شناسهٔ خبر: 54973835 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

افزایش ۷۰۰ درصدی قیمت گاز طبیعی در اروپا

نشریه بلومبرگ در گزارشی نوشت: گاز طبیعی مهم‌ترین و محرک‌ترین کالا برای اقتصاد جهان است. قیمت گاز طبیعی از آغاز سال گذشته میلادی تا کنون به میزان ۷۰۰ درصد افزایش یافته است. افزایش قیمت گاز محرک اصلی تورم جهانی است و جهش‌های قیمت را در پی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر نشریه اقتصادی بلومبرگ در گزارشی به بررسی افزایش شدید قیمت گاز در اروپا و تاثیرات آن مثل تعطیلی کارخانه‌ها و رکود اقتصادی پرداخته است.
اکنون این جهش ۷۰۰ درصدی می‌تواند قاره اروپا را به آستانه رکود سوق دهد. جنگ اوکراین سبب شده بخش مهمی از عرضه متوقف شود و بحران گاز وارد مرحله جدیدی شود. تلاش برای پر کردن شکاف گاز روسیه در حال تبدیل شدن به یک حمله همگانی به منابع انرژی است، زیرا کشور‌ها برای تامین محموله‌های کمیاب گاز طبیعی مایع قبل از رسیدن فصل سرما رقابت می‌کنند.

در حال حاضر جنگ و بیماری کووید ممکن است بازار همه کالا‌ها از گندم گرفته تا آلومینیوم و روی را آشفته کند. اما هیچ یک از این‌ها با قیمت جهانی گاز قابل مقایسه نیست. در آسیا، سوخت در حال حاضر سه برابر گران‌تر از سال گذشته است و در اروپا جهش قیمت گاز یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که باعث شده تورم رکورد بزند.

گاز طبیعی در آمریکا ارزان‌تر از اروپا است، اما حتی همانجا هم قیمت‌های آتی امسال دو برابر بیش از سال گذشته است. در شرایطی که متحدان کلیدی سیاسی از آلمان تا اوکراین از خرید گاز آمریکایی ناامید هستند، تولیدکنندگان آمریکایی هشدار می‌دهند که فروش بیشتر در خارج از کشور به معنای هزینه‌های بالاتر در داخل خواهد بود.

آلمان می‌گوید کمبود گاز از نظر اقتصادی می‌تواند فاجعه‌ای مشابه ورشکستگی بانک «لیمن برادرز» را ایجاد کند. در حال حاضر دولت آلمان در حال مذاکره برای نجات شرکت انرژی Uniper SE است که روزانه ۳۰ میلیون یورو ضرر می‌کند. چرا که باید گازی که دیگر از روسیه نمی‌گیرد را با قیمت‌های فزاینده در بازار پوشش دهد. شرکت‌های دیگر اعلام کرده اند مجبور به کاهش تولیدات خود شده اند.

دویچه بانک به خطرات فزاینده «رکود قریب الوقوع آلمان به دلیل سهمیه بندی انرژی» اشاره کرد. مورگان استنلی، شرکت خدمات مالی آمریکایی نیز پیش بینی کرده کل منطقه یورو تا پایان سال دچار رکود خواهد شد./باشگاه خبرنگاران

نظر شما