شناسهٔ خبر: 54975068 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تحولات اوکراین| توافق درباره اختصاص ۱.۹ میلیارد دلار برای بازسازی اوکراین/ ناامیدی زلنسکی از امکان تحویل هواپیما از کشورهای غربی

وزرای امور خارجه اوکراین، آلمان و آمریکا قبل از برگزاری نشست وزیران گروه ۲۰ در اندونزی، مواضع خود را هماهنگ و توافق کردند که به روسیه اجازه ندهند از این سکوی بین المللی استفاده کند، بدین ترتیب این اجلاس عرصه‌ای برای رویارویی روسیه و غرب خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "دنیس اشمیگال"، نخست وزیر اوکراین شب گذشته، چهارشنبه، پس از پایان کنفرانس بین‌المللی بازسازی این کشور در لوگانوی سوئیس (4 الی 6 جولای)، اعلام کرد که کشورهای غربی تقریباً یک میلیارد و 900 میلیون دلار برای بازسازی اوکراین اختصاص خواهند داد.

وی در کانال تلگرامی خود نوشت: "تقریباً 1.9 میلیارد دلار. این مبلغی است که شرکت کنندگان در کنفرانس لوگانو برای حمایت از اوکراین در خصوص آن توافق کرده‌اند."

نخست وزیر اوکراین یادآور شد که مقامات کی‌یف در این کنفرانس طرحی را برای بازسازی این کشور ارائه کردند که در آن هزینه‌ای بالغ بر 750 میلیارد دلار پیش بینی شده بود.

این کنفرانس با تصویب یک بیانیه هفت ماده‌ای به پایان رسید. به طور خاص، 600 میلیون دلار برای حمایت مالی از اوکراین، بیش از 500 میلیون دلار - برای توسعه بخش کشاورزی در نظر گرفته شده، بیش از 500 میلیون دلار برای آماده سازی اوضاع برای فصل گرما و تقریبا 250 میلیون دلار برای توسعه پروژه‌های تحول دیجیتال برنامه ریزی شده است.

اشمیگال افزود: «ما از حمایت دولت‌های سوئیس، سوئد، انگلستان، بانک جهانی و دیگر سازمان‌های مالی بین‌المللی، شرکت‌های خصوصی اوکراینی و بین‌المللی برای ابراز همبستگی با اوکراین سپاسگزاریم». به عقیده وی، این کنفرانس ثابت شد که ائتلاف دفاعی و حمایت از اوکراین بزرگتر و قدرتمندتر از گذشته شده است.

نخست وزیر اوکراین پیش از این گفته بود که بازسازی این کشور باید با اختصاص دارایی‌های مصادره شده روسیه و الیگارشی‌های آن تامین شود. او این مبلغ را بین 300 الی 500 میلیارد یورو تخمین زد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در این باره گفت که مسکو  نظریه‌ مطرح شده از سوی اوکراین برای هزینه کردن ذخایر مسدود شده طلا و ارزی روسیه را غیرقابل قبول می‌داند و تمامی اقدامات لازم برای جلوگیری از مصادره دارایی‌ها روسیه در حال بررسی است.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود| در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و سی و چهارم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

15:30- مذاکرات لاوروف با وزیر خارجه چین درباره روند اوضاع در اوکراین

وزارت امور خارجه روسیه امروز، پنج‌شنبه اعلام کرد که سرگئی لاوروف، رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور و "وانگ ایی" همتای چین وی درباره وضعیت اوکراین و اقدامات خصمانه غرب در این راستا گفتگو کردند.

دیدار وزیران خارجه روسیه و چین در حاشیه نشست وزیران گروه 20 در جزیره بالی انجام شد.

لاوروف همتای چینی خود را در جریان پیشرفت در اجرای وظایف اصلی در عملیات ویژه نیروهای مسلح روسیه با هدف حفاظت از غیرنظامیان دونباس، غیرنظامی‌سازی اوکراین  قرار داد.
طبق این اطلاعات، وزرای خارجه دو کشور همچنین درباره اقدامات کشورهای غربی در رابطه با موضوع اوکراین تبادل نظر کردند.

15:15- درخواست مقامات دونتسسک از مردم برای تخلیه شهر

در مواجهه با حملات روسیه، مقامات منطقه دونتسک در شرق اوکراین از مردم غیرنظامی خواسته‌اند تا فرار کنند. پاولو کیریلنکو، فرماندار این کشور روز چهارشنبه از طریق سرویس خبری تلگرام گفت: روسیه کل منطقه دونتسک را به یک کانون خطرناک از جمله برای غیرنظامیان تبدیل کرده است. من از همه می خواهم که تخلیه شوند! تخلیه زندگی را نجات می دهد!

"وادیم لیاخ"، شهردار شهر اسلوویانسک در شرق اوکراین هم از اتوبوس و قطار برای انتقال غیرنظامیان به غرب این کشور خبر داد. لیاخ گفت "هیچ ریسکی نکن! وسایلت را جمع کن! از آغاز درگیری ها در اسلوویانسک در مجموع 17 نفر کشته و 67 نفر زخمی شده‌اند. لیاخ گفت: دیروز دو کشته و هفت زخمی در حملات رخ داد.‎

15:00- کرملین: پوتین هنوز برای سفر به اندونزی تصمیم نگرفته است

دمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه، امروز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، با نزدیک شدن به تاریخ نشست سران گروه 20 در اندونزی، در خصوص بهترین ترکیب برای شرکت در این اجلاس تصمیم خواهد گرفت.

وی همچنین گفت که رئیس جمهوری روسیه هنوز قصد ندارد به منطقه کالینینگراد سفر کند.

پسکوف در عین حال گفت که کرملین امیدوار است وضعیت محاصره حمل و نقل ریلی منطقه کالینینگراد به بهترین شکل ممکن حل و فصل شود و مسکو در حال بررسی سناریوهای مختلف است.

وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که مسکو پیشاپیش دولت اندونزی را از قصد ولادیمیر پوتین برای شرکت در نشست سران گروه 20 مطلع کرده، البته شرکت قطعی وی در این نشست به روند اوضاع بین‌المللی و  وضعیت اپیدمیولوژیک در جنوب شرقی آسیا بستگی خواهد داشت.‎

14:37- بحران سیاسی در انگلیس برای کرملین اولویت ندارد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست ‌جمهوری روسیه، درباره استعفای احتمالی بوریس جانسون، نخست ‌وزیر انگلیس اعلام کرد که ارزیابی از لفاظی‌های کابینه وزیران این کشور بر عهده کرملین قرار ندارد و باید اجازه دهید خود انگلیسی‌ها درباره عملکرد دولت‌شان قضاوت کنند.

به گزارش صبح امروز رسانه‌های انگلیسی، جانسون با استعفای خود از مقام نخست وزیری موافقت کرده است.

دیمیتری پسکوف در این باره گفت: بحران دولتی در انگستان نمی‌تواند اولویتی برای کرملین داشته باشد، البته به این موضوع توجه شده است.

وی افزود: «در خصوص خود آقای جانسون، باید بگویم که او ما را خیلی دوست ندارد و این احساس دو طرفه است.»

والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز در این رابطه ابراز عقیده کرد: "سرنوشت بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، ممکن است برای دیگر رهبران اروپایی رقم بخورد که به بهانه جنگ در اوکراین، چشمان خود را به روی مشکلات داخلی در کشورهایشان بسته‌اند. البته مردم اروپا آگاه به طور فزاینده‌ای از سیاست‌های غیرمنطقی دولت‌های خود خشمگین شده و اقدامات آنها را محکوم می‌کنند."‎

14:22- ریابکوف: برنامه غرب برای محروم کردن روسیه از درآمدهای نفتی خنثی خواهد شد

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه امروز پنجشنبه در جمع  خبرنگاران اعلام کرد که احتمال تعیین سقف قیمت نفت روسیه وجود دارد، ولی برنامه‌های غرب برای محروم کردن روسیه از درآمدهای نفتی خود متوقف خواهد شد.

وی تاکید کرد که مسکو جایگزین‌ها و راه‌هایی برای تامین درآمدهای بودجه خود پیدا خواهد کرد و "با دقت بسیار زیاد" با این موضوع برخورد می‌کند.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: «ما هیچ مشکلی نمی‌بینیم. این تلاش‌ها یکی دیگر از عناصر جنگ روانی علیه روسیه است، عنصر دیگری از جنگ ترکیبی در تخیل ملتهب کسانی است که آن را برای نابودی روسیه به راه انداختند. البته این برنامه‌ها قرار نیست محقق شود و خنثی خواهند شد.»

ریابکوف افزود: تلاش برای کنترل بازارها و تحمیل دیدگاه‌های خود به شرکت کنندگان در آن، در حال حاضر به هسته اصلی سیاست کشورهای غربی تبدیل شده است.

پیش از این، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن گفت که مکانیسم در نظر گرفته شده برای محدود کردن قیمت نفت روسیه می‌تواند قیمت آن را به نصف کاهش دهد.

چند روز قبل نیز مشخص شد که ایالات متحده به همراه نمایندگان کشورهای گروه7 امیدوارند بتوانند در خصوص تعیین سقف قیمت نفت روسیه در اسرع وقت به توافق برسند. یکی از مشکلات در این راستا آن است که آیا قدرت‌های بزرگ آسیایی مانند هند و چین از این ابتکار حمایت خواهند کرد یا خیر.

 

14:01- هواپیمای روسی تلاش برای افراشتن نمادین پرچم اوکراین در جزیره مار را خنثی کرد

وزارت دفاع روسیه امروز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای هوا-فضای این کشور با اصابت موشک‌های بسیار دقیق، تلاش نظامیان اوکراینی برای افراشتن نمادین پرچم این کشور در جزیره مار را خنثی کردند و در این عملیات، تعدادی از نظامیان اوکراینی کشته و مابقی متواری شدند.

وزارت دفاع روسیه در این گزارش یادآور شده است: «حدود ساعت 5 صبح امروز، چندین نظامی اوکراینی از یک قایق موتوری در جزیره مار فرود آمده و با در دست گرفتن پرچم این کشور عکس گرفتند. آنها بدین ترتیب قصد داشتند پرچم اوکراین را به صورت نمادین در جزیره مار برافرازند. در همین حال، یک فروند هواپیمای نیروی هوا-فضای روسیه بلافاصله با موشک‌های بسیار دقیق به این قسمت از جزیره حمله کرد که در نتیجه تعدادی از نظامی اوکراینی کشته وبازماندگان به سمت بندر اودسا گریختند.»‎

13:45- تاکنون 234 فروند هواپیمای ارتش اوکراین نابود شده است

وزارت دفاع روسیه امروز پنجشنبه اعلام کرد که جنگنده‌های سوخو-35 روسی طی عملیات شبانه روز گذشته موفق شدند دو فروند هواپیمای اوکراینی، یک جنگنده میگ-29 در منطقه نیکولایف و یک جنگنده سوخو-25 را در منطقه دونتسک سرنگون کنند.

علاوه بر این، طی این مدت هواپیماهای عملیاتی-تاکتیکی و نیروهای پدافند هوایی، موشکی و توپخانه ارتش روسیه مناطق استقرار نیروها و تجهیزات نظامی ارتش اوکراین در 142 منطقه را مورد اصابت قرار دادند.

طبق این گزارش، در مجموع تاکنون نیروهای مسلح اوکراینی دچار این خسارات شده‌اند:

 234 فروند هواپیما،
 137 فروند بالگرد،
یک هزار و 479 هواپیمای بدون سرنشین،
 353 سامانه موشکی ضدهوایی،
3 هزار و 935 دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی،
 724 سامانه موشک انداز چندگانه،
3 هزار و 102 قبضه توپ و خمپاره صحرایی،
 و 4 هزار و 64 دستگاه خودروی ویژه نظامی منهدم شده است.

 

13:30- آلمان تحویل نفربرهای زرهی فوکوس به اوکراین را رد کرد

"کریستین لامبرشت"، وزیر دفاع آلمان تحویل نفربرهای زرهی "فوکس" به اوکراین را به دلیل منافع امنیتی خود آلمان رد کرد. وی در سخنانی اظهار داشت:  ما از اوکراین با هر چیزی که ممکن است و مسئولیت پذیر است حمایت می کنیم. اما ما باید توانایی آلمان برای دفاع از خود را تضمین کنیم.

لامبرشت در ادامه توضیح داد: بنابراین این غیرمسئولانه است که بخواهیم ارتش آلمان را به یغما ببریم، به ویژه در این مواقع، و حتی بخواهیم توصیه نظامی بازرس کل در این باره را نادیده بگیریم.

13:24- اوکراین: روسیه همچنان برای کنترل کامل لوهانسک تلاش می‌کند

بر اساس اطلاعات بدست آمده از کی یف، نیروهای روسی همچنان برای کنترل کامل منطقه لوهانسک در شرق اوکراین که تا حد زیادی فتح شده بود، می جنگند. ستاد کل اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد، برای این منظور، روس ها برخی از واحدهای خود را جابجا کرده اند.

فرماندار لوهانسک پیشتر اعلام کرده بود که حتی پس از سقوط شهر مهم استراتژیک لیسیچانسک، درگیری ها در حومه ها ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر مسکو چندین روز است که اعلام کرده نیروهای خودی کنترل کامل لوهانسک را به دست گرفته‌اند.‎

13:18- صدر اعظم آلمان: روسیه از انرژی به عنوان سلاح استفاده می‌کند

"اولاف شولتز"، صدراعظم آلمان، روسیه را به استفاده از انرژی به عنوان سلاح با توجه به کاهش عرضه گاز متهم کرد. این مقام آلمانی شامگاه چهارشنبه در جشنواره تابستانی انجمن فدرال انرژی های تجدیدپذیر گفت: آلمان برای مدت طولانی و بیش از حد یک طرفه به تامین انرژی از روسیه متکی بوده است. امروز باید بگوییم: روسیه از انرژی به عنوان سلاح استفاده می کند. هیچ کس باور نمی کند که روسیه تنها به دلایل فنی عرضه گاز خود را کاهش می دهد.

"شولتز" گفت که به همین دلیل است که اکنون موضوع کاهش وابستگی به واردات انرژی روسیه در سریع ترین زمان ممکن بدون به خطر انداختن امنیت عرضه است. وی افزود: دولت فدرال آلمان قبلاً برنامه ریزی برای بدترین حالت را در مراحل اولیه آغاز کرده بود. به گفته وی تاسیسات ذخیره سازی گاز در حال پر شدن و سرمایه گذاری در پایانه های گاز طبیعی مایع (LNG) در حال انجام است.

 

13:11- ریابکوف: لاوروف با بلینکن در حاشیه اجلاس گروه 20 دیدار نخواهد کرد

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه  امروز پنجشنبه اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور قصد ندارد در حاشیه نشست وزیران گروه 20 با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود دیدار و گفتگویی داشته باشد.

این دیپلمات در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در این باره گفت: "هیچ برنامه‌ای در این رابطه ریخته نشده است."

پیش از این مشخص شد که لاوروف بامداد امروز وارد دنپاسار در جزیره بالی شد، جایی که نشست وزرای خارجه گروه 20 آغاز می‌شود.‎

وزیر خارجه روسیه در نخستین روز این اجلاس دیدارهای دوجانبه با وانگ ایی، همتای چینی خود و مولود چاووش اوغلو، وزیرامور خارجه ترکیه خواهد داشت.

 

وزرای خارجه آلمان و اوکراین قبل از نشست گروه 20 مواضع خود را هماهنگ کردند

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان، پیش از برگزاری نشست وزرای خارجه کشورهای عضو گروه 20 در اندونزی، با دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین مواضع خود را هماهنگ  کرده و در این خصوص به توافق رسید.

وزارت خارجه آلمان روز چهارشنبه این موضوع را اعلام کرد و یادآور شد که  وزیر امور خارجه قبل از عزیمت به نشست گروه 20، امروز بار دیگر با همتای اوکراینی خود مواضع دو کشور را هماهنگ کرد. طرفین توافق کردند که اجازه نخواهند داد روسیه از سکوی این نشست به نفع خود استفاده کند. وزارت امور خارجه آلمان همچنین اعلام کرد که برلین به حمایت قاطع خود از اوکراین ادامه خواهد داد.

نشست سران گروه 20 در سطح وزرای خارجه از 7 تا 8 جولای (16 الی 17 تیر ماه) در جزیره بالی اندونزی برگزار می‌شود.

گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و اوکراین درباره تسریع تحویل تسلیحات سنگین به کی‌یف

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین، روز چهارشنبه، راه‌های تسریع در تحویل تسلیحات سنگین به کی‌یف را بررسی کردند.  این گفتگو در آستانه برگزاری اجلاس وزیران گروه G20 در اندونزی صورت گرفته است.

کوله‌با در توئیتر خود در این باره نوشت: "من با آقای بلینکن در آستانه نشست وزیران G20 صحبت کردم. از ایالات متحده برای کمک نظامی به اوکراین سپاسگزاریم. ما گام‌هایی را برای تسریع در روند تحویل تسلیحات سنگین از ایالات متحده و سایر شرکای خود هماهنگ کرده‌ایم."

لاوروف برای شرکت در نشست وزرای خارجه گروه 20 عازم اندونزی شد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته، چهارشنبه برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو گروه بیست عازم کشور اندونزی شد. نشست گروه 20 در سطح وزرای خارجه از 7 تا 8 جولای (16 الی 17 تیر ماه) در جزیره بالی اندونزی برگزار می‌شود.

قرار است دیدارهایی بین لاوروف و همتایانش از دیگر کشورهای گروه 20 در حاشیه شورای وزیران بالی انجام شود.

علاوه بر این، دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که مقامات مسکو پیشاپیش دولت اندونزی را از قصد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای شرکت در نشست سران گروه 20 مطلع کرده است. در این بیانیه یادآوری شده که البته شرکت قطعی پوتین در این نشست به وضعیت بین المللی و با در نظر گرفتن وضعیت اپیدمیولوژیک در جنوب شرقی آسیا بستگی خواهد داشت.

پیش از این دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که روسیه همچنان عضو گروه 20 است و در نشست سران شرکت خواهد کرد، البته ترکیب هیئت نمایندگی این کشور پس از تجزیه و تحلیل دقیق اوضاع مشخص خواهد شد.

قدیروف: جنگجویان چچنی پس از آزادسازی لوهانسک به خانه باز می‌گردند

رمضان قدیروف، رئیس جمهوری چچن روز چهارشنبه با فرماندهان و رزمندگان واحدهای نیروهای ویژه "آخمت" که پس از آزادسازی سرزمین لوهانسک به منطقه بازگشتند، دیدار کرد.

قدیروف سپس در کانال تلگرامی خود نوشت: «روز چهارشنبه، من رسماً با فرماندهان و رزمندگان چچنی شرکت کننده در عملیات آزاد سازی جمهوری مردمی لوهانسک دیدار کرده و از شجاعت و جان فشانی آنها قدردانی کردم. تعدادی از فرماندهان و رزمندگان جوایز و عناوین عالی را دریافت کردند.»

وی افزود که نیروهای ویژه آخمت در جریان این عملیات آمادگی رزمی بالا و موفقیت خود را نشان دادند و برخی "گمانه‌زنی‌ها درباره انزوای" مردم چچن از دیگر مناطق روسیه را متوقف کردند. به گفته قدیروف، نیروهای چچنی، در کنار دیگر نظامیان روسی و نیروهای مردمی منطقه‌ای، در تصرف شهر لیسیچانسک، آخرین شهر استان لوهانسک در شرق اوکراین نقش مهمی داشتند.

نماینده کنگره آمریکا از زلنسکی و بایدن خواست از بازی سیاسی دست بردارند

ویکتوریا اسپارتز، نماینده اوکراینی‌الاصل کنگره آمریکا شب گذشته اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده و ولادیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی‌اش باید از بازی سیاسی در پیش گرفته دست بردارند تا روند اوضاع در اوکراین را تغییر یابد.

این عضو جمهوری خواه کنگره آمریکا گفت: «قبل از هر چیز، رئیس جمهور بایدن باید بازی سیاسی کنونی را متوقف کند و یک استراتژی روشن داشته باشد و کمک‌های دفاعی به اوکراین را به استراتژی ما گره بزند. ثانیاً، رئیس‌جمهور زلنسکی باید تئاتر بازی کردن خود را کنار بگذارد و بعنوان یک رهبر واقعی حکومت را در دست گرفته و به طور مؤثرتری از نیروهای مسلح خود و مقامات محلی حمایت کند.»

وی تاکید کرد که کنگره باید نظارت مناسب‌تری بر ارسال تسلیحات و تجهیزات به اوکراین ایجاد کند.

ویکتوریا اسپارتز تقریباً 22 سال در اوکراین زندگی کرده و سپس به ایالات متحده مهاجرت کرد. وی اکنون و پس از آغاز جنگ سعی دارد از موقعیت نمایندگی خود در کنگره برای کمک به حل و فصل اوضاع در کشورش استفاده کند.

روسیه هیچ قصدی برای آغاز مذاکره با ایالات متحده ندارد

یک مقام آگاه بلندپایه روس در گفتگو با روزنامه "ایزوستیا" تاکید کرد، تا زمانی که هیچ ارسال علامتی از سوی واشنگتن مبنی بر علاقه به مذاکره ارسال نشده باشد، مسکو خود آغازگر گفتگو با ایالات متحده نخواهد بود.

این منبع که نامش فاش نشده، گفت: از طرف آنها (آمریکایی‌ها) هیچ حرکتی به سمت گفتگو با فدراسیون روسیه وجود ندارد. در مسکو این درک وجود دارد که اولین کسی نباشیم که گفتگو را آغاز خواهیم کرد، ما در حال حاضر به وضوح مواضع خود را اعلام کرده و در حاشیه نشست گروه G20، هیچ ملاقاتی با ایالات متحده یا سایر کشورهای غربی برنامه ریزی نشده است.

به گفته این مقام، اگر واشنگتن پیشنهادی برای مذاکره ارائه دهد، سازماندهی این نشست از لحاظ فنی در خاک کشور ثالث یا با میانجیگری سازمان ملل  دشوار نخواهد بود، ولی طرف روسی مبتکر این اقدام نخواهد بود.

زاخارووا: غرب باید از ترساندن جهان با "تهدید شیمیایی" روسیه دست بردارد

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه  در تفسیر نتایج صدمین نشست شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که روز گذشته در لاهه برگزار شد، اعلام کرد که کشورهای غربی باید از ترساندن جامعه جهانی با توهم "تهدید شیمیایی فزاینده از جانب روسیه" دست بردارند.

این دیپلمات یادآور شد که روسیه همچنان از سوی دولت اوکراین به استفاده از سلاح "شیمیایی" متهم می‌شود که این یک "تهمت کاملاً بی پایه و اساس" است. زاخارووا افزود: «اکنون نه تنها سوریه، بلکه روسیه نیز با اتهامات غیرقانونی مبنی بر نقض کنوانسیون تسلیحات شیمیایی در معرض حملات دیوانه‌وار غرب قرار گرفته است. اکنون علاوه بر کنایه‌هایی که قبلاً درباره «پرونده اسکریپال» و ادعای «مسمومیت ناوالنی» شنیده میشد، نیروهای مسلح روسیه که در حال انجام وظایف خود در چارچوب عملیات نظامی ویژه برای محافظت از دونباس هستند، نیز متهم به استفاده از تسلیحات شیمیایی می‌‌شوند.»

وی تاکید کرد: «روسیه به مخالفت خود با سیاسی کردن بی بند و بار فعالیت‌های سازمان منع سلاح های شیمیایی توسط کشورهای غربی که به طور فزاینده‌ای از هدف اصلی خود به عنوان ابزاری کلیدی برای خلع سلاح شیمیایی و عدم گسترش آن دور شده، ادامه می‌دهد.»

زلنسکی از ناامیدی اوکراین برای تحویل تجهیزات هوایی از غرب خبر داد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد که مقامات کی‌یف دیگر امیدی به دریافت هواپیما از شرکای غربی ندارند، ولی همچنان روی تامین سیستم‌های دفاع هوایی حساب باز می‌کنند.

زلنسکی عصر روز چهارشنبه در پایان دیدار خود با میشل مارتین، نخست وزیر ایرلند گفت: "شاید من خیلی پیگیر باشم، ولی با این وجود، ایمنی آسمان یک اولویت است. ولی در کی‌یف هیچ کس دیگر انتظار دریافت هواپیما از این یا آن کشور را ندارد، ولی همچنان از لحاظ تئوری، روی دریافت سیستم‌های دفاع هوایی قدرتمند به اوکراین حساب می‌کنیم.»

 برخی گزارشات حاکی از آن است که کشورهای غربی قصد ندارند سیستم های پدافند هوایی آمریکایی "پاتریوت" را به اوکراین ارائه کنند تا این مسئله روسیه را تحریک نکند.

روز گذشته، اطلاعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه گروهی از سربازان نیروهای مسلح اوکراین چندین دستگاه توپخانه متحرک سزار فرانسوی را به ازای هر قطعه 120 هزار دلار به ارتش روسیه فروخته‌اند. هزینه واقعی هر سامانه توپخانه سزار تقریباً 7 میلیون دلار است.

پیش از این، دفتر امنیت اقتصادی اوکراین موارد مکرر فروش کمک‌های انسان دوستانه و تجهیزات نظامی ارائه شده توسط کشورهای غربی به این کشور را فاش کرد.

ستاد کل ارتش بلاروس: غرب خود را برای جنگ در جبهه شرقی آماده کرده است

روسلان کاسیگین، رئیس اداره اصلی اطلاعاتی ارتش و معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بلاروس هشدار داد که کشورهای غربی برای انجام عملیات نظامی در جهت گیری شرقی آماده می‌شوند.

این مقام نظامی گفت: «مجموعه تدارکات نظامی غرب، از جمله در خاک لهستان، گواه بر توسعه سیستماتیک واشنگتن و بروکسل به بهانه مهار تهدیدات از جانب شرق، سازوکارهایی برای ایجاد گروه‌بندی نیروها برای استفاده احتمالی آنها در مناطق عملیاتی مربوطه و همچنین اطمینان کامل از اقدامات آنها در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.»

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بعنوان جمع بندی گفت: این اقدامات در واقع مقدماتی برای انجام عملیات نظامی در جبهه شرقی اروپاست.

پیش از این،  ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، در یک کنفرانس مطبوعاتی در آستانه نشست سران این ائتلاف در مادرید، گفته بود که ناتو قصد دارد تعداد گروه‌های نظامی خود در جناح شرقی را به بیش از 100 هزار نفر افزایش دهد. به گفته وی، در شرق اروپا قرار است انبارهای تسلیحاتی مجهزی نیز ایجاد شود.

 روسیه در نشست سران ناتو در مادرید یک "تهدید جدی برای صلح و امنیت" خوانده شد و در دکترین جدید راهبردی ناتو نیز، فدراسیون روسیه دیگر به عنوان یک شریک ذکر نشده است. علاوه بر این گزارش شده که ائتلاف در حال آماده سازی طرح‌های جدید برای دفاع است که طبق آن تعدادی از واحدهای نظامی ناتو همواره در حالت آماده باش قرار می‌گیرند.

 تصویب قانونی برای تضمین انجام عملیات نیروهای مسلح روسیه در خارج از کشور در دومای روسیه

دومای دولتی در نشست روز چهارشنبه لایحه‌ای را در خصوص مجاز بودن نیروهای مسلح فدراسیون روسیه، سایر نیروها و ارگان‌های نظامی برای مبارزه با تروریسم و ​​سایر عملیات نظامی در خارج از خاک این کشور تصویب کرد.

بر اساس این سند، به منظور اطمینان از انجام عملیات نظامی در خارج از خاک روسیه کشور، دولت ممکن است تصمیم به اتخاذ تدابیر ویژهای در حوزه اقتصادی بگیرد. علاوه بر این، اقدامات لازم برای فعالسازی مجدد و موقت ظرفیت‌ها و امکانات بسیج و استفاده از دارایی‌های مادی ذخیره دولتی پیش بینی شده است.

تصویب این قانون به افزایش کارایی و اثربخشی انجام وظایف ضروری نیروهای مسلح و سایر نیروها و ارگان‌ها در جریان عملیات ویژه در دونباس کمک خواهد کرد.

هفت نفر در حملات روز گذشته نیروهای مسلح اوکراین به دونتسک کشته شدند

 دفتر نمایندگی منطقه دونتسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی رژیم آتش‌بس، شب گذشته، چهارشنبه گزارش داد که هفت تن از ساکنان غیرنظامی در مناطق مختلف دونتسک در نتیجه گلوله باران شبانه روز گذشته توسط نیروهای مسلح اوکراین کشته شدند.

در این گزارش یادآور شده که علاوه بر این، 19 نفر از ساکنان محلی نیز در جریان این حملات با شدت‌های مختلف مجروح شده و آسیبهای نیز به زیرساختارهای شهری ثبت شده است.

طبق این اطلاعات، نیروهای مسلح اوکراین 235 قطعه مهمات از انواع مختلف توپخانه و خمپاره انداز با کالیبر 155، 152 و 122 میلی متر شلیک کردند.

متخصصان مین‌یاب روسیه نزدیک به 49 هزار قطعه مواد انفجاری را در دونباس خنثی کردند

سرهنگ میخائیل میزینتسیف، رئیس مرکز کنترل دفاع ملی فدراسیون روسیه شب گذشته اعلام کرد: «از آغاز عملیات ویژه نظامی در منطقه دونباس، واحدهای مین زدای نیروهای مسلح و وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه بیش از 3 هزار و 700 هکتار از سرزمین‌های دو جمهوری مردمی دونتسک و لوهانسک را بررسی و پاکسازی کردند و در نتیجه 48 هزار و  694 مواد انفجاری مختلف را در جاده‌ها، ساختمان‌ها و دو پل عبوری کشف و خنثی کرده‌اند.

قصد روسیه برای ارسال حدود 50 میلیون تن غلات به خارج از کشور در سال جاری

وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور قصد دارد در سال جاری میلادی حدود 50 میلیون تن غلات خود را به کشورهای دیگر صادر کند.

در این بیانیه که در وب سایت رسمی وزارت خارجه روسیه منتشر شده، آمده است: «روسیه با اجرای دقیق تعهدات قراردادی خود به تقویت امنیت غذایی و انرژی در جهان کمک می‌کند. و در سال جاری نیز قصد داریم حدود 50 میلیون تن غلات به خارج از کشور ارسال کنیم.»

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفته بود که روسیه ممکن است صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. به گفته وی، ممکن است در فصل تابستان و اوایل پاییز حجم ذخایر غلات به 50 میلیون تن افزایش یابد.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده نیز ابراز عقیده کرده که همکاری با روسیه یک روش کلیدی برای حل بحران غذایی کنونی در جهان خواهد بود. با این حال، کشورهای غربی به جای حل موثر مشکل، همچنان مسکو را به تشدید مشکلات غذایی در جهان متهم می‌کنند.

تحولات روزهای گذشته پیرامون اوکراین را از لینک‌های زیر بخوانید:

انتهای پیام/

نظر شما