شناسهٔ خبر: 54971935 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

دانشجوی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به عنوان دانشجوی نمونه کشوری، مورد تقدیر رئیس جمهوری قرار گرفت

" فاطمه فکار قراملکی " دانشجوی مقطع دکتری رشته گفتار درمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به عنوان یکی از دانشجویان برگزیده در جشنواره سالانه دانشجوی نمونه کشور، معرفی شد و مورد تقدیر رئیس جمهوری قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛ روابط عمومی معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی (مفدا) به همین مناسبت با فکار قراملکی به گفت و گو نشست که از نظر می گذرد.

وی در ابتدا به معرفی خود پرداخت و گفت: متولد سال ۱۳۷۰ در شهر تبریز هستم که همزمان با تحصیل در مقطع دکتری رشته گفتار درمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، هیات علمی تعهد خاص دانشگاه علوم پزشکی تبریز می باشم. مقطع کارشناسی را در دانشگاه علوم پزشکی تبریز و کارشناسی ارشد را در دانشگاه علوم پزشکی تهران تحصیل کردم.

وی در پاسخ به این سئوال که چه مراحلی را طی کردید تا به‌ عنوان دانشجوی نمونه انتخاب شدید؟ گفت: جشنواره سالانه دانشجوی نمونه کشوری، یک فراخوان دارد که از طریق سایت های مختلف و اتوماسیون آئین نامه آن اعلام می شود و باید در زمان مشخصی امتیازات و مستندات را جمع آوری کنیم و در سامانه بارگذاری نماییم بعد وارد مرحله داوری می شود و پروسه های امتیاز دهی و جمع بندی امتیازات و مقایسه امتیازات و در نهایت نتایج اعلام می شود.

« یکی از مزایایی این جشنواره که مورد توجه ام بود، امتیاز بندی در همه ابعاد است که در نهایت، یک امتیاز کل برای هر شرکت کننده صادر می شود. یعنی شما در کنار فعالیت پژوهشی، باید کار آموزشی و فعالیت های فرهنگی هم داشته باشید، باید طرح و ثبت ایده و اختراع هم داشته باشید و هر کدام از این موارد امتیاز مجزا دارد و در نهایت، امتیازات با هم جمع می شوند. اما آنچه که مهم است، افراد باید حد مجازی از امتیازات را داشته باشند، نمی توانید در یک شاخص ۱۰۰ امتیاز بگیرید و در شاخص دیگر ۱۰ امتیاز، بلکه باید حد متناسبی از امتیازات را داشته باشید تا در جمع بندی نهایی نمره بالایی داشته باشید و اینکه در کنار مقاله نوشتن و فعالیت های علمی، فعالیت های فرهنگی مثل کارهای جهادی، کارت اهدای عضو و ... حائز اهمیت می باشد.»

وی در پاسخ به این سئوال که چه کارهای برجسته ای داشتید و علت اصلی موفقیت شما چه بود ؟، پاسخ داد: موفقیت، یک مفهوم خیلی کلی است. من هنوز خودم را فرد موفقی نمی بینم، هنوز جای کار بسیاری دارد و برای رسیدن به آن موفقیتی که حد اعلای هدف خلقت است، خیلی فاصله دارم و مسیر طولانی در پیش دارم، اما شاید علت اصلی کسب موفقیت در این جشنواره را اینگونه توضیح بدهم که من از تمامی فیلدهایی که امتیاز دارد، به حد متوسط امتیاز داشتم مثلا" ثبت اختراع، طرح فناورانه و مقالات متعدد داشتم و در کنار همه این فعالیت های علمی، فعالیت های فرهنگی زیادی اعم از تالیف و ترجمه کتاب هم کار کردم و همه این موارد مهم بود.

وی تاکید کرد که دانشجویان عزیز همان مواردی که در آئین نامه جشنواره وجود دارد، عینا عمل کنند و اینکه تک بعدی جلو نروند و درکنار اینکه یک پژوهشگر باشیم، باید درواقع، فعال فرهنگی خوبی هم باشیم و در کنار رشته های ما که خدمات پزشکی و توانبخشی و درمانی به افراد ارائه می دهیم، پژوهشگر خوبی هم باشیم، آموزش خوبی بدهیم و کارهای فرهنگی خوبی انجام بدهیم.

از فکار قراملکی پرسیده شد که چه توصیه ای به دانشجویان دارد ؟ و وی پاسخ داد: البته در حد پیشنهاد عرض می کنم، که سعی کنیم تا بتوانیم چند بعدی باشیم، هرکدام از این ابعاد را به حد اعتلای رشد برسانیم، خیلی می توانیم به اعتلای فردی و اجتماعی خودمان و کشورمان کمک کنیم به عنوان مثال، در کنار اینکه پژوهشگر خیلی خوبی باشیم، یک استاد خوب، یک درمانگر خوب و یک فعال فرهنگی خوبی هم باشیم و هر نقش دیگری داشته باشیم همه اینها را بتوانیم با هم دیگر پیش ببریم و می تواند ما را به حد اعتلای رشد برساند.

« چند بعدی بودن می تواند خیلی به اعتلای فردی و اجتماعی خودمان و کشورمان کمک کند در کنار آن به بهبود شرایط اجتماعی و بهبود اقتصاد کشورمان کمک کنیم، همه این موارد با تلاش در کنار همدیگر امکانپذیر است. »

نظر دانشجوی نمونه کشور را در خصوص نقش جوانان امروز در سرنوشت کشور جویا شدیم و وی اظهار داشت: من نقش جوانان را خیلی پویا می دانم، خیلی ارزشمند می دانم، ما الان انگیزه های فعال و عملکردی این کشور هستیم. اگر بتوانیم این ها را با دو تا بال وابستگی به وطن و دین که کشور ما دارد، در کنار هم قرار دهیم و یک وحدت رویه خوبی ایجاد کنیم، خیلی می توانیم به اعتلای کشورمان کمک کنیم که ان شاء الله کشور ما بتواند در سال های آینده الگوی بسیار خوبی باشد به ویژه ما که کشوری اسلامی هستیم، الگو بودن ما غیر از اینکه اسم ایران هست، اسم اسلام قبل آن است و بتوانیم الگوی خوبی برای ترویج اسلام که فکر می کنم بالاترین هدف کشورمان است و می تواند کمک کننده باشد.

وی در پایان این گفت و گو، از ریاست دانشگاه، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه و سایر مسئولان دانشگاه تشکر کرد.

لازم به ذکر است؛ جشنواره دانشجوی نمونه کشوری هرساله با همکاری دو وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری و با همکاری معاونت های دانشجویی فرهنگی دانشگاه های سراسر کشور، با هدف ایجاد انگیزه بین دانشجویان در خصوص فعالیت‌های علمی-پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و فناوری‌های جدید و همچنین شناسایی استعدادها و حمایت از فعالیت‌های دانشجویان، برگزار می شود.

بر اساس فراخوان بیست و نهمین « جشنواره دانشجوی نمونه »، دانشجویان متقاضی از دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور در دهه سوم آذر ماه ۱۴۰۰، نسبت به ثبت نام و تکمیل مستندات خود در چهار حوزه آموزشی، پژوهشی، فناوری و فرهنگی در سامانه جشنواره اقدام کردند. پس از انجام داوری دانشگاهی در دی‌ماه ۱۴۰۰، تعداد ۲۸ تن از دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای حرفه‌ای و دکترای تخصصی و دستیاری به مرحله کشوری راه یافتند.

کمیته‌های داوری کشوری در بهمن ماه در سطح وزارتخانه ها و در ذیل معاونت های فرهنگی و دانشجویی، تحقیقات و آموزشی تشکیل شد و کلیه مستندات دانشجویان راه یافته مجددا بر اساس آیین‌نامه مصوب سال ۹۸ مورد داوری قرار گرفت و سرانجام ۱۸ دانشجوی نمونه کشوری و ۳۶ عضو هیات علمی نمونه کشوری در رشته‌های مختلف تحصیلی انتخاب شدند که از آنان طی مراسمی با حضور رئیس جمهوری و وزرای بهداشت و علوم، تقدیر به عمل آمد.

تهیه و تنظیم خبر : طیبی

نظر شما