شناسهٔ خبر: 54976526 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

دز یادآور کرونا را از چه پلت فرم های استفاده کنیم

مدیر تحقیق و توسعه R&D موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با بیان این که ایمنی بیشتر افراد جامعه حاصل واکسیناسیون و ایمنی طبیعی است، گفت: برای دوز یادآور توصیه به مصرف واکسن های با مقدار کم آنتی ژن در هر دوز و بر پایه پروتئین نوترکیب است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا؛ سید رضا بنی هاشمی درباره اوج گیری دوباره کرونا ویروس در کشور اظهار کرد: به عنوان یک پژوهشگر در حوزه ایمونولوژی و واکسن وظیفه می دانم مطالبی را به منظور افزایش اطلاعات هموطنان عزیز عنوان و انتخاب را به خودشان واگذار کنم.

 وی تاکید کرد: یکی از واقعیت هایی که باید روی آن بحث کنیم، چرایی آرام شدن کرونا در ایران برای مدتی کوتاه است؟ اگر پاسخ واقعی این سوال را بدون تعصب بدانیم به درستی خواهیم توانست راهکارهای آینده در مقابل این بیماری را ترسیم کنیم.

عضو هیئت علمی موسسه رازی در ادامه با طرح این سوال که آیا تنها واکسن های استفاده شده در ایران موجب ایمنی کنونی شده است و یا هزینه های بیشتری را بابت این ایمنی پرداخت کرده ایم؟ تصریح کرد: با توجه به آمار مجله لنست در خصوص تعداد افراد درگیر به ویروس کرونا و مقدار مرگ و میر ناشی از آن می توان گفت علت مصونیتی که هم اکنون در کشور شاهد آن هستیم، پدیده ایمنی ترکیبی( hybrid Immunity) است.

دکتر بنی هاشمی توضیح داد: بیشترین واکسن های تزریق شده در ایران، واکسن های ویروس غیر فعال بود که از نظر ایمنی زایی و اثربخشی نمی توانست به تنهایی باعث افزایش چنین سطح ایمنی شود. از طرفی ابتلای شمار زیادی از مردم به ویروس کرونا عامل دیگر آرام شدن موقتی این ویروس در کشور بوده است.

وی با اشاره به این که ایمنی ترکیبی با گذشت بیش از ۶ ماه ضعیف شده و برای واریانت های جدید کارایی مطلوبی ندارد، نکاتی را یادآور شد و گفت: واریانت های امیکرون که به احتمال بسیار زیاد با عدم رعایت موازین بهداشتی و ورود و خروج بی حساب از مرزها، به داخل کشور منتقل خواهد شد احتمالا از واریانت B4 و یا B5 باشد که توانایی سرایت فوق العاده ای دارد، اگرچه شاید این واریانت ها به مرگ و میر و بستری شدن های طولانی منجر نشوند اما از خصوصیات آن ها، ایجاد مشکلات طولانی مدت (به خصوص مشکلات ذهنی) است.

مدیر تحقیق و توسعه R&D موسسه رازی، در ادامه سخنانش، افراد واکسن نزده را در معرض بیشترین خطر ابتلا به ‌واریانت های جدید دانست و افزود: پس از گذشت بیش از دو سال از شیوع پاندمی کرونا، سیستم ایمنی همچون سال 98 دست و پا بسته نیست و می تواند با کمک حافظه قبلی مقابل این ویروس به خوبی مقابله کند؛ لذا کسانی که هیچ دوزی از واکسن دریافت نکرده اند خصوصیت ذکر شده را ندارند و در معرض خطر جدی خواهند بود.

دکتر بنی هاشمی با اشاره به این که اگر فردی از سطح بالای ایمنی زایی برخوردا باشد می تواند این پیک را با کمترین عوارض پشت سر گذارد و این محقق نخواهد شد مگر با دریافت دوز های یادآور، تاکید کرد: برای شارژ سیستم ایمنی و با توجه به عفونت های مختلف در دوران کرونا و افزایش عوامل التهابی باید در انتخاب نوع واکسن بسیار دقت کرد.

این محقق واکسن تصریح کرد: ایمنی ایجاد شده بیشتر افراد جامعه ایمنی ترکیبی است که حاصل برخورد با پیکره کامل ویروس و واکسن هایی است که از جرم کامل ویروس و یا وکتورهای ویروسی استفاده شده است. به همین علت برای دوز یادآور توصیه به مصرف پلت فرم پروتئین نوترکیب است.

وی در ادامه ذکر نکات مهم درباره انتخاب واکسن مناسب برای دز یادآور اظهار کرد: با توجه به اینکه احتمال التهاب و مشکلات بعدی را باید در تمام افراد در نظر گرفت از واکسنی استفاده کنید که کمترین مقدار آنتی ژن در هر دوز را داشته باشد و در مراکز تزریق واکسن مطالب گفته شده را به دقت در بروشورها بخوانید و با چشم باز واکسن خود را انتخاب کنید.

دکتر بنی هاشمی، با بیان این که استفاده از فرم های داخل بینی می تواند بهترین راهکار برای جلوگیری از انتشار ویروس و همچنین به عنوان دوزهای یادآور باشد، گفت: در صورت نبود فرم داخل بینی واکسن، ابتدا دوز تزریقی و اواسط زمستان دوز استنشاقی را دریافت کنید.

مدیر تحقیق و‌ توسعه R&D موسسه رازی، با طرح این پرسش که آیا منتظر نسل های جدید واکسن برای زیر واریانت های اومیکرون باشیم؟ توضیح داد: با توجه به سرعت انتشار ویروس و سیستم بهداشتی کشور تجربه نشان می دهد تا مطالعات این واریانت انجام شود و مطالعات واکسن جدید پایان یابد، به صورت طبیعی با واریانت جدید برخورد خواهیم داشت. لذا شایسته است بار دیگر با استفاده از دوزهای یادآور، آمادگی سیستم ایمنی خود را به حداکثر میزان ممکن برسانیم.

پژوهشگر حوزه ایمونولوژی و واکسن موسسه رازی با اظهار این نکته که تمام سربازان سلامت کشور به خاطر ناملایمات دوران کرونا، از دست دادن بسیاری از عزیزان و سایر خستگی ها، توانایی روحی و جسمی سابق را ندارند و جامعه نیز نمی تواند بیش از این در پاندمی کرونا قربانی دهد، تاکید کرد: نسبت به دریافت دوز یادآور با واکسن های مناسب تاخیر نداشته باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما