شناسهٔ خبر: 54977346 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

وزیر راه و شهرسازی:

قراردادهای زیرزمینی مسکن را با ساماندهی مشاوران املاک مدیریت می‌‌کنیم

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با بیان « قراردادهای زیرزمینی مسکن را با ساماندهی مشاوران املاک مدیریت می‌‌کنیم» گفت: تعیین سقف افزایش اجاره‌بها بازار را تاحدی کنترل کرد. رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی درباره نهضت ملی مسکن با بیان این‌که ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی بسیار مشکل و سیر برنامه‌های طولانی است، اظهار […]

صاحب‌خبر -

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با بیان « قراردادهای زیرزمینی مسکن را با ساماندهی مشاوران املاک مدیریت می‌‌کنیم» گفت: تعیین سقف افزایش اجاره‌بها بازار را تاحدی کنترل کرد.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی درباره نهضت ملی مسکن با بیان این‌که ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی بسیار مشکل و سیر برنامه‌های طولانی است، اظهار کرد: ۵٫۲ میلیون نفر در این طرح ثبت‌نام‌ کرده‌اند و تاکنون برای ۳ میلیون واحد زمین تأمین
شده است.
وی با بیان این‌که تأمین زمین ۱٫۴ میلیون واحد باقی‌مانده تعیین تکلیف شده است،‌ افزود: در نهضت ملی مسکن به‌خلاف مسکن مهر فضای سبز و تراکم‌ها بسیار متفاوت می‌شود و کیفیت تمامی واحد‌ها افزایش می‌یابد.
وی همچنین با ابراز این‌که ۱۹۰ هزار مسکن مهر باقی مانده که بخش عمده‌ای از این واحدها در قالب تعاونی بوده است و این تعاونی‌ها توسط مدیران ناکارآمد اداره می‌شد، گفت: تیمی برای رسیدگی به این مشکل در نظر گرفته و از محل قانون برنامه و بودجه برای این بخش هم تسهیلاتی در نظر گرفته‌ایم و تا پایان سال به اتمام می‌رسد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این‌که «۷ تا ۸ میلیون نفر مستأجر در کشور داریم»، ادامه داد: گزارش‌ها نشان می‌دهد تعیین ۲۵ درصد نرخ اجاره و پرداخت تسهیلات توانسته است این بازار را تا حدی کنترل کند و  بخش قابل‌توجهی از جابه‌جایی‌ها کاسته شده است.
قاسمی از معرفی ۱۰۰ هزار نفر به بانک‌ها برای دریافت وام ودیعه مسکن خبر داد و تصریح کرد:‌ این کار برای اقشار کم‌درآمد مؤثر است. از سوی دیگر ساماندهی مشاوران املاک  و سامانه کد رهگیری به وزارت راه وشهرسازی منتقل شده است. قراردادهای زیرزمینی کاملاً مدیریت می‌شود و تمامی واحدهایی که خالی است و در قالب قراردادهای زیرزمینی بوده است مدیریت و کنترل می‌شود.
وی با یادآوری این‌‌که در سامانه املاک و اسکان تاکنون ۲ میلیون نفر خوداظهاری کرده‌اند،‌ اضافه کرد: سال گذشته این سامانه هک و مشکلاتی در این بخش ایجاد شد. طبق قانون باید تمامی مردم در این سامانه ثبت‌نام کنند و در صورتی که ثبت‌نام انجام نشود طبق قانون، خدمات بانکی نباید ارائه شود و تمامی ثبت‌نام مدارس هم از طریق ثبت اطلاعات این سامانه باید انجام شود. این سامانه زیرساخت بنیادی و اساسی است که تاکنون کمتر دستگاه‌ها برای اتصال به آن توجه کرده‌اند.
وی ابراز کرد: اطلاعات ۶۲ میلیون نفر را تاکنون در سامانه املاک و اسکان داریم و برای تمامی این متقاضیان پیامک ارسال می‌شود. طی چند ماه گذشته ۶۰۰ هزار واحد خانه خالی را شناسایی کرده‌ایم و این واحدها به سازمان امور مالیاتی معرفی شده‌اند که از این تعداد تنها ۶۰ نفر اعتراض کرده‌اند.
به گزارش تسنیم، بر اساس دستورالعمل ابلاغی معاون اول رئیس جمهور، مطابق تبصره ۱ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، خدمات قابل ارائه زیر مشمول الزام به داشتن کد رهگیری یا همان کد یکتای سامانه املاک و اسکان است و بدون ثبت وضعیت ملکی ـ سکونتی متقاضی در سامانه املاک و اسکان کشور، ارائه این خدمات از سوی دستگاه‌های اجرایی ممنوع است: افتتاح حساب بانکی،‌ صدور دسته‌چک، خدمات مشمول سیاست‌های حمایتی و یارانه‌ای،‌ خدمات کمک‌معیشتی،‌ تعویض پلاک خودرو،‌ فروش انشعاب آب، برق، گاز و تلفن،‌  دریافت گواهینامه،‌ دریافت گذرنامه،‌ مدارک خودرو،‌ اخطاریه،‌ ابلاغیه،‌ ثبت‌نام مدارس در منطقه محل اقامت،‌ دریافت خوابگاه دانشجویی،‌ صدور قبوض آب، برق، گاز و تلفن.

 

 

جمله با مرور دیگر رسانه‌ها گزارش می‌دهد؛
نارضایتی ایرلاین‌ها از لغو عرضه دلاری بلیت

نرخ‌گذاری ارزی برای بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی که از اوائل تیر ماه اعلام و اجرا شد، پس از یک هفته مخالفت بالاخره لغو شد اما به نظر می‌رسد همچنان رایزنی‌هایی برای اجرای دوباره این تصمیم وجود دارد و ایرلاین‌ها رضایتی نسبت به تغییر این تصمیم ندارند.
پنجم تیر ماه امسال نرخ‌گذاری بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی برای مسافران خارجی ارزی شد، یعنی مسافران خارجی برای سوار شدن به هواپیما و انجام سفرهای هوایی باید هزینه بیشتری نسبت به شهروندان ایرانی می‌کردند.مقصود اسعدی سامانی –دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی-  در این باره به ایسنا گفت: درباره اتباع خارجی و تعیین نرخ ارزی برای فروش بلیت هواپیما به آن‌ها باید گفت که دولت جمهوری اسلامی ایران ملزم به دادن یارانه به شهروندان خودش است نه اتباع خارجی و در هیچ کشوری یارانه‌ای به مسافران خارجی نمی‌دهند ما نمی‌توانیم به عنوان یک بنگاه اقتصادی مدافع منافع اتباع خارجی باشیم و باید حافظ منافع بنگاه خودمان باشیم و آن را سر پا نگه داریم.وی با اشاره به اینکه نرخ ارزی بلیت هواپیما برای مسافران خارجی به صورت ریالی از آن‌ها دریافت می‌شود، اضافه کرد: بر این اساس اعلام کردیم که برای اتباع خارجی نرخ هر بلیت هواپیما برای پروازهای داخلی تا یک ساعت ۱۰۰ دلار و بیش از یک ساعت تا سقف ۱۵۰دلار است که این مسئله را در اختیار ایرلاین‌ها گذاشتیم و بعضا ممکن است حتی پایین‌تر این اعداد و ارقام هم از مسافران خارجی دریافت شود. البته هر شرکت هواپیمایی بر اساس اختیاراتی که دارد، می‌تواند متفاوت عمل کند. به عنوان مثال برخی از ایرلاین‌های ایرانی کلاس‌های نرخی مختلفی برای پروازهای مختلف اعلام کردند.
اجرای ناگهانی این تصمیم که با موافقت ضمنی سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولیان و ناظران حاکمیتی این بخش همراه بود، مخالفان زیادی هم داشت. در وهله نخست فعالان گردشگری و مسئولان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به این مسئله اعتراض کردند. اسماعیل برات – معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از مخالفت این وزارتخانه با دریافت نرخ دلاری بلیت هواپیما از مسافران خارجی و پیگیری جدی این موضوع خبر داد.
وی افزود: بر اساس قوانین و مقررات ناظر بر صنعت گردشگری، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان دستگاه متولی قانونی امر گردشگری سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و توسعه این صنعت در کشور  را برعهده داشته و  بر اساس مفاد بند ۴ سند راهبردی توسعه گردشگری، وزارت راه و شهرسازی(سازمان هواپیمایی کشوری) موظف است سیاست‌های حمایتی را در حوزه قیمت‌گذاریِ حمل‌ونقل هوایی برای توسعه مقاصد گردشگری به عمل آورده و زیرساخت‌های حمل و نقل مسافری خود را با لحاظ سیاست‌های توسعه صنعت گردشگری تعیین و اجرا کند.برات ادامه داد: بر اساس مقررات، دریافت وجوه از گردشگران داخلی و خارجی باید بر مبنای واحد پول ملی (ریال) باشد. دریافت دلار از گردشگران، نه تنها مبنای حقوقی نداشته، بلکه با اصول حقوق گردشگر و کد جهانی اخلاق همچون «عدم تبعیض» در تعارض است.پس از این اظهارات و طرح مخالفت‌ها، نمایندگان مجلس نیز یکی پس  از دیگری انتقادها و مخالفت‌های خودشان را نسبت به این مسئله ابراز کردند و از وزارت راه و شهرسازی خواستند تا این تصمیم را لغو کنند. همچنین وزارت امور خارجه نیز در مکاتبه‌ای با متولیان صنعت هوانوردی مخالفت خود را نسبت به ارزی شدن نرخ بلیت هواپیما اعلام کرد.پس از یک هفته کش و قوس در این زمینه، بالاخره تصمیم جدید برای نرخ‌گذاری ارزی بلیت هواپیما برای مسافران خارجی لغو شد و به حالت سابق بازگشت اما به نظر می‌رسد ایرلاین‌ها از این تصمیم رضایت ندارند و همچنان در حال چانه‌زنی برای اجرای تصمیم‌شان هستند و باید ببینیم آیا قیمت بلیت هواپیما برای مسافران خارجی دوباره ارزی می‌شود یا این تصمیم برای همیشه به دست فراموشی سپرده خواهد شد.

 

 

در آستانه جام جهانی قطر؛
نخستین سفر دریایی از بوشهر به قطر مهر امسال انجام می‌شود

مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر با اعلام انجام اولین سفر دریایی از بوشهر به دوحه در مهرماه امسال، گفت: برخی از فعالان اقتصادی قصد دارند کشتی‌های خارجی را به صورت چارتر اجاره کنند تا در طول جام جهانی در خط کشتیرانی بوشهر- دوحه اقدام به جابه‌جایی مسافر کنند.
«محمد شکیبی نسب» درباره آخرین اقدامات انجذو گرفته در بندر بوشهر به منظور پشتیبانی از جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال در قطر، با اشاره به فعالیت ۲۴ ساعته برای آماده‌سازی بخش دریایی پایانه مسافری بین‌المللی دریایی بوشهر، اظهار داشت: این پایانه تا پایان مرداد ماه سال جاری به بهره برداری می‌رسد و علاوه بر این، بخش خشکی پایانه شامل سالن مسافری هم تا پایان مهرماه سال جاری آماده بهره‌برداری خواهد بود.
وی ادامه داد: استفاده از اسکله LNG و هتل ۵ ستاره نخل به عنوان ظرفیت موجود در بندر کنگان نیز یکی از گزینه‌های پیش‌رو و در دست بررسی است تا شاهد جابجایی مسافران از آن طریق به بندر دوحه باشیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر با بیان اینکه در بخش مسافر، کالا و تجهیزات باید تقاضا مورد بررسی قرار گیرد، عنوان کرد: شناورهای رو-رو پسنجر امکان جابه‌جایی کالا و مسافر را خواهند داشت و علاوه بر این، درخواست‌هایی از سوی کشتی‌های کروز به منظور فعالیت در طول بازه زمانی جام جهانی ارائه شده است.
شکیبی‌نسب با اشاره به اینکه درخواست فعالیت کشتی‌های کروز در حال بررسی و اطلاعات کشتی‌ها در حال اخذ است، ‌اظهار داشت: برخی از فعالان اقتصادی قصد دارند کشتی‌های خارجی را به صورت چارتر اجاره کنند تا در طول جام جهانی فعالیت کرده و در خط کشتیرانی بوشهر-دوحه اقدام به فعالیت و جابه‌جایی مسافر کنند.
اولین سفر دریایی مهر امسال از بوشهر
به دوحه انجام می‌شود
وی با تاکید بر اینکه به منظور فعالیت هرچه بهتر در راستای پشتیبانی از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، ‌ زیرساخت‌های دریایی مناسب را در بندر بوشهر تامین می‌کنیم، بیان کرد: در حوزه شناورها علاقه‌مند به فعالیت حداکثری بخش خصوصی هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان مهرماه سال جاری اولین سفر دریایی از بوشهر به دوحه انجام شود.مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر افزود: شناورهای رو-رو پسنجر از شرایط بسیار خوبی برخوردار هستند و در حال آماده کردن مقدمات برای تردد یک شناور رو-رو پسنجر در طول دوران برگزاری جام جهانی فوتبال در مسیر بوشهر- قطر هستیم.
شکیبی‌نسب با اشاره به اینکه بر اساس توافقات ایجاد شده از طرف مدیرعامل و اعضای هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با کشور قطر، هم‌زمان از ظرفیت شناورهای سنتی به منظور صادرات و جابه‌جایی مواد غذایی به قطر استفاده خواهیم کرد، گفت: تنها مساله در مورد جابه‌جایی مواد غذایی از طریق شناورهای سنتی مربوط به قرنطینه نباتی و استاندارد است و با لحاظ این موارد مشکلی وجود نخواهد داشت و در حال حاضر بندر «الرویس» آماده پذیرش بوده و صرفاً بحث قرنطینه و استاندارد مطرح است.
وی با تاکید بر اینکه چه در بخش جابه‌جایی مسافر از طریق شناورهای کروز، چه در بخش جابه‌جایی مسافر و بار از طریق شناورهای رو-رو پسنجر و چه جابه‌جایی کالا از طریق شناورهای سنتی شاهد بهترین پشتیبانی از جام جهانی فوتبال در قطر خواهیم بود، اظهار کرد: سعی خواهیم کرد بهترین همکاری را با کشور دوست و همسایه خود یعنی قطر داشته باشیم و در عین حال به بهترین شکل ممکن از فرصت اقتصادی برای کشور استفاده کنیم.

 

 

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر اعلام کرد؛
تسهیلات ویژه‌ برای سرمایه‌گذاران ناوگان مسافری و حمل‌ونقل باری ایمن
معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به گام موثر این سازمان در راستای توسعه حمل‌ونقل دریایی، گفت: این اقدام در راستای توسعه صادرات و رونق اقتصاد کشور به صورت جدی دنبال می‌شود.
مجید علی‌نازی درباره ضرورت حمایت از صنایع دریایی و دریانوردی با اشاره به اینکه مقوله اقتصاد دریاپایه، محور اقتصادی هر کشور ساحلی به شمار می‌رود، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در خصوص توجه به مقوله اقتصاد دریاپایه و توسعه، گسترش و رشد شهرها و جغرافیای ساحلی تاکید ویژه‌ای داشته اند و سازمان بنادر و دریانوردی تمام تلاش خود را در راستای تحقق این فرمایشات به کار گرفته است.
علی‌نازی ادامه داد: در حوزه توسعه مقوله اقتصاد دریاپایه باید بیش از پیش رشد کنیم و گام برداریم به همین منظور سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و سند تحول دولت مردمی خود را ملزم می‌داند در راستای حمایت از صنایع دریایی و دریانوردی به صورت جدی و موثر گام بردارد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه دریایی، بیان کرد: این سازمان در حوزه کشتی‌سازی، توسعه کریدور شمال جنوب، گسترش و توسعه ناوگان مسافری دریایی، ایمنی دریا، توسعه حمل ونقل دریایی و… گام‌های موثر و مثبتی بر می‌دارد و وجوه اداره شده خود را در همین مسیر سوق داده است.
علی‌نازی با تاکید بر اینکه ارتباط هرچه بیشتر با همسایگان شمالی و حاشیه خلیج فارس در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد و در این رابطه به سوی برنامه‌های عملیاتی گام برخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: مسیر خود را از وضعیت تفاهم‌نامه و توافقنامه به سمت عملیاتی شدن برنامه‌ها در حوزه حمل و نقل دریایی بین‌المللی دریایی تغییر داده‌ایم تا بتوانیم گام موثری به سوی صادرات برداریم.وی در خصوص طرح تحول صنایع دریایی و اضافه شدن ناوگان جدید به حمل‌ونقل دریایی کشور، اظهار داشت: این طرح در راستای بازسازی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل دریایی است و سازمان بنادر و دریانوردی تسهیلات ویژه‌ای را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد و حداکثر حمایت را در دستورکار دارد تا بتوانیم ناوگان مسافری و حمل‌ونقل باری ایمن را در کشور داشته باشیم.معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: شناورهای رو-رو در دریای خزر و شناورهای باری در خلیج فارس جز شناورهای هدف سازمان بنادر و دریانوردی در سال جاری و طرح تحول صنایع دریایی هستند.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری خبر داد؛
رشد ۶ درصدی جابجایی کالاهای اساسی از بنادر کشور
معاون حمل و نقل سازمان راهداری گفت: از ابتدای امسال تا دهم تیرماه بالغ بر ۵ میلیون و ۸۰۰ هزارتن کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی از بنادر کشور توسط ۲۳۹ هزار سفرکامیون حمل شده است.
حمیدرضا شهرکی ثانوی گفت: از کل کالای اساسی حمل شده در کشور، بیش از ۳ میلیون و ۵۷۲ هزار تن کالاهای اساسی از بندر امام خمینی (ره) توسط ۱۴۵ هزار سفر کامیون حمل شده که ۶۱ درصد کل کالاهای اساسی حمل شده از بنادر کشور را به خود اختصاص داده است.معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خصوص جابجایی نهاده‌های دامی از بنادر کشور گفت: بر اساس میزان تقاضا، از ابتدای سال نهاده‌های دامی در اولویت ویژه برای حمل قرار داشته است و به طور کلی ۲۱ درصد محصولات جابجا شده در کشور را کالاهای کشاورزی، دامی و غذایی تشکیل می‌دهد.شهرکی ثانوی بیان کرد :۴.۴ درصد، از کل حمل کالا در کشور سهم کالاهای اساسی وارداتی از بنادر است و نهاده‌های دامی ۷۰ درصد از کالاهای اساسی وارداتی حمل شده از بنادر را به خود اختصاص داده‌اند.وی ادامه داد: در خصوص توزیع لاستیک و روغن در بنادر نیز هماهنگی‌های لازم با وزارت صمت به عمل آمده و لاستیک از طریق سامانه کالای وزارت صمت در حال توزیع است.معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در خصوص توزیع روغن قیمت درب کارخانه در پایانه‌های بار و مسافر و بنادر نیز هماهنگی صورت گرفته و وزارت صمت در حال استقرار شعب توزیع روغن در بنادر و پایانه‌ها است.

به منظور افزایش ضریب ایمنی کاربران جاده‌ای صورت پذیرفت؛
اجرای عملیات دیوار حائل دوآب- بلده شهرستان نور
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران از اجرای عملیات تثبیت نقاط رانشی محور دوآب – بلده شهرستان نور به طول تقریبی ۱و نیم کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۱۱۵میلیارد ریال خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی از مازندران، اسماعیل فولادی اظهار داشت: اجرای عملیات تثبیت نقاط رانشی محور دوآب – بلده شهرستان نور به طول تقریبی ۱و نیم کیلومتر در ۹ نقطه شناسایی که در حال حاضر ۵ نقطه مورد بهره برداری قرار گرفت و ۴ نقطه در حال احداث است. محور دو آب –بلده که بر اثر سیل اردیبهشت سال۱۳۹۹ تخریب شد در سال گذشته با هدف افزایش ضریب ایمنی و سلامت کاربران جاده‌ای  با احداث بیش از ۱۳۹۵ متر دیوار حائل در ۹ نقطه محور یاد شده ایمن شد.فولادی افزود: با کمک راهداران پر تلاش و با عنایت به نیاز منطقه مقرر شد خاک ریزی پشت دیوار حائل با استفاده از ماشین آلات راهداری تخت اختیار شهرستان»بلدوزر، بیل مکانیکی، بنز مایلر و لودر» انجام گردد که خوشبختانه با ۴۸۰۰ سرویس بار نسبت به اجرای عملیات اقدام شده است.وی خاطرنشان ساخت: شهرستان نور به لحاظ شرایط آب و هوایی مناسب، ساحلی بودن و وجود جنگل‌های انبوه، روستاها و مناطق ییلاقی خوش آب و هوا همواره یکی از نقاط مستعد جهت جذب گردشگر محسوب شده و این در حالی است که می‌توان با ایجاد راه‌های روستایی ایمن و مناسب در شهرستان گردشگران زیادی را جذب منطقه کرد.گفتنی است از ۱۰۴۰۰ کیلومتر راه‌های استان ۷۴۰ کیلومتر مربوط به شهرستان نور است.

برچسب‌ها:

نظر شما