شناسهٔ خبر: 54972392 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

11 عضو ارشد دولت بریتانیا استعفا کردند

ثانیه شماری لندن برای استعفای جانسون - مردم سالاری آنلاين

حزب کارگر آماده تصاحب قدرت می‌شود

هر لحظه ممکن است خبر استعفای «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا از لندن مخابره شود. از حوالی سه‌شنبه جهنمی لندن ، موج استعفاها در کابینه بریتانیا آغاز شده‌است. بنا به گزارش دیلی میل ، تاعصر دیروز (چهارشنبه) یازده تن از کابینه استعفا داده‌اند تا زمینه برای برکناری جانسون، بیش از هرزمان دیگری فراهم باشد.

صاحب‌خبر - گروه بین‌الملل- علی ودایع: هر لحظه ممکن است خبر استعفای «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا از لندن مخابره شود. از حوالی سه‌شنبه جهنمی لندن ، موج استعفاها در کابینه بریتانیا آغاز شده‌است. بنا به گزارش دیلی میل ، تاعصر دیروز (چهارشنبه) یازده تن از کابینه استعفا داده‌اند تا زمینه برای برکناری جانسون، بیش از هرزمان دیگری فراهم باشد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،بلبشوی محافظه‌کاران نتیجه سلسله رسوایی‌های داخلی آنهاست؛ ابتدا رسوایی «پارتی گیت» که حکایت از برگزاری میهمانی در دفتر و اقامتگاه آقای نخست‌وزیر آنهم در بحبوحه همه‌گیری کرونا داشت؛ سپس طرح اتهام آزار جنسی علیه کریس پینچر، از محافظه‌کاران پارلمان بریتانیا که تا فوریه ۲۰۲۲ به عنوان وزیر دولت در امور مسکن فعالیت می‌کرد، و درنهایت رسوایی سومی که نشان می‌داد بوریس جانسون با وجود اطلاع از این اتهام کریس پینچر را برای چنین مقام عالی در دولتش برگزیده است.
جانسون که ماه گذشته توانسته بود به سختی از یک رای عدم اعتماد جان سالم به در برد و حتی شوک استعفای پنج مشاور همچنین چهار تن از دیگر مقامات دولتش را پشت سر بگذارد؛ حالا با استعفای 11 مقام ارشد دولت محافظه‌کار مواجه شده است. هفته‌گذشته،محافظه‌کاران بریتانیا در انتخابات مجلس عوام هم 2 کرسی استراتژیک را از دست دادند تا در بدترین شرایط در تاریخ این حزب قرار بگیرند. در این میان ، احتمال یک کودتای درون خانوادگی علیه جانسون برای کاهش فشار و شکست سنگین آنها در انتخابات پارلمانی مطرح شده‌است. بر اساس مقرارات موجود اعضای حزب حداقل تا یک سال نمی‌توانند جانسون را بار دیگر استیضاح کنند اما ترس از آینده سیاسی ممکن است محافظه‌کاران را مجبور به ایجاد تغییرات در قوانین داخلی حزب نماید تا بتوانند نخست‌وزیر را با رای اعتمادی دیگر به چالش بکشند. کودتایی که غیر ممکن نیست. این افول سیاسی درحالی رخ می‌دهد که در سال ۲۰۱۹ حزب محافظه کار به رهبری بوریس جانسون بزرگترین اکثریت محافظه کار در سه دهه اخیر را رقم زده بود، پیروزی که با در نظر گرفتن شرایط موجود تکرارش برای جانسون و حزب‌اش غیر ممکن است و همه شواهد حاکی از آن است که بوریس جانسون احتمالا وقتی برای احقاق رویا‌های برگزیتی‌اش ندارد.
سه‌شنبه جهنمی
مخمصه جدید حوالی ساعت 18 لندن با کناره‌گیری «ریشی سوناک» وزیر دارایی و «ساجد جاوید» وزیر بهداشت بریتانیا آغاز شد. کمتر از یک ساعت بعد، «اندرو موریسون» نماینده دولت بریتانیا در امور تجارت با مراکش و نیم ساعت بعد «بیم افولامی» معاون دبیر حزب حاکم محافظه‌کار استعفا دادند. این روند تا حوالی ساعت ۲۳ شب ادامه داشت و در این مدت معاونین وزرای ایرلند شمالی، ولز، بهداشت و حمل و نقل از مقام‌های خود کناره‌گیری کردند. نماینده ویژه دولت در امور تجارت با کنیا هم در فهرست کارکنان مستعفی سه‌شنبه جهنمی دیده می‌شود.
نخست‌وزیر بریتانیا ، بامداد دیروز جانشین وزرای بهداشت و دارایی را تعیین کرد تا ظاهرا کابینه ترمیم شود. جانسون برای اینکه خود را بر اوضاع مسلط نشان دهد در نامه‌ای به دو وزیر مستعفی از خدمت آن‌ها در دولت تقدیر کرد.
پس‌لرزه‌های سه‌شنبه جهنمی به روز چهارشنبه نیز کشیده‌شد تا معاونین وزرای حمل و نقل و آموزش نیز کناره‌گیری کنند. حوالی ساعت ۸ صبح دیروز ، «لورا تروت» معاون وزیر حمل و نقل و به فاصله ۲۰ دقیقه بعد «ویل کوینس» معاون وزیر آموزش بریتانیا از مقام خود کناره‌گیری کردند.
مهم‌ترین نکته در میان استعفاهای کابینه جانسون این است که کوینس وفادارترین فرد به جانسون شناخته می‌شد؛ حالا نخست‌وزیر بریتانیا هیچ کس را همراه خود نمی‌بیند.
اعتراف تلخ جانسون
فشارها برای کناره‌گیری جانسون از قدرت پس از آن شدت گرفته است که او صبح روز سه‌شنه جهنمی در مصاحبه‌ای اعتراف کرد نباید «کریس پینچر» نماینده مجلس را به عنوان معاون رئیس مجلس در ماه فوریه منصوب می‌کرد. کریس پینچر متهم است که هفته پیش دو مرد را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده است. کوینس صبح دیروز از موضع نخست وزیر در پرونده آقای پینچر حمایت کرد. اما پس از اعترافات جانسون، او در استعفانامه خود نوشت که از اظهارات خود متاسف است.
هم زمان با نگارش این خبر، رابین والکر معاون وزیر آموزش در امور مدارس نیز از مقام خود کناره‌گیری کرد و به نظر می رسد که این روند در ساعات آینده ادامه یابد.
ثانیه‌شماری برای حذف جانسون
با قطعیت می‌توان گفت که جانسون یا ناچار به استعفا می‌شود یا کودتای محافظه‌کاران منجر به عزل نخست‌وزیر بریتانیا خواهد شد. در طرف مقابل، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب کارگر به رهبری «کی‌یر استارمر» از محبوبیت نسبتا بالایی برای پیروزی در انتخابات پارلمانی برخوردار است.
یافته‌های موسسه نظرسنجی بریتین پردیکت نشان می‌دهد که در صورت برگزاری انتخابات حزب کارگر موفق خواهد شد تا به راحتی ۳۰۶ کرسی مجلس را تصاحب کند. در مقابل پیش‌بینی می‌شود که حزب محافظه کار ۱۲۰ کرسی پارلمانی را از دست خواهد داد و شکست سنگینی را متحمل شود.
بر اساس نظرسنجی موسسه یوگوو هم ۵۴ درصد از کسانی که در انتخابات سال ۲۰۱۹ به حزب جانسون رای دادند خواستار استعفای او از قدرت هستند. این درحالیست که ۶۹ درصد از انگلیسی‌ها خواستار استعفای نخست وزیر و فقط ۱۸ درصد طرفدار او هستند.
گمانه‌زنی‌ها درباره جایگزین جانسون هم آغاز شده و نام افرادی چون جرمی هانت وزیر اسبق بهداشت، بن والاس وزیر دفاع، لیز تراس وزیر امور خارجه و ریشی سوناک وزیر دارایی به عنوان گزینه‌های احتمالی دیده می‌شود.
«کی‌یر استارمر» رهبر حزب رقیب دولت جانسون در واکنش به تحولات اخیر خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده و معتقد است که دولت در آستانه سقوط است. جانسون تاکنون دربرابر این پیشنهاد مقاومت و تاکید کرده است که انتخابات باید در تاریخ مقرر برگزار شود. انتخابات بعدی در انگلیس برای ۲ «می» ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده است.
ناظران معتقدند که دوره صدارت جانسون سر آمده و زمان زیادی در قدرت دوام نخواهد آورد. «آنتونی سلدون» مورخ برجسته انگلیسی گفت تصور اینکه بوریس جانسون می‌تواند با توجه به شکست محافظه‌کاران در انتخابات میان‌دوره‌ای و «نارضایتی ‌های عمومی علیه او» به عنوان نخست‌وزیر در قدرت بماند، «توهم است». تحلیل بیشتر رسانه‌های بریتانیا هم این است که رفتن او یک موضوع قطعی است و از مرحله شاید و اگر به «چه زمانی» رسیده است. حزب محافظه‌کار رسما در آستانه فروپشی قرار گرفته‌است ؛ آنها قربانی رسوایی «پارتی‌گیت» و رسوایی جنسی برخی اعضای عالی‌رتبه هستند. حزب‌کارگر و لیبرال دموکرات‌ها در حال چینش کابینه بعدی بریتانیا هستند.

نظر شما