس از تصدی پست‌های مشابه در آریس و باستیا، در سال ۲۰۰۴ دستیار آلن پرین شد و او را از العین به پورتسموث، سوشو به لیون و سپس سن‌اتین دنبال کرد. اما زمانی که پرین در سال ۲۰۰۹ سن‌اتین را ترک کرد، گالتیه به جای اینکه با او همراه شود، به عنوان سرمربی جایگزین او شد.

دوران سرمربیگری

اولین دوران گالتیه به عنوان سرمربی تقریباً ۸ سال به طول انجامید و تا ماه می ۲۰۱۷ در سن‌اتین ماند؛ چهار سال پس از قهرمانی در جام‌حذفی فرانسه در سال ۲۰۱۳. گالتیه پس از پایان اولین فصل خود در رتبه هفدهم، سن‌اتین را به رده‌های دهم، هفتم، پنجم، چهارم، پنجم، ششم و هشتم رساند و سپس از میدان خارج شد. او که هدایت سن‌اتین را در میانه‌ی نبرد سقوط به دست گرفت، همین کار را با لیل در دسامبر ۲۰۱۷ انجام داد. تیم که در جایگاه ۱۸ ایستاده بود را با یک امتیاز به محل امن هدایت کرد. یک سال بعد، در اولین فصل کامل گالتیه، لیل دوم شد و به لیگ قهرمانان اروپا راه یافت.

کریستوف گالتیه سرمربی جدید پاری‌سن‌ژرمن کیست؟/ جاه‌طلب، مرموز و مجهول

گالتیه در پاری‌سن‌ژرمن تا حد زیادی بر اساس عملکرد تیمش در لیگ قهرمانان اروپا مورد قضاوت قرار می‌گیرد، اما رکورد او در این رقابت‌ها تا به امروز خوب نیست. تیم لیل او از شش بازی گروهی در فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ تنها یک امتیاز گرفت و در خانه و خارج از خانه مقابل چلسی و آژاکس شکست خورد و تنها تساوی آن‌ها مقابل والنسیا بود. اما علیرغم سفر فراموش نشدنی آن‌ها به اروپا، گالتیه در لیل موفق بود و آنها را به عنوان قهرمانی لیگ ۱ در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ هدایت کرد. کمتر از یک هفته پس از قهرمانی تیمش در فرانسه، استعفا داد. کارش تمام شد. او به نشریه «اکیپ» گفت: «من این باور عمیق را دارم که زمان من در اینجا به پایان رسیده است.»

گالتیه در تابستان گذشته هدایت نیس را بر عهده گرفت. نیس در فصل قبل با ۵۲ امتیاز نهم شده بود، اما گالتیه با ۶۶ امتیاز آن‌ها را به رتبه پنجم رساند.

اگرچه او پیش از این هرگز در باشگاهی به بزرگی یا جاه‌طلبی پاری‌سن‌ژرمن سرمربیگری نکرده، اما عملکردش ثابت شده است. این دقیقاً همان چیزی است که پی‌اس‌جی به آن نیاز دارد، اینکه تسلط داخلی خود را با کسب اولین عنوان اروپایی از زمان قهرمانی جام برندگان یوفا در سال ۱۹۹۶، تقویت کند.

کریستوف گالتیه سرمربی جدید پاری‌سن‌ژرمن کیست؟/ جاه‌طلب، مرموز و مجهول

نظر شما