شناسهٔ خبر: 54976095 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

یونسی: از حضور مربیان درجه چندم در ایران رنج می‌برم

صحبت‌های سرمربی الشحانیه در مورد رضاییان و دژاگه

باشگاه الشحانیه با مربی ایرانی‌اش یعنی سعید یونسی در تلاش برای بازگشت به سطح اول فوتبال قطر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، حضور رامین رضاییان مدافع تیم پرسپولیس در تمرینات الشحانیه و گزارش نشریه الرایه قطر مبنی بر حضور دوباره این بازیکن در باشگاه الشحانیه موجب برقراری تماس دوباره با سعید یونسی شد و البته پای صحبت‌های دیگری هم به این مصاحبه باز شد که به اتفاق آن را می خوانیم:

*در روزهای اخیر رامین رضاییان در تمرینات تیم الشحانیه شرکت کرده است؛ آیا باشگاه شما قصد دارد بار دیگر این بازیکن ایرانی را در اختیار بگیرد؟ 
حضور رامین رضاییان در تمرینات ما صرفا به منظور حفظ و بالا بردن سطح آمادگی بدنی است و به نظر من رامین رضاییان همچنان می‌خواهد در سطح اول لیگ های حرفه‌ای بازی کند.

*صرف نظر از رامین رضاییان آیا بازیکن ایرانی دیگری مد نظر شما برای حضور در ترکیب تیم هست؟ 
ما از سه بازیکن ایرانی در ترکیب تیم بهره می بریم که این ها در قطر متولد شده اند اما خب ایرانی هستند. مصطفی جعفری، رضا نجفی و ابراهیم سلاجقه سه بازیکن ایرانی تیم ما هستند.

*چه استراتژی را در فصل جدید دنبال می کنید؟ 
خب ما در تلاش برای پیشرفت و ارتقای جایگاه تیم هستیم. سعی می کنیم با استفاده از علم فوتبال و آخرین دستارودهای فیزیولوژیکی و تاکتیکی و القای آن به بازیکنان به اهدافمان دست پیدا کنیم. کادر من مربیانی از کشورهای اسپانیا، انگلیس، کرواسی و حتی ایران هستند که هر کدام سابقه آکادمیک و بازی در رئال مادرید و لیورپول و تیم ملی کرواسی را در کارنامه دارند. من هم در زمینه فوتبال اخیرا از بهترین دانشگاه مرتبط با علم ورزش و تمرین به خصوص فوتبال (دانشگاه كويمبرا پرتغال) موفق به اخذ مدرک دکترا شدم. تجربه 15 ساله حضور در فوتبال قطر به مجموعه تیم ما کمک می کند که با سرعت به سمت اهداف از پیش طراحی شده حرکت کنیم.

*آیا بازی تیم ملی برابر الجزایر در قطر را دیدید؟ اگر پاسخ تان مثبت است در مورد این بازی چه دیدگاهایی دارید؟ اگر هم پیشنهادی برای تیم ملی به منظور حضور شایسته در جام جهانی دارید؛ مطرح کنید؟
بله بازی تیم ملی برابر الجزایر را دیدم و به همین خاطر نکاتی را مطرح می کنم که ممکن است برای تیم ملی به منظور حضور شایسته در جام جهانی مفید باشد؛ متاسفانه بازیکنان تیم ملی در جریان بازی با الجزایر سيستم ارزيابى ديجيتالى بازيكنان (GPS) را به تن نداشتند. حتی من در تمرینات تیم ملی در دوحه هم ندیدم تیم ملی از این تکنولوژی استفاده کند در حالی که استفاده از این سیستم در جریان تمرین و مسابقه یک اصل است که داده های خوبی را از بازیکن به مربی می دهد و این منجر به تصمیم گیری های خوب و اتخاد تاکتیک مبتنی بر این داده ها می‌شود.

توانمندی‌های فردی بازیکنان تیم ملی که همیشه از آن صحبت می شود نقطه قوت تیم ملی در این بازی بود اما وقتی انسجام تاکتیکی وجود نداشته باشد این نقطه قوت محو می شود. از دقیقه 25 آنطور که من دیدیم فاصله بین خطوط بیش از حد استاندارد شده بود و این کار انتقال توپ ازخط دفاع به حمله را سخت می‌کرد و البته موجب سیطره بازیکنان الجزایر بر توپ و میدان شده بود البته توضیح این مطلب وقت زیادی را می طلبد و شاید جایش اینجا نباشد. نکته مهم دیگر که در تیم ملی باید رعایت شود استفاده از بازیکنان در پست های تخصصی است. به خصوص در پست های حساس. این موضوع هم از نظر تاکتیکی مهم است و هم از نظر سلامت روانی تیم و احترام به بازیکنان و شخصیت تیم؛ استفاده بازیکنان در پست های غیر تخصصی به نظر من آسیب جدی به شرایط روحی و روانی تیم می زند. به نظر من تیم ملی و بازیکنان تیم ملی شایسته بهترین ها هستند. در کادر فنی تیم ملی قطر دو دانشمند علم فوتبال حضور دارند که لحظه به لحظه و به صورت زنده بازیکنان را ارزیابی و به کادر فنی انتقال می دهند تا کادر فنی بهترین تصمیمات را برای تیم در جریان بازی و تمرینات و مسابقات بعدی بگیرد، این موضوع حتی در تیم های کم بضاعت آفریقایی هم انجام می شود. شما هیچ تیم ملی را نمی بینید که در جام جهانی شرکت کرده باشد و کادر فنی اش کمتر از 10 نفر باشد. در تیم ملی قطر 22 نفر حضور دارند که شبانه روز مشغول کار کردن هستند.

*ظاهرا همکاری اشکان دژاگه هم با باشگاه شما به پایان رسیده است؛ در این خصوص هم توضیح دهید. 
نه، اشکان دژاگه بازیکن باشگاه الشحانیه است و امسال هم در کنار ما خواهد بود و خوشحالم افتخار کار کردن با این بازیکن نصیب من شده است.

*شما در تیم الشحانیه حضور دارید و فرهاد مجیدی هم رهبری تیم اتحاد کلبا را برعهده گرفته است. به نظر می رسد مربیان ایرانی رفته رفته نشان می دهند توانمندی هدایت تیم های خارجی را دارند همان طور که بازیکنان ایرانی برای تیم های خارجی بازی می کنند. در این باره هم صحبت کنید.
خب، به عنوان مربی ایرانی برای اینکه در تیم خارجی مربیگری کنی نیاز به ارتقای سطح علمی داری؛ باید زبان انگلیسی و هم چنین کار کردن با تکنولوژی فوتبال را بلد باشی. از یک کادر حرفه‌ای در ترکیب فنی بهره ببری و از همه مهم‌تر ارتباطات بین المللی داشته باشی و در کلاس های مربیگری و سمینارهای جهانی حضور فعال داشته باشی. این ها برای کار در فوتبال خارج از کشور باید مورد توجه مربیان داخلی قرار گیرد. به نظر من فرهاد مجیدی این نکات را به خوبی می داند و با توجه به کادری که انتخاب کرده می تواند سال های سال در خارج از کشور مربیگری کند. او می تواند سال ها در فوتبال مدرن حرکت کند و در این زمینه هم همانند دوران بازی برای فوتبال ایران افتخار آفرین باشد. به عنوان یک مربی ایرانی از این موضوع خرسند هستم. ما اگر در زمینه آموزش بازیکن و هم چنین مربی به درستی و بر مبنای علم روز حرکت کنیم با توجه به توانمندی های فوتبال ایران در این دو بخش دیگر نیاز به بازیکنان و مربیان درجه چندم اروپایی در تیم های بزرگ ایران نخواهیم داشت. این موضوع موجب رنجش من است و امیدوارم روزی مدیران دلسوز فوتبال ایران با اهمیت به این موضوع مهم این مشکل را برطرف کنند.

نظر شما